מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 10
לעמוד קודם

אירופה: לסיים מכירות אוטובוסים דיזל עירוניים

31/12/2023
זמן קריאה: 1 דק'

מועצת האיחוד האירופי הגיעה לאחרונה להסכמה הנוגעת לעדכון וחיזוק של הרגולציה על תקני פליטת CO2 לכלי רכב כבדים. התיקון המוצע קובע יעד אפס פליטה מאוטובוסים עירוניים עד שנת 2035, תוך קביעת יעד ביניים של 85% בקטגוריה זו עד 2030. המועצה הסכימה לפטור אוטובוסים בין-עירוניים מיעד זה.

היעד הוא המשך של הצעה של נציבות האיחוד האירופי שהוגשה בתחילת 2023, שביקשה לקבל מנדט בתחום זה. למרות שההצעה אינה חלק מחבילת 'Fit for 55', היא קשורה אליה באופן הדוק. ההצעה תורמת למטרת האיחוד האירופי להפחית את פליטת גזי החממה נטו ב-55% לפחות עד 2030 בהשוואה לרמות של 1990, ולהשיג ניטרליות אקלים בשנת 2050.

בהתאם ליעדי האקלים של האיחוד האירופי לשנת 2030 ואילך, המועצה שמרה על היעדים שקבעה הנציבות. מלבד היעד שכבר נקבע להפחית את פליטת CO2 ב-15% עד שנת 2025, יש יעדים חדשים: הפחתת פליטות של 45% מ-2030 (עלייה מ-30%); הפחתת פליטות של 65% מ-2035; הפחתת פליטות של 90% מ-2040.

המועצה הוסיפה הוראות כדי להפוך את סעיף הביקורת למקיף יותר, כגון התחשבות בהשקעות לאומיות שכבר בוצעו ובאילוצים אפשריים עקב מורפולוגיה טריטוריאלית ספציפית או תנאי מזג אוויר במדינות החברות. המדינות החברות גם הבהירו את ההוראות בדבר הליכי רכש ציבורי לאוטובוסים עירוניים בעלי אפס פליטות, בפרט על קריטריונים שקשורים לאבטחת אספקה כדי להבטיח תקינות משפטית.

האפקטיביות וההשפעה של הרגולציה המתוקנת על היעדים הנ"ל ייבדקו על ידי הנציבות בשנת 2027. אחד הנושאים שעליהם תצטרך הנציבות לדווח בסקירה שלה הוא התקדמות בפריסת תשתית טעינה ותדלוק ציבורית ופרטית לדלק חלופי לכלי רכב המכוסים בתקנה זו. הנציבות האירופאית תצטרך גם לייצר הערכה של תפקידו של מקדם תיקון פחמן (CCF) במעבר לניידות אפס פליטות במגזר הרכב הכבד.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן