מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 10
לעמוד קודם

חזון רשת המסילות המהירות עולה שלב

07/01/2024
זמן קריאה: 3.5 דק'

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה לקדם את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקים שתי מסילות נוספות בשדרת איילון, אשר יפתחו את "צוואר הבקבוק" המסילתי הקיים היום ויאפשרו לפתח את רשת הרכבות בגוש דן וברחבי הארץ, תוך הגברת המהירות והתדירות של הנסיעה של הרכבות.

כיום פועלות רק שלוש מסילות במקטע העובר בשדרת איילון. המסילה הרביעית מצויה בשלבי ביצוע, הכוללים אתגרים מורכבים של ניקוז וקירוי של נחל איילון. הוספת המסילות החמישית והשישית תאפשר לממש את יעדי התוכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל לשנת 2040, החותרת להגיע ליעד שנתי של 350 מיליון נסיעות בשנה ברכבת - פי חמישה מהיום.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (תא"ל) מירי רגב: "החלטת הוועדה הלאומית לתשתיות מאפשרת לנו להוציא לדרך את הפרויקט המורכב והחשוב הזה, של הקמת מסילות חמישית ושישית באיילון. כדי שמערכת התחבורה הציבורית תפעל בהצלחה, מילת המפתח היא 'תדירות'. אם זה ברכבת קלה ואם ברכבת כבדה - ההבטחה לנוסע צריכה להיות פשוטה: תגיע לתחנה, ותוך מספר דקות תוכל לעלות על רכבת שנוסעת לכיוון היעד שלך. כדי לעמוד בהבטחה הזאת, נדרשות יותר מסילות ויותר רכבות. לכן התוכנית שאושרה לגבי מסילות איילון, וכמו כן התוכנית לשתי מסילות נוספות בקו חיפה-תל אביב, כל כך חשובות."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "חזון רשת המסילות המהירות נועד לאפשר תנועה נוחה ומהירה בין ארבעת המטרופולינים הגדולים באמצעות רכבות מהירות בתדירות גבוהה. הנוסע יוכל להגיע לתחנה בלי לבדוק את לוח הזמנים של הרכבת, מתוך ידיעה שבתוך כמה דקות תגיע רכבת שתביא אותו למחוז חפצו, עם חיבור מהיר ונוח לרשת הרכבות הפרברית והעירונית. כך נהוג במטרופולינים הגדולים של אירופה, וכך יהיה גם אצלנו עוד בעשור הנוכחי."

הרשת תשרת הן את תושבי המטרופולינים והן את תושבי הפריפריה, אשר יתחברו אליה באמצעות רשת של 25 "האבים" תחבורתיים משולבים (מתח"מים - מתחמי תחבורה משולבים) שיוקמו ברחבי הארץ. הנוסעים יוכלו להגיע למתח"ם הקרוב אליהם באוטובוס, ברכב פרטי, באופניים, באמצעי מיקרו-מוביליטי וברגל, עם דגש בחיבוריות וקישוריות מיטביות.

התוכנית לתשתיות לאומיות, תת"ל 133 שאושרה, מוציאה לדרך את תכנון המסילות במקטע שבין שפיים לנתב"ג, והן ישתלבו ברשת המסילות המהירות של הרכבת. על פי התוכנית, המסילות יונחו בשתי מנהרות תת-קרקעיות מתחת לתוואי איילון. הפרויקט צפוי להיפתח עד שנת 2040, ויאפשר חיבור מהיר של באר שבע, ירושלים, תל אביב וחיפה.

התוכנית כוללת הקמת תחנות תת-קרקעיות של הרשת המהירה בשני מתח"מים, גלילות והשלום, שבהם יעברו הנוסעים בין רשת הרכבות המהירות שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש, לרשת הרכבות הבינעירונית הפרברית והעירונית.

 

 

במתח"ם גלילות יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת בתחנת גלילות דרום, את שני קווי המטרו M1 ו-M3 ואת הנתיבים המהירים באיילון. המתח"ם יכלול את מסוף האוטובוסים הצפוני של המטרופולין.

המתח"ם השני המתוכנן יהיה השלום, שם יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת, את קווי המטרו M1 ו-M2 ואת הקו האדום של הרכבת הקלה.

הוועדה קבעה, כי בשלב הראשון תיבחן הישימות ההנדסית של הקמת תחנה תת-קרקעית במתח"ם השלום. אם יימצא כי מבחינה הנדסית אי אפשר להקים את התחנה במיקום זה, תיבחן האפשרות להקימה במתח"ם סבידור.

תת"ל 133 למסילות המהירות בשדרת איילון היא חלק מרשת הרכבות המהירה בפריסה ארצית, בהתאם לתוכנית האסטרטגית לתחבורה עתירת נוסעים משנת 2012 והתוכנית האסטרטגית למסילות ברזל משנת 2017. התוכנית נועדה להוסיף שתי מסילות רכבת בציר איילון, אשר ישלימו את תכנון השדרה המהירה ברשת המסילות בין ארבעת המטרופולינים.

התוכנית משתלבת עם מספר תוכניות המצויות בשלבי תכנון וביצוע ותומכת בהן, בהן תת"ל 65 להכפלת מסילת החוף, תת"ל 79 למסילת פלשת שורק - עוקף לוד, תת"ל 108 להארכת המסילה בירושלים ותת"ל 111 - המסילה המהירה משורק לבאר שבע. גבולה הצפוני של התוכנית הוא תחנת שפיים הכלולה בתת"ל 65, וגבולה הדרומי הוא תחנת נתב"ג.

הצוות המקצועי במשרד התחבורה וחברות הביצוע - חברת נתיבי ישראל בשיתוף רכבת ישראל - בחנו חלופות מנהור, גישור ומסלול על-קרקעי, והמליץ על חלופת המנהור, הכוללת הקמה של שתי תחנות תת-קרקעיות במתח"ם גלילות ובמתח"ם השלום, שנמצאו כמיקומים אופטימליים מבחינת פיזור הנוסעים והממשק לאמצעי תחבורה משלימים. עם זאת עקב מורכבות הנדסית רבה, הוחלט לא לקבוע בשלב זה את המיקום הסופי של תחנת השלום, והוא ייקבע בהמשך ההליך התכנוני.

שתי המסילות החדשות צפויות לשנות לגמרי את המציאות התחבורתית של ישראל בעשורים הבאים. מדובר במגה פרויקט הכולל מסילה כפולה מהרצליה עד לנתב"ג, דרך תל אביב, באורך של כ-27 ק"מ, מהם 15 ק"מ במנהרות תת-קרקעיות.

המסילות החדשות יאפשרו הפרדה בין השירות הבינעירוני המהיר לבין השירות הפרברי. ההפרדה נדרשת לצורך עמידה ביעדים האסטרטגיים של נגישות, מהירות ותדירות. כנהוג במדינות רבות בעולם, ההפרדה בין רשת המסילות המהירה לרשת הפרברית מאפשרת לספק רמת שירות גבוהה לשתי הרשתות בו בזמן.

הפרויקט משלש את מספר הרכבות הנעות בצוואר הבקבוק העיקרי של רכבת ישראל, המוגבל היום ל-13 רכבות בשעה לכל כיוון לשעה, ויאפשר להגיע עד 38 רכבות לשעה בכל כיוון. מבחינת מספר הנוסעים, הוספת מסילות 5 ו-6 תאפשר מעבר של כ-60 אלף נוסעים בשעה בשדרת איילון לעומת 15 אלף כיום - פי ארבעה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן