מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 11
לעמוד קודם

מסילת רכבת מהירה משורק לבאר שבע

14/01/2024
זמן קריאה: 2 דק'

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם במרץ את הקמת מסילת הרכבת המהירה לבאר שבע. במסגרת זו צוינה אבן דרך חשובה, עם אישור התוכנית להקמת מסילת פלשת שורק - עוקף לוד בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), לקראת העברתה לאישור הממשלה. עם השלמת הפרויקט יהיה זמן הנסיעה מתחנת תל אביב ההגנה לאוניברסיטת באר שבע 38 דקות בלבד.

הקמת מסילה מחושמלת להובלת מטענים ונוסעים בתוואי פלשת שורק היא פרויקט תשתית לאומית ברשת המסילות הארצית, הכלול בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, אשר אושרה על ידי משרדי התחבורה והאוצר.

המסילה המהירה לבאר שבע מקודמת במסגרת התוכנית האסטרטגית לחבר בין ארבעת המטרופולינים חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע ובינם לנתב"ג, באמצעות רכבות נוסעים מהירות שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש ובתדירות גבוהה של כל 10 דקות בשעות השיא.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "הרכבת היא עמוד השדרה של מערכת התחבורה הציבורית, ואני נחושה לקדם את התוכנית האסטרטגית לפיתוחה המשמעותי בשנים הקרובות. לכך מצטרפת מחויבותי לקידום הפריפריה בכלל ובדרום בפרט, באמצעות חיבור תחבורתי יעיל ומהיר למרכז. פרויקט זה ישנה בשנים הקרובות את פני התחבורה הציבורית בדרום הארץ. זו תרומתנו לפיתוח הדרום בכל הדרכים - תעסוקה, מגורים ולימודים, שכולם זקוקים לחיבור תחבורתי מהיר וזמין."

תוואי המסילה שבתוכנית שאישרה הוועדה בכפוף להליך התנגדויות נוסף שצפוי להסתיים בתוך כשישה חודשים, מחבר את נמל אשדוד דרך מסילת החוף בקו אשקלון-תל אביב למסילת הדרום בקו נען-באר שבע, בתוואי המקביל לכביש הרוחב 7. הפרויקט כולל הכפלה של המסילה בין נען לבאר שבע, חיבור למסילה 1A בקו המהיר מירושלים לתל אביב דרך מסדרון 431 וחיבור למסילה המזרחית באמצעות מסילת "עוקף לוד" דרך מחלף נשרים.

אורך תוואי המסילה הוא כ-83 ק"מ והוא כולל שתי מסילות מחושמלות המאפשרות תנועת רכבות במהירות 160 קמ"ש. התוכנית כוללת תחנות נוסעים חדשות באזור גדרה ובאזור גזר והרחבת תחנת הנוסעים המאושרת בבני דרום.

התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 צופה, כי עד שנה זו יתבצעו ברכבת כ-300 מיליון נסיעות בשנה ברחבי הארץ. בהתאם לכך הרכבת מקדמת תוכנית אסטרטגית הכוללת פיתוח ממשי של רשת המסילות, חיבור מהיר בין המטרופולינים וקיצור זמני הנסיעה. על פי התוכנית, תוקם רשת מסילות היררכית בהפרדה בין שירות בין עירוני מהיר עד 250 קמ"ש לבין שירות פרברי אזורי במהירות של עד 160 קמ"ש.

לשם מימוש התוכנית, משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמים שלוש תוכניות תשתית לאומיות: תת"ל 79, הכוללת מסילות מהירות שיחברו בין מטרופולין באר שבע למטרופולינים ירושלים ותל אביב; תת"ל 65א' ותתל 65 ב', הכוללות מסילות מהירות במסילת החוף בין חיפה לב המפרץ לתחנת שפיים; ותת"ל 111 למסילות מהירות לבאר שבע.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בליבו של חזון התחבורה הציבורית של השרה רגב מערכות מתקדמות להסעת המונים. עברנו משוכה נוספת בדרך להקמת הקו המהיר לבאר שבע, ובד בבד אנו מקדמים תוכניות להוספת מסילות בקו חיפה תל אביב ובשדרת האיילון. בקרוב יוכרז על הזוכה במכרז להקמת הרכבת הקלה 'נופית' בין חיפה לנצרת."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן