יום עיון לקראת תערוכת IAA TRANSPORATION
כמה חודשים לפני שתערוכת IAA TRANSPORATION תתקיים בגרמניה, התקיים יום עיון לקראת התערוכה, שממנו עלה כי ענף המשאיות עומד בפני תקופה מאתגרת
בתחילת חודש זה התקיים בפרנקפורט שבגרמניה יום עיון לקראת תערוכת IAA TRANSPORATION, אחד האירועים החשובים ביותר בעולם התחבורה, המשאיות, האוטובוסים והלוגיסטיקה. בתערוכה, שתתקיים בחודש ספטמבר הקרוב, ישתתפו יותר מ-1,500 מציגים בתחומים רכב, אנרגיה, לוגיסטיקה ודיגיטליזציה.
את יום העיון, שאליו הוזמנתי כנציג ישראל ב-ITOY - הארגון שבוחר את משאית השנה בעולם - פתחה הילדגרד מולר, נשיאת ה-VDA, ארגון הגג של תעשיית הרכב בגרמניה (וידידה נאמנה של מדינת ישראל). מולר סקרה את האתגרים וההזדמנויות העומדים בפני ענף הרכב המסחרי, הלוגיסטיקה וההובלה, והדגישה את המחויבות של ענף הרכב בגרמניה לעמידה באתגרים אלה.
סך ההשקעות הצפוי במחקר ופיתוח של ענף הרכב הגרמני בחמש השנים הקרובות הוא 280 מיליארד אירו, כלומר יותר מ-50 מיליארד אירו מדי שנה, נוסף על השקעה של 130 מיליארד אירו בבניית מפעלים חדשים. המיקוד של ההשקעות הוא בטרנספורמציה של ענף הרכב, במיוחד ניידות חשמלית, כולל טכנולוגיית סוללות, נהיגה אוטונומית ודיגיטליזציה. ההשקעות של ענף הרכב בגרמניה במחקר ופיתוח הן כשליש מכל ההשקעות במו"פ של חברות גרמניות.
עם זאת, אמרה מולר, תחבורה נייטרלית לאקלים עד שנת 2050 לכל המאוחר, לא תושג ללא שיתוף פעולה של הרשויות. קיים כיום באירופה מחסור רב בעמדות טעינה למשאיות חשמליות, במיוחד עמדות בעלות כושר טעינה של מגה ואט, וכן בתשתית לתדלוק במימן לכלי רכב בעלי בעירה פנימית המונעים במימן ולכלי רכב המונעים באמצעות תאי דלק. פיתוח התשתיות חיוני להשגת היעדים, אך באותה מידה חשוב להגדיר מראש את היעדים לטווח ארוך, ולא לשנות אותם לעיתים תכופות, כדי לאפשר לענף הרכב להתכונן אליהם ביעילות.
בהמשך יום העיון הציגו כמה מיצרני הרכב שישתתפו בתערוכה את החזון שלהם לעתיד בר-קיימה של ענף התחבורה והלוגיסטיקה.
קארין רדסטרום, מנכ"לית חטיבת המשאיות של מרצדס העולמית, אמרה שהיא רואה את תעשיית הרכב המסחרי הן כבעיה והן כפתרון. לדבריה, ענף הרכב המסחרי פועל בשני כיוונים בו בזמן: הן רכב חשמלי והן רכב המונע על ידי מימן. לדבריה, כדי לעמוד ביעדי סילוק הפחם, האיחוד האירופי חייב להגיע עד שנת 2030 ל-35,000 עמדות טעינה מהירות של יותר מ-400 קוו"ט ול-2,000 עמדות תדלוק מימן בלחץ 700 בר. כיום קיימות ברחבי ה-EU רק 200 עמדות טעינה מהירות ו-120 תחנות תדלוק מימן, והמשמעות היא שמדי חודש חייבים להקים 400 עמדות טעינה מהירות ו-30 תחנות תדלוק במימן.
פיליפ אוסטבונק, סמנכ"ל מכירות B2B של מישלן בצפון אירופה, דיבר על הצורך בטכנולוגיות צמיגים בנות-קיימה. היעד של מישלן הוא לייצר 40% מהצמיגים מחומרים בני-קיימה או כאלה שניתנים למיחזור עד שנת 2030, ולהיות בני-קיימה לחלוטין עד שנת 2050. לדבריו, כיום יש נטייה להחליף צמיגים מוקדם מדי. שימוש בעומק סוליה נוסף של מילימטר אחד עשוי לחסוך 15,000 טונות של חומרי גלם. שימוש בצמיגים מחודשים עשוי להאריך את הנסועה במידה רבה ולחסוך 70% מחומרי הגלם.
e-Actros לפני תחילת המסע
משאית המימן של Quantron
פורד חשמלית
KIA PV5
לדבריו, הצמיגים של מישלן, בעלי התנגדות גלגול מופחתת, מעניקים למשאיות שעליהן הם מורכבים תצרוכת דלק משופרת, שעשויה להניב חיסכון של עד 2,000 אירו בשנה למשאית שנוסעת 120,000 ק"מ בשנה. שירות שמישלן מציעה לבעלי משאיות, Michelin Connected Fleets, מסייע לחברות לשפר ביצועים ולמנוע תקלות על ידי ניטור מצב הצמיגים.
אנדראס שמיץ, מנכ"ל יצרנית הגרורים המובילה באירופה, Schmitz Cargobull, שמייצרת 57,000 גרורים מדי שנה, דיבר על התמיכה הדיגיטלית בבעלי הגרורים באמצעות מערכת Trailer Connect, שמספקת מידע לבעלי ציי רכב על מצב צי הגרורים שלהם וחיזוי תקלות. הוא דיבר גם על עודף רגולציה שעלול להעביר את הנשיאה בעלות הפחתת CO2 ללקוח, שסובל כבר כיום מעליית מחירים בשל עליית מחירים של חומרי גלם ועלויות ייצור.
פרידריך באומן, מנהל המכירות והפתרונות ללקוח של MAN, סקר את הביתן של MAN ב-IAA TRANSPORTATION, שבה ייחשפו משאית MAN המונעת באמצעות מימן ונקראת hTG, וכן מערך שלם של משאיות חשמליות. משאית המימן אינה חשמלית אלא משתמשת במימן כדלק למנוע בעירה פנימית. לדבריו, עד שנת 2030 חצי מההיצע של MAN יהיה ניטרלי מבחינת אקלים. גם הוא הדגיש את הצורך בפריסת תשתית טעינה; לדבריו, בגרמניה בלבד יידרשו 50,000 עמדות טעינה של מגאווט.
פורד, המייצרת באירופה רכב מסחרי בלבד, הקימה חטיבה מיוחדת הנקראת Ford Pro, האחראית למערך המסחריות החשמליות של פורד, כולל E-Transit Custom שהוצגה ביום העיון. לדברי קלאודיה ווגט, מנכ"לית Ford Pro, פורד מובילה את השוק החשמלי של מסחריות 2.0 טונות עם נתח שוק של 50%. היא מוכרת פי חמישה מאשר המתחרה הקרובה ביותר. כמו כל הדוברים הדגישה ווגט את המעטפת הכוללת שהחברה מעניקה ללקוחותיה, כולל התקנה ותחזוקה של עמדות טעינה ביתיות לעסקים קטנים ומערכת ניתוח נתונים שנקראת E-Switch Assist, שמסייעת לעסקים להחליט אילו כלי רכב בצי שלהם כדאי להם להחליף בכלי רכב חשמליים.
פייר-מרטין בוס, מנכ"ל חטיבת PBV (Platform Beyond Vehicle - פלטפורמה מעבר לרכב) של קיה, הציג פלטפורמה חדשה של רכב מסחרי, שאמורה לאפשר תכנון גמיש של כלי רכב והתאמתם לצרכי הלקוח. הרכב הראשון בסדרה, PV5, יוצג בתערוכת IAA TRANSPORTATION. בדומה לפורד, גם קיה מתכוונת להציע מערכת אקולוגית שלמה ללקוח שתכלול שירותים דיגיטליים וכן מערכת ניהול ציי רכב המבוססת על בינה מלאכותית.
הדובר האחרון בכנס היה אנדריאס האלר, המייסד והמנכ"ל של חברת QUANTRON, חברה ותיקה מאוד בענף הרכב בגרמניה, שעסקה עד היום בהסבה של טרקטורים לחשמל. החברה הציגה דגם ראשון של משאית מונעת באמצעות מימן ותאי דלק. בניגוד למשאיות אחרות מונעות מימן, שהן הסבה של משאיות קיימות, המשאית של QUANRON תוכננה מראש כמשאית עם הנעת מימן, לפיכך כל הרכיבים, כולל מכלי המימן, נמצאים בתוך השלדה ואינם פוגעים ביכולת הנשיאה של המשאית. החברה תתחיל לספק בקרוב משאיות כאלה לערב הסעודית, שמקימה בימים אלה פרויקט לייצור המוני של מימן ירוק.
לקראת סוף יום העיון השתתפו כל הנוכחים בפתיחת מסע ההשקה של eActros, שבמהלכו יעברו שתי משאיות חשמליות מדגם זה 13,000 ק"מ דרך 20 מדינות אירופיות.
קארין רדסטרום, מנכלית מרצדס משאיות
אנדריאס שמיץ, מנכ"ל Schmitz Cargobull
הילדגרד מולר, נשיאת VDA
נשיאת הVDA ואני