התקדמות בהטמעת טכוגרף דיגיטלי ברכב כבד
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לתקנות התעבורה, המאפשר פיקוח ואכיפה על פעילות הנהג והרכב באוטובוסים ובמשאיות שמשקלם יותר מ-8 טונות באמצעות הנפקת המידע שנאגר בטכוגרף. הטכוגרף הדיגיטלי רושם בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, ומתעד אותם במרכז פיקוח של מנהל צי הרכב או במאגר נתונים. המידע נשמר באופן מאובטח שאינו מאפשר שינויים, ומשמש לבקרה, למעקב ולאכיפה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "עברנו משוכה נוספת בדרך להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב כבדים ובאוטובוסים בישראל. הטכוגרף הוא רכיב בטיחות מהותי שהטמעתו התעכבה שנים ארוכות. הטכוגרף הדיגיטלי הוא בשורה של ממש לנהגים המקצועיים, הנוהגים ברכב כבד ונמצאים שעות ארוכות על הכביש. התקנות החדשות יפחיתו את מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים וישפרו את הבטיחות בדרכים."
בחודש נובמבר האחרון אישר מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן התקשרות עם ספק טכנולוגיה מוביל להטמעת מכשירי טכוגרף דיגיטליים בכל המשאית והאוטובוס החדשים העולים על כבישי הארץ. ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת NESS E.S כולל שירותי תפעול, ייצור והפצה של כרטיסים חכמים, והקמת מערכת מחשוב הנדרשת להטמעה ולהפעלה של מערכת הטכוגרף הדיגיטלי. הוא מספק מעטפת טכנולוגית תומכת להטמעת הציוד המתקדם.
החקיקה החדשה תאפשר למדינת ישראל להצטרף להסכם AETR של האיחוד האירופי. מעתה יתאפשר להאיץ את תהליך החלפת מכשירי הטכוגרף האנלוגי שייצורם הופסק בטכוגרף הדיגיטלי. האחרון יאפשר לנהגים, למעסיקיהם ולגורמי האכיפה לצפות באופן פשוט ונגיש בנתוני הנסיעה, והוא יחליף את המכשירים האנלוגיים המיושנים שתיעדו את הנתונים על גבי דסקיות.
משרד התחבורה גיבש תוכנית מקיפה להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים, הכוללת חתימה על אמנה בין ישראל לאיחוד האירופי, כמתחייב מהתקינה האירופית, ותיקוני חקיקה לאכיפה באמצעים דיגיטליים מתקדמים ואמינים.
התקנות, המתבססות על התקינה האירופית, יתרמו לייעול ולשדרוג של הפיקוח על נהגים מקצועיים וציי רכב. כמו כן המשרד נערך לקביעת דרישות למכללות להכשרת נהגים מקצועיים, גופי הפיקוח ומעבדות לתיקון וכיול של מכשירי טכוגרף.
התקינה נועדה ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים בכלי רכב כבדים באמצעות הטכוגרף הדיגיטלי. מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים והמעסיקים מקפידים על דרישות החוק בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה. צעד זה חיוני במיוחד לבטיחות בדרכים עקב מקרים שבהם נהגים נאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא הפסקות מנוחה כנדרש בחוק. הדבר מסכן את כל משתמשי הדרך.
רפורמת הבטיחות מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי. המערכת מאפשרת להתאים גם את חישוב שעות הנסיעה והמנוחה לחוק הישראלי, ונותנת מענה לדיווח מקוון נגיש ואמין.
סגן שרת התחבורה, הרב אורי מקלב: "המעבר לטכוגרף דיגיטלי ישים את מדינת ישראל בשורה הראשונה של מדינות מודרניות שבהן חובת להתקין טכוגרף דיגיטלי. המעבר צפוי לשפר מאוד את יכולת התיעוד והאכיפה, בין השאר בנושאים מהירות, שעות עבודה ומנוחה וסנכרון מידע יעיל מול קציני בטיחות. נבקש מהכנסת לאשר את החוק."
מנכ"ל המשרד בן זקן: "אנו מציינים צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות, אוטובוסים וכל משתמשי הדרך. לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות ולאחר שהתקשרנו עם הזוכה במכרז, אישרנו גם את התשתית החקיקתית הנדרשת. אנו נכנסים לעידן חדש של הקפדה ושמירה על שעות העבודה והמנוחה הקבועות בחוק, ומקדמים תחרות הוגנת בין המובילים תוך שמירה על הבטיחות בדרכים."