מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 21
לעמוד קודם

השפעות של השהיית הסובסידיות בגרמניה

13/11/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

58% מההזמנות המתוכננות לאוטובוסים בעלי אפס פליטות אמורות להתבטל בגרמניה לאחר הפסקת הסובסידיות. סקר תעשייתי שנעשה לאחרונה בקרב חברות החברות ב-VDV (ארגון חברות ההסעה בגרמניה) מראה באופן ספציפי שמתוך 2,396 אוטובוסים עירוניים מקומיים ללא פליטות שתוכננו במקור, רק 42% יירכשו כמתוכנן.

בארגון טוענים שקיימת אפשרות שהסובסידיה לאוטובוסים חשמליים מאיימת להסתיים לפתע לאחר קיצוצים במימון. ב-VDV טוענים שזו התפתחות שאף אחד לא ציפה לה לפני שנה או שנתיים. אם 58% מהאוטובוסים בעלי אפס פליטה שתוכננו במקור נרכשים כעת כאוטובוסים שמונעים בדיזל או בגז, המשמעות בפועל היא סוף הפיתוח המבטיח בתחום האוטובוסים הנקיים.

כבר בחודש מרס הודיע נשיא VDV, אינגו וורטמן, כי הפסקת הסובסידיות הפדרליות "מסכנת את ההסבה של 10,000 אוטובוסים לפליטה אפס." לאיגוד חברות התחבורה הציבורית הגרמנית VDV יש 700 חברות שחברות באיגוד. הקיצוץ בתקציב הפדרלי, שהוכרז מוקדם יותר השנה, הוא מכשול לחברות רבות שרוצות להחליף כ-10,000 אוטובוסים להינע נטול-פליטה עד שנת 2025.

כיום, לפחות 88 אחוז מהאוטובוסים בשירות סדיר פועלים על מנועי דיזל. על פי המגבלות החדשות של צי ה-CO2 של האיחוד האירופי, 90 אחוז מהאוטובוסים העירוניים החדשים המובאים לשוק חייבים להיות נקיים מ-2030, וכולם מ-2035.

לראשי איגוד ה-VDV יש עמדה נחרצת: "זה לא יעבוד בלי מימון, ותוכניות המימון חשובות מתמיד לנוכח קשיי המימון. הכספים לרכישת אוטובוסים נקיים ולהסבה הכרחית של מסופי טעינה, הצטמצם ב-77 מיליון יורו כמעט בתקציב הפדרלי, למרות שקרן האקלים והטרנספורמציה יספקו את התקציב בשנת 2025." תוכניות המימון אמורות לפוג עד 2029, וההשלכות מתממשות כבר כעת בשטח.

ממשלת גרמניה הודיעה לאחרונה, כי במסגרת חוק התייעלות אנרגטית היא תבחן אפשרות לפטור חברות תחבורה ציבורית ותחבורה ברכבת מיעדי החיסכון בצריכת האנרגיה. הרקע לכך הוא הצהרת איגוד התעשייה VDV, המציין כי חברות התחבורה לא יוכלו להשיג את יעדי החיסכון באנרגיה אם יצטרכו בו בזמן להרחיב את שירותי האוטובוסים והרכבות ולהגדיל את תדירות השירותים.

החוק קובע, כי על המגזר הציבורי להפחית את צריכת האנרגיה הסופית שלו בשני אחוזים מדי שנה מעל רף מסוים. ב-VDV טוענים, כי דרישות אלו אינן ניתנות לביצוע טכני, ובסופו של דבר מביאות להפחתה בשירותי התחבורה הציבורית. פטור מעמידה בתקנות יהיה ראוי, ואפשרי מבחינה משפטית.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן