מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 21
לעמוד קודם

תחבורה ציבורית מהירה בטעינה אלחוטית מהכביש

19/11/2024
זמן קריאה: 2 דק'

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, בשיתוף חברת אלקטריאון, מקדמים מיזם ראשון מסוגו בישראל: כביש המאפשר טעינת רכב אלחוטית במהלך הנסיעה בתוואי המטרונית בחיפה.

את הטכנולוגיה החדשנית פיתחה חברת אלקטריאון וירלס, אשר עם חברת חוצה ישראל תקים ותפעיל לראשונה בישראל כביש חשמלי לתחבורה ציבורית מהירה. הכביש כולל אמצעים לטעינה אלחוטית סטטית ודינמית במסלולי המטרונית בחיפה ובקריות.

בשלב הראשון הטכנולוגיה תותקן בחמישה אוטובוסים מפרקיים של חברת סופרבוס, אשר יוטענו באופן דינמי במקטעים של 1.6 קילומטרים לאורך התוואי, וכן באופן סטטי בתחנות הקצה.

אלקטריאון תהיה אחראית על כל היבטי הפרויקט, החל בפריסה וכלה בתפעול ובתחזוקה של הפרויקט למשך 12 חודשים בעבור 15.8 מיליון שקלים, עם אופציה להארכה והרחבה של היקף ההתקשרות ל-24 חודשים נוספים.

טעינה אלחוטית בשעות פעילות הצי בעת נסיעה ובעת עצירה בטרמינל, תאפשר חיסכון ניכר בעלויות התפעול ובנוחות ההפעלה ותתרום לשיפור השירות ולהגברת התדירות. הטכנולוגיה החדשנית של אלקטריאון תאפשר בעתיד לצמצם את גודל הסוללה וכך להפחית את העומס על רשת החשמל ולהוזיל עלויות. כיום האוטובוסים נטענים בשעות הלילה או בעת עצירות ממושכות בטרמינל.

במסגרת הפרויקט תוצג תרומת הטעינה האלחוטית לייעול השירות בהיבטים הלוגיסטיים, האנרגטיים והתפעוליים, וכהכנה לפריסה נרחבת יותר של תשתית הטעינה לקראת מעבר מלא של הצי לאוטובוסים חשמליים. פרויקט זה יהיה מודל מקצועי וכלכלי לכבישי התחבורה המהירה (BRT) בארץ ובעולם.

זה הפרויקט השני של חברת אלקטריאון בתחום התחבורה הציבורית המהירה. הוא מצטרף לפרויקט המופעל בעיר טרונדהיים בנורווגיה.

רשת קווי המטרונית משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור, וכוללת חמישה קווים באורך מצטבר של 104 קילומטרים. בימים אלה מבוצעות עבודות להארכת הרשת לדרום מערב חיפה, טירת הכרמל וקריית אתא.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא''ל (במיל') מירי רגב: "פרויקט הטעינה האלחוטית מייצג שלושה ערכים מרכזיים של משרד התחבורה: קידום תחבורה ציבורית מהירה, דגש בחדשנות טכנולוגית ומעבר להנעה חשמלית ירוקה. כל אלה מתלכדים בפרויקט הנוכחי. אם הטכנולוגיה תוכח כאמינה ויעילה ומתאימה, נפעל להטמיע אותה במערכות הסעת המונים נוספות ברחבי הארץ."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "טכנולוגיות התחבורה הן מהתחומים המתקדמים והדינמיים ביותר כיום. במסגרת החתירה המתמדת לחדשנות, אנו בוחנים טכנולוגיות חדשניות ואת יעילותן והתאמתן לתנאי הארץ ולצרכי התחבורה הציבורית שלנו."

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "כחברה מובילה המקדמת פתרונות מתקדמים וחדשניים בתשתיות תחבורה, חוצה ישראל מקדמת לראשונה הטמעה של מערכת טעינה אלחוטית דינמית וסטטית ברשת המטרונית שהייתה רשת ה-BRT הראשונה בישראל. שילוב מערכת הטעינה בתשתית המטרונית תאריך את זמן השירות של האוטובוסים החשמליים, תאפשר להרחיב ולייעל את צי האוטובוסים החשמליים, תשדרג מאוד את השירות ותעניק לנוסעים נסיעה יעילה, נוחה וירוקה יותר."

מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר: "טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינמית מתאימה ככפפה ליד לקווי תחבורה ציבורית כגון המטרונית, ובאפשרותה להאריך את טווח הנסיעה תוך צמצום גודל הסוללה והקטנת חיבורי חשמל בחניונים. כך היא פותרת את מרבית הכאבים במעבר לתחבורה חשמלית. פרויקט זה מתווסף לפרויקט זהה בנורווגיה, ומציג פתרון מקצה לקצה לפלח שוק ה-BRT שצובר תאוצה בארץ ובעולם."

 

צילום: ינון הנדסה, ייעוץ, תכנון ומחקר

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן