לראשונה בישראל: נסיעה במהירות 250 קמ"ש במסילות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הניחה אבן פינה לפרויקט מסילות החוף המהירות, הצפוי לשנות את מפת התחבורה בישראל ולסלול את הדרך לעתיד תחבורתי חדש ומתקדם.
עם השלמת המיזם הענק בתוך חמש שנים, לראשונה בישראל ינועו בין חיפה לתל אביב רכבות מתקדמות במהירות של 250 קמ"ש, שיקצרו את זמן הנסיעה בין שתי הערים ל-30 דקות. המיזם הוא חלק ראשון ומרכזי בפרויקט "השדרה המהירה" ובתוכנית האסטרטגית "מחברים את ישראל" של משרד התחבורה.
טקס הנחת אבן פינה למגה-פרויקט "מסילות החוף המהירות" התקיים לאחרונה סמוך לתחנת הרכבת חדרה-מערב במעמד שרת התחבורה, מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, ומנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה.
מימוש התוכנית לתשתית לאומית תת"ל 65 א' להכפלה, שדרוג והתאמה של התשתית לרכבות מהירות במסילות החוף החל לאחר שבשלב המקדים בוצעו הפקעות לאורך התוואי. רכבת ישראל יוצאת לעבודות קידום זמינות מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד שפיים לאורך כ-70 קילומטרים. הקו כולו יהיה חשמלי ויבטיח נסיעה מהירה, נקייה ושקטה.
מסילות החוף המהירות הן חלק מרכזי בחזון "מחברים את ישראל" של השרה רגב לחיבור כל חלקי הארץ ברשת רכבות מתקדמת, מקריית שמונה ועד אילת. במסגרת הפרויקט יוכפלו המסילות בין חיפה לתל אביב לבאר שבע.
השרה קידמה את הפרויקט הענק ואישרה בעבורו תקציב חסר תקדים של 15.5 מיליארד שקלים. זה פרויקט התשתית בהיקף הכספי הגדול ביותר שביצעה רכבת ישראל עד היום, עם מורכבות הנדסית יוצאת דופן. הצעד "שובר שוויון" ויאפשר למערכת התחבורה הציבורית בישראל להעפיל לליגה הבינלאומית ברכבות מהירות.
השרה גם פעלה להגדרת המיזם בחוק התשתיות הלאומיות כ"מיזם תשתית חיוני מועדף" כדי להסיר חסמים, לקצר תהליכים ולהתחיל להפעיל את הקו עוד בעשור הנוכחי.
הנחת מסילות מהירות כפולות בין שלושת המטרופולינים חיפה, תל אביב ובאר שבע תקצר את זמני הנסיעה ביניהם ל-30 דקות ותחזק את החיבור בין יישובי הפריפריה למרכז. למסילות המהירות תפקיד חשוב בחיזוק של המשק והחברה הישראלית באמצעות חיבור הפריפריה למרכז, צמצום פערים חברתיים ותחבורתיים, הרחבת מגוון האפשרויות לתעסוקה, השכלה ומגורים ותרומה לביזור האוכלוסייה.
הפרויקט יתרום גם להורדת יוקר המחיה, לשיפור הבטיחות ולאיכות הסביבה, דרך הגדלת היקף השינוע של סחורות ברכבת במקום במשאיות.
הדמיות: © רכבת ישראל
שרת התחבורה רגב: "אנו עושים צעד היסטורי בקידום האסטרטגיה התחבורתית שלנו לחיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל לפריפריה. הגעה תוך חצי שעה מחיפה לתל אביב היא לא חלום אלא יעד קרוב. עם רכבות מתקדמות שייצאו בתדירות גבוהה ויספקו חוויית נסיעה מהנה, נוכל לספק חלופה מועדפת לרכב הפרטי ולהפחית את הפקקים, שגורמים נזק של מיליארדי שקלים למשק. המטרה שלנו היא שרכבת ישראל תהיה מוכנה לעתיד הקרוב של שנת 2040 ל-300 מיליון נסיעות בשנה - פי חמישה מאשר היום."
מנכ"ל המשרד בן זקן: "משרד התחבורה ורכבת ישראל משיקים מבצע הנדסי ענק ומורכב, שנועד לייצר מהפכה במפת התחבורה ובהרגלי הנסיעה של הישראלים. לפנינו דרך ארוכה שתצריך שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים לאורך התוואי. משרד התחבורה מחויב לפעול בכל הדרכים לקידום המגה-פרויקט ולהשלמתו בזמן, להסיר חסמים ולמנוע עיכובים. אנחנו עושים צעד חשוב לקידום המשימה הלאומית של שחרור העומסים בכבישים."
סגן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, אורי מקלב: "פרויקט מסילות החוף המהירות הוא צעד חשוב שמוכיח כי הרכבת היא הפתרון האמיתי להפחתת עומסי התנועה. משרד התחבורה ממשיך להוסיף פתרונות מתקדמים ולפעול מתוך ראייה ארוכת טווח, כחלק ממחויבותנו להעניק לציבור תחבורה יעילה, נוחה וזמינה יותר."
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד שמעוני: "פרויקט המסילות המהירות שהתחלנו בהקמתו הוא בשורה לתחבורה בישראל. הפרויקט יאפשר שיפור ניכר של מרקם החיים התחבורתי בכל הארץ ויאפשר לבטל את הפריפריה הודות לחיבור מסילתי מהיר ומתקדם בין קרית שמונה לאילת. עם פרויקטים נוספים לפיתוח המבוצעים היום, אנו משפרים את המציאות לכל אזרחי ישראל ומקדמים את איכות החיים של כולנו."
מנכ"ל הרכבת זנה: "אנו כותבים את הפרקים הבאים בסיפור של התחבורה הישראלית ושל המהפכה הרכבתית של ישראל. הפרויקט יאפשר לרכבת להגדיל במידה רבה את מספר הנוסעים עד 300 מיליון בשנת 2040, והלכה למעשה לבטל את מושג הפריפריה הודות לחיבור מסילתי מהיר וחדשני בין קצוות הארץ למרכזה, שיאפשר לגשר בין חיפה לתל אביב תוך 30 דקות."
ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים: "חדרה עומדת בלב המהפכה התחבורתית של ישראל עם פרויקט 'מסילות החוף המהירות' שיהפוך אותה לציר מרכזי בין תל אביב לחיפה. הפרויקט ישמש מנוף לפיתוח רובע העסקים החדש של העיר ויחזק את הכלכלה המקומית. החזון מחבר את ישראל ומחזק את הקשרים בין ערים ויישובים."