מכרזי ענק לאוטובוסים המונעים בגז באיטליה
ההשקעות באיטליה באוטובוסים המונעים בגז מתאן נמצאות במגמת עלייה. ההשקעות האחרונות משקפות עניין רב באוטובוסים המונעים בגז מתאן כחלק מהאסטרטגיה של המדינה לחדש את צי התחבורה הציבורית שלה באוטובוסים בעלי פליטות מועטות. לאחרונה פורסמו יוזמות הן מגוף הרכש הלאומי קונסיפ (Consip) והן מאזור פוליה לאוטובוסים מונעי מתאן, הזוכים לתשומת לב מחודשת ולמימון נדיב.
לאחר שני מכרזים גדולים לאוטובוסים בעלי אפס פליטות, גוף הרכש המרכזי Consip מכין כעת מכרז חדש, במיוחד לאוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס (CNG) ובגז נוזלי (LNG). גוף הרכש הממשלתי מתכנן מכרז ענק להזמנה של יותר מ-700 אוטובוסים שמונעים בגז טבעי דחוס ובגז טבעי נוזלי. יוזמה זו מסמנת נסיגה מהמעבר לאוטובוסים חשמליים וחזרה לאוטובוסים המונעים בגז.
מכרז זה מגיע בעקבות מכרז אחר, שבמסגרתו סיפקה סולאריס לאחרונה 244 אוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס לרשות התחבורה של רומא, ATAC.
המכרז החדש של Consip כולל הסכם מסגרת בשווי של עד 447 מיליון אירו, המכסה 730 אוטובוסים בארבע קטגוריות:
- קטגוריה 1: 80 אוטובוסים מסוג CNG באורך שמונה מטרים, בשווי של 23 מיליון אירו.
- קטגוריה 2: 110 אוטובוסים מסוג CNG באורך עשרה מטרים, בשווי 42 מיליון אירו.
- קטגוריה 3: 450 אוטובוסים מסוג CNG באורך 12 מטר - הקטגוריה הגדולה ביותר - בשווי כולל של יותר מ-182 מיליון אירו.
- קטגוריה 4: 90 אוטובוסים LNG, גז טבעי נוזלי, באורך 12 מטר, ב-39 מיליון אירו כמעט.
מכרז זה בא בעקבות הסכמי המסגרת האחרונים של Consip המתמקדים בכלי רכב בעלי אפס פליטות, שהביאו ליותר מ-1,500 אוטובוסים חשמליים ואוטובוסים המונעים במימן שהוזמנו על ידי גופים ציבוריים.
במחוז פוליה החליטו לאחרונה לתעדף השקעות באוטובוסים המונעים בגז מתאן ולהקצות מחדש כספים מהתוכנית האסטרטגית הלאומית לניידות בת-קיימה (PSNMS) כדי להגביר את התמיכה באוטובוסים המונעים ב-CNG מחוץ לעיר. כחלק מהשינוי הזה יוקצו 26 מיליון אירו להחלפת רכבים חוץ-עירוניים מזדקנים, במיוחד אלה המדורגים לפי תקני איכות הסביבה הישנים, יורו 2 ו-יורו 3, שיופסקו בקרוב. הקצאה מחדש זו מפחיתה את החלק המוקדש לאוטובוסים עירוניים חשמליים מ-60% ל-30%, ומעלה את המימון לאוטובוסים חוץ-עירוניים המונעים מתאן מ-28% ל-70%. פוליה כבר הזמינה 148 אוטובוסים מסוג CNG מאיווקו ואוטוקר.