מגה וואט
חדשות
אופניים חשמליים
לעמוד קודם

האם ההגדרה של אופניים חשמליים תשתנה?

08/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

תקנות חדשות שמתגבשות בקרב גורמים רשמיים של האיחוד האירופי עשויות לשנות את הסיווג החוקי של אופניים חשמליים באופן שהם לא ייחשבו עוד כאופניים רגילים. שינוי זה עשוי להשפיע מאוד על הצלחת התחום.

לקראת בחירות הפרלמנט האירופי ב-2024, הכריזו מספר משרדים וגורמים רשמיים באיחוד על כוונתם לרענן את תקנות התחבורה. הדבר צפוי לכלול גם שינויי רגולציה לאופניים חשמליים. ארגון תעשיית האופניים הגרמני (Zweirad Industrie Verband - ZIV) התריע, כי ההצלחה של תחום האופניים החשמליים תלויה במעמד החוקי שלהם בהשוואה לאופניים רגילים.

לפי טים סלאצקי (Tim Salatzki), סמנכ"ל הטכנולוגיות של ZIV, "אופניים חשמליים הם גורם צמיחה חשוב ביותר בתחבורה חשמלית, עם 16 מיליון כמעט כלי רכיבה כאלה בגרמניה לבדה." עוד אמר, כי אופניים חשמליים הם כלי תחבורת הפנאי הפופולרי ביותר כיום, והם מרכיב מרכזי ב"מפנה התחבורתי" שמקדמת ממשלת גרמניה.

סלאצקי מדגיש: "ההצלחה של האופניים החשמליים תלויה בקיומו של מעמד חוקי שווה לזה של אופניים רגילים. לשם כך אנו מציעים לקבוע פרמטרים מדויקים יותר לכלי רכיבה אלו." ברמה החוקית, כיום מוגדרים אופניים חשמליים באיחוד האירופי כ-EPAC - ראשי תיבות של Electrically Powered Assisted Cycles (אופניים עם מערכת עזר חשמלית). כלומר כלי שבו הדוושה הרגילה משפיעה במישרין על תנועת הרכב. המגבלה על עוצמת הסיוע מהמנוע מיועדת להבטיח שאופניים אלה ימשיכו להתנהג כמו אופניים, ולא יידרשו לעמוד בדרישות רגולציה של קטנועים.

מה מציע ארגון ZIV? במסמך שפרסם ZIV יש המלצות שעשויות להשפיע על המדיניות האירופית בעתיד: יחס סיוע (רוכב:מנוע) של עד 1:4 או יחס סיוע של עד 1:6 במקרים שהמהירות המרבית של האופניים היא עד 15 קמ"ש. הגדרות נוספות הן עוצמת סיוע מרבית של 750 ואט בגלגל המניע ומשקל מרבי של 250 ק"ג לאופניים חד-מסלוליים או 300 ק"ג לאופניים רב-מסלוליים. להמחשת יחס הסיוע, ב-ZIV מציינים: "אם רוכב מפעיל 100 ואט בכוח רגליו, יחס של 1:4 פירושו שהמנוע יוסיף עד 400 ואט, כלומר 500 ואט של מאמץ לכל היותר."

ההמלצות תואמות במידה רבה את התקנות הקיימות כיום באירופה, אך עשויות להשפיע על אופניים חשמליים בעלי ביצועים חזקים. לדוגמה, מנוע DJI Avinox שמותקן באופני הרים חשמליים ומפיק שיא של 850 ואט עם בוסט של 1,000 ואט ל-30 שניות. ZIV מציע גם לקבוע תנאים נפרדים לאופני משא חשמליים (e-cargo) שמשקלם יותר מ-300 ק"ג. אופניים אלה, בדרך כלל בעלי שלושה גלגלים או יותר, משמשים בעיקר לחברות משלוחים, ועל אף היכולת להשתלב בשבילים עירוניים, התנהגותם ואופן הרכיבה במסלולים וברחובות שונה מזה של אופניים רגילים. הדבר עלול להיות כרוך בסיכון בטיחותי.

ההצעות של ZIV לא התקבלו פה אחד בתעשיית האופניים. המומחה הגרמני האנס נויפרט (Hannes Neupert) כתב בפוסט ברשת לינקדאין, כי ההגבלה ל-750 ואט היא "פגיעה באנשים עם מוגבלויות, ילדים, קשישים, משפחות ורוכבי טנדם." לדבריו, מדובר בניסיון לשמר את שוק אופני ההרים החשמליים על חשבון חדשנות ותחבורה בת־קיימה: "עתיד התחבורה מוקרב מרצון על מזבח הרווח המהיר."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן