סערה סביב תקנות אופניים חשמליים
כמעט 200 חתימות נוספו למכתב פתוח של LEVA-EU (תאגיד המסחר בכלי רכב חשמליים) בדרישה מארגון תעשיית האופניים הגרמני ZIV לבטל את הצעתו לשינוי תקנות האופניים החשמליים באירופה. פרסום המסמך של ZIV באפריל 2025 עורר ויכוח ציבורי חריף והביא להאשמות בדבר הגנה על אינטרסים מסחריים והגבלת תחרות בשוק ההנעה החשמלית.
לפי LEVA-EU, הצעת ZIV עלולה לפגוע בקשישים ובבעלי מוגבלויות, לפגוע במחויבות האקלים של האיחוד האירופי ולפגוע בדגמים מסוימים של אופניים עם סיוע חשמלי. בין החותמים נמצאים נציגים מחברות כגון סקארפר (Skarper) וואן מוף (Van Moof). במכתב נטען כי ההצעה מטילה "מגבלות של ממש" על אופניים חשמליים עם סיוע, ובהן הגבלות על יחס סיוע, הספק שיא ומשקל הכלי. החותמים מזהירים כי צעדים כאלה עלולים לחנוק חדשנות ולהרחיק מהשוק טכנולוגיות מתקדמות.
הוויכוח מתקיים על רקע דרישת האיחוד האירופי מהתעשייה לעדכן סטנדרטים עד 2027. המהלך עשוי להשפיע במידה רבה על עתיד שוק האופניים החשמליים. המכתב מופנה ל־ZIV, לארגון CONEBI התומך בהצעה ולנציבות האירופית. הוא מבקש מהגופים האלו לא לתת לאירופה להיהפך לאזור מנותק של חדשנות בתחום כלי הרכב החשמליים הקלים.
מרכיב מרכזי במסמך של ZIV הוא ההצעה להעניק לאופניים חשמליים ולא חשמליים מעמד משפטי זהה. המשמעות: חלק מהאופניים עם סיוע יחויבו בתהליך תקינה הכולל דרישות רגולטוריות, טכניות ובטיחותיות יקרות ומורכבות. הדבר עלול למנוע את הגעתם לשוק של דגמים כבדים וחזקים יותר, שמועילים בייחוד לשימושים לוגיסטיים או למשפחות עם אופני משא.
לדברי LEVA-EU, כיום אופני סיוע עם מנוע של 250 ואט רציף (ההספק המותר באיחוד האירופי) מפוקח בתקנה סטנדרטית ואינו נדרש לתקינה, ולכן אפשר להכניסו לשוק לאחר בדיקות היצרן בלבד. לעומת זאת אופניים עם הספק 300 ואט חייבים בתקינה מלאה לפי רגולציה משנת 2013, תהליך יקר ומכביד. לטענת המבקרים, הספק המנוע לא קובע את רמת הסיכון: אם שני כלים זהים במשקל ובמהירות המרבית, רמת הסיכון בתאונה שווה. לכן ההפרדה אינה פרופורציונלית ואינה ניטרלית.
במכתב צוין כי הפיצול הרגולטורי הנוכחי אינו מידתי ואינו ניטרלי, ופוגע בכושר התחרות ובחדשנות. במקום זאת LEVA-EU מציעה ליצור רגולציה ייעודית לכלי רכב חשמליים קלים, שתתייחס לכלים בהתאם למאפייני בטיחות ושימוש אמיתיים, ללא הבחנות מיושנות או שרירותיות. רגולציה כזו עשויה לאפשר שוק תחרותי, חדשני ועמיד לעתיד בתחום התחבורה העירונית והתחבורה הקומפקטית.
ארגון ZIV טרם הגיב לפניות. המחלוקת צפויה להימשך ככל שהאיחוד האירופי מתקרב למועד שנקבע ל־2027, והעתיד של שוק האופניים החשמליים באירופה נותר פתוח ובעייתי.



