כלי רכב חשמליים כסוללת גיבוי
יצרניות רכב, חברות חשמל וספקיות טעינה לרכב חשמלי מביטות בציפייה לעבר פוטנציאל חדש עצום: ניצול האנרגיה האצורה בסוללות הענק של רכבי SUV וטנדרים חשמליים שממתינים בשקט בחניונים הביתיים. טכנולוגיית V2H (Vehicle-to-Home, "מכלי הרכב לבית") מביאה את האפשרות להשתמש באנרגיה של הרכב לא רק לנסיעה אלא גם להפעלת הבית, במיוחד במקרים של הפסקות חשמל או בשעות שיא יקרות.
מטענים סטנדרטיים מאפשרים זרימה חד-כיוונית של חשמל מהקיר לרכב, ואילו מטענים בעלי יכולת דו-כיוונית מאפשרים זרימה גם בכיוון ההפוך. כלומר סוללת הרכב עשויה להזרים חשמל חזרה לבית, ואפילו לרשת החשמל. עם זאת לשימוש בטכנולוגיית V2H דרוש ציוד מתקדם יותר ממטען רגיל, כולל ממיר תואם ומערכת ניהול אנרגיה ביתית.
לדוגמה, חברת צ'ארג' פוינט (ChargePoint) הציגה באפריל מטען ביתי חדש ברמת AC מסוג Level 2 עם טעינה דו־כיוונית בהספק של עד 19.2 קילוואט. מדובר בשיפור ממשי לעומת ההספק הסטנדרטי של 11־12 קילוואט. המחיר ההתחלתי של המטען צפוי להיות מתחת ל־1,000 דולר, והוא צפוי להגיע לשוק בסוף 2025.
בד בבד חברות חשמל כגון PG&E בקליפורניה מפעילות תוכניות פיילוט בשיתוף יצרניות רכב, בהן פורד וג'נרל מוטורס, להטמעת V2H בבתים. המשתתפים בתוכניות אלו יכולים להשתמש ברכביהם להפעלת הבית בזמן הפסקת חשמל, להטעין אותו בזול בשעות שפל ולשלוח חזרה חשמל לרשת בשעות עומס, בתמורה לקרדיטים או תמריצים. בגין ההשתתפות הציעה PG&E תמריצים של עד 4,500 דולר בעבור ציוד הטעינה של GM ויותר מ־4,600 דולר לבעלי Ford F-150 Lightning.
לפי סקר של AutoPacific, כ־22% מהצרכנים שמתכננים לרכוש רכב חשמלי או היברידי־נטען בשלוש השנים הקרובות הביעו עניין בטכנולוגיית V2H. שיעור זה אף גבוה יותר בקרב רוכשי טנדרים בגודל בינוני, רכבים ספורטיביים ו־SUV גדולים. צרכנים שמוכנים להשקיע יותר, במיוחד ברכבים שמחיריהם יותר מ־80,000 דולר, מביעים עניין רב יותר, וכך גם קהלים צעירים, בעיקר דור המילניאלס.
למרות הביקוש, לטכנולוגיה יש עדיין מחסומים, בעיקר מחיר ואנונימיות. עלות החומרה וההתקנה כיום היא בין 7,000 ל־10,000 דולר. חבילות משותפות של GM עם חברת קיומריט (Qmerit) כוללות מטען דו־כיווני, ממיר, סוללת גיבוי וממשק ניהול ב־7,299 דולר לפני התקנה. ל־Ford יש מערכת זולה יותר, ב־3,895 דולר, ואילו קיה ממוקמת באמצע עם פתרון בשיתוף וולבוקס (Wallbox) במחיר של 6,440 דולר.
לפי ההערכות, עד שהטכנולוגיה תהיה נפוצה בבתים נצטרך לחכות כעשר שנים, אך ככל שיותר צרכנים יאמצו אותה, המחירים יירדו והמודעות תגדל. בעבור רבים, האפשרות להשתמש ברכב כסוללת גיבוי ביתית אינה רק פתרון טכני אלא תוספת אמיתית לביטחון האנרגטי של הבית.