תחזוקה של רכבים חשמליים משתלמת
נתוני 2025 מלמדים שהתחזוקה של רכבים חשמליים זולה בהרבה מזו של רכבי בנזין ודיזל. בזכות חלקים נעים מעטים, תחזוקה פשוטה יותר ופחות תקלות גדולות, לרכבים חשמליים יתרון כלכלי ברור הן לנהגים פרטיים והן לציי רכב. המספרים מגיעים ממחקרים בינלאומיים, וניכר כי פערי העלויות רק ימשיכו לגדול ככל שהטכנולוגיה משתכללת. רכבים חשמליים זקוקים בעיקר להחלפת פילטר מזגן, בדיקות נוזל בלמים ובלאי צמיגים, ולכן עלויותיהם נמוכות מאוד..
על פי נתוני משרד האנרגיה האמריקני, רכבים חשמליים לחלוטין הם הזולים ביותר עם עלות של 0.093 דולר לק"מ שהם 2,232 דולר בשנה. ברכבים היברידיים הנתון הוא 0.143 דולר לק"מ שהם 3,432 דולר בשנה. רכבי בנזין ודיזל הם היקרים ביותר: 0.154 דולר לק"מ שהם 3,696 דולר בשנה. נהג שנוסע בשנה 24,000 ק"מ עשוי לחסוך יותר מ־1,300 דולר בכל שנה לעומת רכב בעירה פנימית.
למה תחזוקת רכב חשמלי זולה יותר?
ההבדל המרכזי בין רכב חשמלי לרכב עם בעירה פנימית טמון בפשטות המכניקה. במנוע בעירה פנימית יש יותר מ־2,000 חלקים נעים, ואילו במנוע חשמלי יש פחות מ־20. רכבים חשמליים אינם מצריכים החלפות שמן, החלפת פלאגים, חיישני חמצן, רצועות טיימינג או תיקונים במערכת הפליטה. הבלימה הרגנרטיבית מפחיתה את הבלאי של רפידות הבלם, ונוזל קירור הסוללה מוחלף רק אחת ל־5 -7 שנים לעומת 3-2 שנים ברכב רגיל. רפידות בלם ברכב חשמלי עשויות להחזיק יותר מ־100,000 ק"מ לעומת כ־50,000 ק"מ ברכב בנזין.
למרות שמספר רכיבים ברכב חשמלי עשויים להיות יקרים לתיקון, שיעור הכשלים נמוך מאוד. בקר טעינה ממוצע עולה בסביבות 2,000 דולר ונחשב לבעל סיכון כשל נמוך, קופסת חלוקת מתח עולה בסביבות 1,100 דולר וסיכון הכשל שלה נמוך, וחבילת סוללה מלאה נעה בין 7,500 ל־18,000 דולר עם סיכון כשל מצטבר של פחות מ־2% לאורך עשר שנים.
רכבי ICE מתמודדים עם תקלות יקרות כגון טורבו בעלות 2,700 של 4,800 דולר, רצועת טיימינג ב־2,300 של 3,800 דולר ותיקונים במערכת פליטה ב־1,400 עד 3,600 דולר. רוב רכבי החשמל מגיעים עם אחריות לסוללה של 10-8 שנים, וקצב ההתדרדרות הממוצע הוא 1.8% בשנה בלבד.
לרכבים חשמליים מסחריים יתרון כלכלי רב על פני דיזל. רכבי ואן ומשאיות קלות חשמליים עולים כ־0.26 דולר לק"מ לעומת כ־0.36 דולר למשאיות דיזל. בטווח של חמש שנים, רכב חשמלי מסחרי עולה כ־6,900 דולר בתחזוקה לעומת 11,700 דולר ברכב בעירה פנימית, ללא התחשבות בחיסכון בדלק שמפחית אף יותר את עלות השימוש הכוללת.
