מערכת אחסון אנרגיה תתחרה בטסלה
סוללות ליתיום יון שמשווקות ונמכרות על ידי יצרני רכבים חשמליים רבים, בהם טסלה (Tesla), הוכיחו את עצמן כגורם איכותי ומרכזי במעבר לאנרגיה מתחדשת. מלבד היותן חלק חשוב מהרכבים החשמליים, סוללות ליתיום-יון מתאימות לשימושים רחבי היקף בתחום מערכות חשמל וטעינה נייחת. סוללות כאלו משמשות כמקור חשמל עיקרי בתשתיות יומיומיות או מספקות מקור חשמל במקרי חירום.
מערכות אחסון של אנרגיה חשמלית עשויות לספק חשמל כמה שעות ברצף. יכולת האספקה של הסוללות מגיעה היום ל-4 שעות של עבודה רצופה, אך חברות ומיזמים בתחום הטעינה כבר מחפשים פתרונות להרחבה. מתכנני תשתיות ממליצים להתמקד בפיתוח מערכות אחסון אנרגיה שיספיקו ל-10 שעות ויותר, ככל שהצורך בחשמל עולה.
המיזם האמריקני אינלייט (Inlyte) משיק את אחד החידושים המעניינים בתחום: סוללת יון-סודיום שיוצרה לפי נוסחה ייחודית. לפי ההסבר, הסוללה מסוגלת לספק חשמל ואנרגיה למחזורי זמן קצרים של 4 עד 10 שעות, אך בתנאי חיסכון יכולה לעבוד עד 24 שעות ואפילו יותר.
בסוף חודש מרס הכריזה אינלייט על שיתוף פעולה עם יצרן הסוללות השוויצרי הוריין (Horien Salt Battery Solutions). שיתוף הפעולה אמור להאיץ את תהליכי הייצור של סוללות חדשות ולספק לשני הצדדים כלים ומשאבים טכניים חשובים להתפתחות. טכנולוגיית הסוללות של אינלייט כבר הוכיחה את עצמה כמשתלמת בשטח. המפעל הראשון של המיזם נמצא בבריטניה.
למרות שמיזם אינלייט קיים רק כמה שנים (הוקם ב-2021), הוא כבר בנה בסיס טכנולוגי וכלכלי יציב לעבודה עם מערכות ושיטות אחסון אנרגיה. מלבד שיתוף פעולה עם הוריין, אינלייט רכש את חברת המחקר הטכנולוגית בטא ריסרץ' (Beta Research) עוד בשנת 2022. בטא היא בית לקבוצת מחקר ייחודית שפיתחה את סוללת סודיום-האליד (sodium metal halide) בסוף המאה העשרים. מאז הסוללה משמשת כמקור אנרגיה מרכזי בהיקף מסחרי ביבשות רבות.
צילום: Inlyte