ארידג' תייצר רכבים חשמליים מעופפים
חברת ארידג' (Aridge), חברה בת של יצרנית הרכבים אקספנג (Xpeng) הסינית, פתחה שלב חדש בתעשיית התחבורה החשמלית המשולבת עם תחילת הייצור הסדרתי של רכב הטיסה המודולרי שלה במפעל חדש בשטח של 120 אלף מ"ר שהוקם בגוואנגז'ו (Guangzhou). זה המפעל הראשון בעולם לייצור מכוניות מעופפות חכמות. הוא משלב תהליכי ייצור מתקדמים מעולמות הרכב והתעופה ומיועד לייצר עד 10,000 כלים ויחידות בשנה.
לדברי ארידג', המפעל הושלם בסוף ספטמבר ומייצג תפיסה תעשייתית חדשה של ייצור המוני בתחום התעופה הפרטית. בפס הייצור האוטומטי חמש סדנאות עיקריות: חלקי גוף ושלדה, הנעה, הרכבה, צביעה ושילוב והרכבה סופיים. שילוב זה מאפשר לעמוד בתקנים של תעשיית הרכב, כולל רמות דיוק גבוהות, בקרת איכות בזמן אמת ותזמון מדויק, תוך עמידה בתקני כשירות אווירית. משך הייצור של כל יחידה הוא 30 דקות בלבד, מה שממקם את ארידג' בחזית הייצור האוטומטי בתחום כלי הטיס הקלים.
על פי הודעת החברה, "הרכב הראשון שלנו ירד מפס הייצור במיתקן הייצור החכם, המאמת את מערכת הייצור המודרנית הראשונה בעולם לרכב טיסה." הכלים הראשונים ישמשו לטיסות ניסוי שנועדו לאמת את ביצועי המערכת, את אמינות הרכיבים ואת דיוק תהליכי הייצור לפני המסירות הצפויות במהלך 2026 למשתמשים.
עיצוב מודולרי לשימוש יומי
הרכב בשם "כלי רכב אווירי־יבשתי" (Land Aircraft Carrier) מבוסס על עקרון מודולרי ייחודי: כלי רכב חשמלי דו־שלבי הכולל יחידת קרקע ויחידת טיסה מתנתקת. החלק הקרקעי בנוי בתצורת שלושה סרנים ושישה גלגלים עם הנעה לכל הגלגלים והיגוי אחורי, המעניקים לו כושר תמרון גבוה ויציבות גם בתנועה עירונית. הוא מסוגל לשמש כרכב עצמאי לכל דבר, ומשמש כבסיס טעינה ליחידת הטיסה החשמלית בין המראות.
החלק האווירי הוא כלי טיס חשמלי בעל שישה רוטורים, גוף קל עשוי סיבי פחמן ומערך רוטורים כפולים. העיצוב נועד להפחית את משקל המבנה, לשפר את יעילות האנרגיה ולמזער רעידות ורעש בזמן טיסה. כלי הטיס יכול לפעול הן במצב טיסה ידני והן במצב אוטונומי מלא, עם מערכות בקרת טיסה חכמות המשלבות ניווט מבוסס בינה מלאכותית.
בתצורה הקרקעית, הרכב מיועד להסעה של עד חמישה נוסעים, ואילו יחידת הטיסה מיועדת לשני נוסעים ומותאמת לטווח טיסה עירוני קצר. השילוב בין שני המודולים מאפשר מעבר חלק בין נסיעה קרקעית לטיסה ומציע פתרון תחבורתי חדש למרחקים קצרים ובינוניים, במיוחד באזורים אורבניים צפופים.
ארידג' כבר מתכננת את הצעד הבא: כניסה לשווקים מחוץ לסין. החברה הכריזה כי בכוונתה להתחיל פעילות מסחרית במזרח התיכון בשנת 2027, ובאירוע שהתקיים בדובאי ביצעה את טיסת ההדגמה המאוישת הראשונה שלה מחוץ לסין. ההשקה הוכיחה את היכולת של כלי הטיס לשלב תמרון אווירי מדויק בטיסה בטוחה.
לדברי החברה, למכונית המעופפת יש ביקוש רב כבר עכשיו: כ־7,000 הזמנות מוקדמות התקבלו לדגם שצפוי לשנות את הדרך שבה אנחנו רואים תחבורה פרטית חשמלית. ארידג' רואה במיזם זה נדבך מרכזי באסטרטגיה הרחבה של אקספנג לפיתוח ניידות אווירית מתקדמת ולמיזוג בין תעשיות הרכב והתעופה. בכך החברה הסינית מציבה רף חדש לייצור חכם של כלי טיס חשמליים ומשלבת חדשנות טכנולוגית, הנדסת חומרים מתקדמת וראייה מערכתית של תחבורה דו־ממדית על הקרקע ובאוויר כאחד.

















