מכונית חשמלית ראשונה עם סוללת נתרן-יון
בסין החל ייצור סדרתי של מכונית חשמלית המונעת באמצעות סוללת נתרן־יון - חלופה בת-קיימא וזולה לסוללות ליתיום־יון. תאגיד הרכב הסיני JAC, שבו שותפה פולקסווגן, הודיע בסוף דצמבר 2023, כי קו הייצור שלו בעיר חפיי החל להרכיב את הדגם החדש, Yiwei 3, עם סוללות נתרן־יון מתקדמות מתוצרת חברת HiNa Battery מבייג'ינג. זה הרכב החשמלי הראשון בעולם המצויד בטכנולוגיה זו.
סוללות נתרן־יון מבוססות על נתרן (מלח) כנשא יונים, ובכך מפחיתות את התלות במתכת ליתיום הנדירה ובקובלט. אף כי צפיפות האנרגיה של סוללות אלה נמוכה מעט לעומת סוללות ליתיום־יון מהדור הנוכחי (מה שמשפיע על טווח הנסיעה), לטכנולוגיה יתרונות אחרים: ביצועים טובים יותר בטמפרטורות נמוכות, טעינה מהירה, אורך חיים ארוך ועלויות ייצור נמוכות.
על פי JAC, דגם Yiwei 3 - שהוצג תחילה עם סוללת ליתיום מוזלת - מוצע כעת גם בגרסת נתרן. הסוללה נטענת מ-10% ל-80% בתוך כ-20 דקות בלבד, וטווח הנסיעה מתאים לשימוש עירוני ממוצע.
אנליסטים בתעשייה מציינים, כי שילוב סוללות נתרן־יון ברכבים מסחריים מסמן שלב חדש בהתפתחות טכנולוגיות האגירה. סוללות אלו עשויות להוזיל את עלות הרכבים החשמליים, בעיקר בדגמים קומפקטיים לשוק ההמוני, ולהגביר את האטרקטיביות שלהם לצרכנים. המהלך של JAC, הנתמך גם בהשקעת ענק של פולקסווגן, המחזיקה ב-50% מקבוצת JAC, מדגיש את מגמת הגיוון הטכנולוגי שמוביל הענף לנוכח חששות ממחסור עולמי בליתיום והתייקרות חומרי הגלם.
מומחים מעריכים, כי אם הביצועים של סוללות הנתרן יעמדו בציפיות גם בתנאי שימוש אמיתיים, יצרנים נוספים יאמצו את הטכנולוגיה בשנים הקרובות כחלק מהמאמץ להפוך את הרכב החשמלי לנגיש, יציב ויעיל יותר כלכלית.