מעבורת חשמלית עם אפס פליטות
המעבורת החשמלית הראשונה בבריטניה, המופעלת ללא פליטות כלל, הושקה בלונדון על נהר התמזה על ידי מפעילת השירות אובר לספינות וסירות (Uber Boats). הספינה החדשה, הנקראת אורביט קליפר (Orbit Clipper), צפויה לפעול בין רותרהייט שבגדה הדרומית של התמזה לבין קנרי וורף שבצדה הצפוני. היא תחצה את הנהר כל עשר דקות בימי חול וכל חמש־עשרה דקות בסופי שבוע.
המעבורת עוצבה במבנה ייחודי המאפשר עגינה אוטומטית בשני עברי הנהר, ובעלת קיבולת של 150 נוסעים עם מקום ל־100 זוגות אופניים. מנכ״ל החברה המפעילה, שון קולינס (Sean Collins), אמר כי ההפעלה של המעבורת מסמלת אבן דרך ממשית הן לתושבי העיר והן לתיירים. זה רגע בעל משמעות במעבר של העיר לכלי תחבורה נקיים ומתקדמים.
הפרויקט של אורביט קליפר יוצר בשיתוף של כמה גורמים, בהם משרד התחבורה הבריטי ומיזם חדשנות (Innovate UK) שסיפקו חלק ניכר מהמימון. המעבורת עצמה תוכננה על ידי חברת Aus Ships האוסטרלית ונבנתה במספנת וייט (Wight Shipyard Company), המתמחה בספינות אלומיניום מהירות. שותפות נוספות הן חברת בקט רנקין ((Beckett Rankine, המתמחה בהנדסה ימית אזרחית, וחברת אקווה סופר פאוור ((Aqua SuperPower, שפיתחה את התשתית החשמלית המאפשרת טעינה מהירה ויעילה.
לפי התכנון, עד שאורביט קליפר תפעיל את הקו בין רותרהייט לקנרי וורף באופן בלעדי, יידרשו כמה חודשים של המתנה. בתקופת ההטמעה היא תפעל בו־בזמן עם הכלי הקיים טווינסטאר (Twinstar), אך הצפי הוא שהשירות יועבר אליה במלואו ברבעון השני של השנה הבאה.
מספנת וייט זכתה בחוזה לבניית המעבורת כבר במרס 2022, והמעבורת היא הספינה השביעית שהמספנה בנתה לשירות אובר לספינות לצד שלוש מעבורות היברידיות באורך 40 מטר. אורכה של אורביט קליפר הוא 25.2 מטר ורוחבה 10.1 מטר, והיא עובדת באמצעות סוללה בעלת קיבולת כוללת של 960 קוט״ש. תשתית הטעינה שסיפקה אקווה סופר פאוור מאפשרת לטעון את הספינה לאחר יום עבודה של 18 שעות בנמל קנרי וורף, בתהליך טעינה לילי שנמשך כשש שעות בהספק של 150 קילו־ואט.
המעבורת החדשה מסמלת ציון דרך בתהליך המעבר של לונדון לתחבורה נקייה וחסכונית באנרגיה, וצפויה להיהפך למודל לפרויקטים דומים ברחבי בריטניה ואירופה.

