מגה וואט
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

נתיב חשמלי בשוודיה מטעין רכבים

08/05/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

שוודיה יצאה בפרויקט שאפתני: הקמת כביש מהיר חשמלי קבוע שיטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי תנועה כדי לצמצם את הצורך בעצירות ממושכות לטעינה.

לאחר כמה פרויקטים-פיילוט שבחנו גרסאות זמניות של הדרך וכמה טכנולוגיות, הפרויקט נכנס לשלבי ביצוע עם יעד סיום שהוגדר לשנת 2025. המהנדסים המעורבים עדיין שוקלים ובוחרים בין טכנולוגיות טעינה חשמליות, עם דגש ביעילות.

הבחירה תלויה בעיקר בסוגי הרכבים שעתידים להשתמש בכביש. יאן פטרסון (Jan Petersson), מנהל הפיתוח האסטרטגי ברשות התחבורה השוודית (Trafikverket) הסביר בריאיון, כי האתגר המרכזי בהפחתת פליטות המונית נמצא במציאת הפתרון האופטימלי למשאיות הכבדות שייסעו בנתיב.

כדי שמשאיות יוכלו להשלים נסיעות ארוכות עם מטענים כבדים, הן זקוקות לסוללות גדולות ורחבות, והדבר מוסיף למשקל הכולל ויוצר אתגר נוסף. גורמים טכניים והנדסיים בשוודיה מנסים לפתור זאת באמצעות טעינה תוך כדי תנועה.

מערכות כגון קווי חשמל עיליים או טעינה במגע עם פס חשמלי עובדות כבר עשרות שנים בתחום הרכבות החשמליות והאוטובוסים החשמליים ברחבי אירופה ובבריטניה. צרפת אף יצאה במיזם להחלת טעינה מוליכה על כבישים מהירים למשאיות. עם זאת מערכות אלה מצריכות בדרך כלל נתיב ייעודי לכלי רכב בפורמט מסוים.

הצוות השוודי העדיף לבחור מערכת אינדוקטיבית שבה סליל מגנטי שמוטמע בכביש מעביר חשמל לסוללה ברכב דרך החלק התחתון שלו, ללא מגע פיזי. עד כה נוסו מערכות כאלה רק בקטעי כביש קצרים מאוד, למשל קטע באורך של ארבעה ק"מ שחיבר בין ויסבי (Visby) לנמל התעופה במחוז גוטלנד שנחנך ב־2020.

הפרויקט הנוכחי מתמקד בקטע כביש שאורכו 21 קילומטרים בכביש המהיר E20, שמקשר בין מוקדי לוגיסטיקה בהלסברג (Hellsberg) לאורברו (Orebro). מיקומו האסטרטגי מאפשר גישה ישירה משלוש הערים הגדולות בשוודיה - שטוקהולם, גטבורג ומאלמו.

אם הטכנולוגיה האינדוקטיבית תפעל ביעילות לאורך קטע כביש כה מרכזי, היא עשויה לשנות את תפיסת התלות בסוללות גדולות. מחקר שנעשה על מערכת כבישים חשמליים למשאיות העלה, כי גם מכוניות פרטיות עשויות להרוויח מכך: שילוב של טעינה ביתית וטעינה דינמית בכביש עשוי לאפשר חיסכון של עד 70% בנפח סוללות הרכב.

 

לפרטים נוספים

 

צילום: Top Gear

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן