SUV חשמלי ממלזיה
פרודואה QV-E (Perodua QV-E) הוא הרכב החשמלי הראשון שמיוצר כולו במלזיה. מכונית השטח הקומפקטית החשמלית עולה כ־19,400 דולר בלבד, דומה לרוב החלופות המונעות בדלק. היא מופעלת באמצעות סוללת LFP שמאפשרת טווח של 320 ק"מ, אך הרוכשים יצטרכו לשלם על הסוללה בנפרד. מכוניות חשמליות עדיין אינן שוות ערך במחיר לחלק מהאופציות החלופיות המונעות במנועי בעירה, ולמרות שהן חוסכות כסף לאורך השנים, לא מעט אנשים נרתעים מתג המחיר הראשוני. הרכב החשמלי המקורי הראשון של מלזיה נועד לפתור את זה עם מחיר פתיחה תחרותי, אבל גם עם כוכבית גדולה.
הדגם של פרודואה פותח בסיוע חברת מגנה שטייר ((Magna Steyr, הוצג בסוף נובמבר ומספק חבילה מרשימה למדי, כולל פסי תאורה אופקיים מלפנים ומאחור. הוא מונע באמצעות מנוע חשמלי קדמי שמפיק 201 כוחות סוס (150 קילו־ואט) ומומנט של 285 ניוטון־מטרים, מה שאמור לאפשר לו להאיץ מ־0 ל־100 קמ״ש בתוך 7.5 שניות. במילים אחרות, מדובר ברכב יום־יומי סביר.
המנוע החשמלי מקבל את כוחו מסוללת LFP בקיבולת 52.5 קוט״ש מתוצרת CATL הסינית, המספקת טווח מוערך של 445 ק"מ לפי תקן NEDC. לפי תקן EPA האמריקני, זה היה מתורגם ל־270 ק"מ בערך בטעינה מלאה. לא מרשים אמנם, אבל בעלי הרכב מקבלים פונקציית הזנה V2L שמאפשרת להשתמש בסוללה כדי להפעיל מחשבים ניידים, כלי עבודה ומכשירי חשמל.
כאמור, מחיר הרכב, בסביבות 20 אלף דולרים, מושך תשומת לב, אבל יש תנאי ייחודי: בעלי הרכב חייבים לחתום על חוזה ליסינג של תשע שנים, ובמסגרתו לשלם 67 דולר בחודש רק על הסוללה. זה לא ממש נשמע משתלם, אבל בסופו של דבר הרוכשים ישלמו 7,236 דולר נוספים לאורך תשע שנים ־ סכום סביר למדי על החלק היקר ביותר ברכב חשמלי.
הרכב נראה כמו ניסיון מוצלח למדי. החברה השקיעה 200 מיליון דולר כמעט במחקר ופיתוח לקראת הרכב החשמלי הראשון שלה. הייצור המקומי צפוי להתחיל בקרוב. החברה ציינה שהייצור יוגבל בתחילה ל־500 יחידות בחודש, ובהמשך, מהרבעון השלישי של 2026, יעלה ל־3,000 יחידות בחודש.
מודל של "מנוי סוללה" כבר אינו חדש בעולם הרכב החשמלי. חברות כגון ניו (Nio) ווינפאסט (VinFast) מיישמות אותו כדי להקל על הרוכשים. גם רנו השתמשה בו באירופה בעבר בדגם זואי (ZOE).









