מגה וואט
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

​גמילת המשק משימוש בבנזין ובסולר

02/02/2022
זמן קריאה: 2 דק'

הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ), דנה בהיערכות המשק לגמילה משימוש בבנזין ובסולר. ח"כ מוסי רז אמר, כי הוועדה עוקבת אחר רווחי היתר (מס ששינסקי) מהפקת גז. ככל שיימכר יותר גז, יהיו לקרן יותר רווחים. עוד אמר, כי אם לא יהיו מספיק תחנות טעינה לכלי רכב ולאוטובוסים חשמליים, הציבור לא יעבור לכלי רכב חשמליים.

ממסמך שכתב נתנאל קופראק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי אף שבשנת 2020 רק 14% מכלי הרכב שנעו בארץ תודלקו בסולר, צריכת הסולר שלהם הייתה 47% מסך הדלק לתחבורה. הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטי הייתה בשנה זו כ-13,500 ק"מ, ירידה של כ-16.7% לעומת 2019. הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכר הייתה כ-30,100 ק"מ.

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הציג את תוכנית משרדו לתחבורה נקייה. לדבריו, ברחבי הארץ נעים כ-3.7 מיליון כלי רכב שאחראים ל-24% מפליטות גזי החממה. מתוכם כ-14 אלף כלי רכב חשמליים, ורק 10,000 מהם יובאו בשנת 2021. חל גידול של כ-100 אלף כלי רכב בשנה. היום כ-200 אוטובוסים הנעים בארץ ממונעים בגז. בסוף שנת 2022 ינועו בארץ 540 אוטובוסים חשמליים. המשרד חתם על הסכם עם חברת דן, שעד שנת 2025 ייכנסו 200 אוטובוסים חשמליים נוספים. משנת 2026 כל האוטובוסים העירוניים ינועו על חשמל, ועד שנת 2035 מחצית מהמשאיות המיובאות ינועו על חשמל.

עוד אמר פלור, כי שרת התחבורה מובילה מהפך לקידום תחבורה נקייה ומקדמת השקעה ארצית של שני מיליארד שקלים בעבור שבילי אופניים. כמו כן הוקצו 11 מיליארד שקלים לחשמול 90% מקווי הרכבת. בעניין הרכב האוטונומי, פלור מעריך שהוא יצמצם את כמות כלי הרכב. כל משפחה תסתפק ברכב אחד.

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר שכניסת כלי רכב אוטונומיים תפגע מאוד בנהגי המוניות.

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, אמר כי מערך ההיסעים במדינה בנוי על דיזל. לא נוכל לעבור להיסעים בגז, כי העולם עובר לחשמל. כמו כן חסרות תחנות טעינה לאוטובוסים. לא נוכל לרכוש אוטובוסים אם לא יהיו תחנות טעינה ומצברים לנסיעה רצופה של לפחות 500 ק"מ.

 

 

אלי אוברוב, ראש תחום תכנון ובקרה בחברת דן בדרום אמר, כי מחיר אוטובוס חשמלי כפול ממחיר אוטובוס המונע על בנזין.

יוני ספיר מארגון שומרי הבית אמר שהמימן הנקי הוא מימן ירוק שמופק מאנרגיות מתחדשות, שהשימוש בו אפסי. מדברים על הפקת מימן מגז, שהוא מימן כחול שפולט כעשרה קילוגרם פחמן דו-חמצני על כל קילו מימן. לאחרונה פורסם מחקר שעל פיו עדיף לשרוף גז מאשר להפיק ממנו מימן. שאר סוגי המימן מזיקים לבריאות.

ניר קנטור מהתאחדות התעשיינים אמר כי המימן הכחול הוא שלב בדרך להגעה למימן ירוק. צריך להתחיל עם הכחול כתשתית, ולהגיע למימן הירוק. אפשר לדאוג לטכנולוגיות כחול לבן.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן