מגה וואט
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

דיון בוועדת הכספים: העלאת ההטבה לרכבים חשמליים

05/01/2022
זמן קריאה: 2 דק'

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה הארכה של הוראת השעה לעניין שיעור המס לשווי שימוש ברכב שהועמד לרשות עובד, עד לשנת 2025.

רכב צמוד הוא הטבה חייבת במס הניתנת לעובד, ובהתאם לפקודת מס הכנסה יש לבצע זקיפת מס בגין שווי השימוש ברכב. בשנת 2015 הותקנו בהוראת שעה תקנות שווי השימוש ברכב, המפחיתות את סכום הזקיפה של שווי השימוש בכלי רכב בעלי טכנולוגיית הנעה מתקדמת - רכב היברידי, רכב פלאג-אין ורכב חשמלי מלא. בבסיס ההפחתה עומד עיקרון ניטרליות המיסוי בין רכב בעל הנעה רגילה לבין רכב בעל הנעה היברידית, פלאג-אין או חשמלית. כיוון שמדובר בכלי רכב יקרים יותר מרכב רגיל, אך חסכוניים יותר בשימוש השוטף, שיעור הזקיפה הרגיל מייצר עבורם תוצאה גבוהה מדי. לכן, תיקנו את המצב כך שהתקבלה תוצאה ששיקפה נכונה את העלות הכלכלית של השימוש הפרטי ברכבים אלה.

בתקנות בנוסחן המקורי שהביאה רשות המיסים בפני ועדת הכספים, ביקשה הרשות לעדכן את שיעור ההפחתה לשנים 2022 ו-2023 בהסתמך על בדיקות כלכליות עדכניות: לרכב חשמלי הוצע להגדיל את סכום ההפחתה ב-200 שקלים, כך שיעמוד על 1,200 שקלים, ולגבי רכב היברידי ורכב פלאג-אין הוצע להקטין את סכום ההפחתה ב-100 שקלים, כך שיעמוד על 400 שקלים לרכב היברידי ו-900 שקלים לרכב פלאג-אין. ברשות הסבירו כי השיקולים שנלקחו בחשבון בעדכונים האמורים הם צמצום הפער בעלויות התחזוקה בין רכבים אלו לרכב רגיל, על רקע הירידה בעלויות הרכישה של הרכבים ולאור שיעור צריכת הדלק של רכב רגיל, וכי שיקול נוסף הוא האפשרות להטעין רכב חשמלי ורכב פלאג-אין מעמדה ביתית.

 


 
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר דרש מול הדברים כי לצד העלאת ההטבה לרכבים חשמליים, יוותר על כנו שווי ההטבה לרכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין, ובנוסף שהוראת השעה תוארך עד לתום שנת 2025: "אנחנו מצד אחד מנסים לעודד מעבר לאנרגיה ירוקה, מצד שני כל פעם מזעזעים את השוק עם שינוי של כל מיני קריטריונים. לכן אני מבקש שהשווי שימוש להיברידי ופלאג אין יישאר כמו שהוא ולא ישתנה, כאשר חלק מהאנשים כבר רכשו את הרכבים. בנוסף אני מבקש להאריך עד תום שנת 2025 את הוראת השעה, מתוך רצון לתת וודאות לשוק - המשמעות של הוראת שעה עבור חברות הליסינג וחברות אחרות, היא שהן שוב באי וודאות, וזה משפיע על השוק כולו. בנוסף אם הרצון הוא לעודד שימוש ברכבים ירוקים יותר, אין סיבה שנעודד פה דבר הפוך, או נפגע במוטיבציה לעשות שימוש ברכבים האלה. אני חושב שאני מבטא פה את עמדת כל חברי הכנסת".

חברי הוועדה בירכו על הצעת יו"ר הוועדה, והתקנות שונו בהתאם להצעתו. ברשות המיסים ציינו כי הם אינם מתנגדים לתיקוני הוועדה, וכי עלותם לקופת המדינה הינה נמוכה. ההטבה תיכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת שנת 2022.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן