מגה וואט
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

השרה סילמן: הטבות מס לרכבים חשמליים

16/01/2023
זמן קריאה: 3 דק'

בהמשך לדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בהשתתפות מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, בנושא מתווה המס על הרכבים החשמליים, פנתה השרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשרת התחבורה, מירי רגב, וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, והדגישה את החשיבות ביישום התאמות במתווה המס, במטרה להאיץ את כניסתם של הרכבים החשמליים לישראל ולהפחית את זיהום האוויר מרכבים.

זיהום אוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה מזיהום אוויר בישראל. מגזר התחבורה אחראי ל-40% מנזקי זיהום האוויר ול-23% מפליטות גזי החממה במשק. על כן תמרוץ המעבר לרכב חשמלי, כחלק מאסטרטגיה כוללת להפחתת הנסועה והעברתה לאמצעים מקיימים, הכרחי לעמידה ביעדי האקלים של ישראל. ממשלה ישראל קבעה יעד לאומי שעד 2030 ייפסק כמעט לחלוטין יבוא הרכבים שאינם חשמליים.

במדינת ישראל בכלל ובמרכזי הערים בפרט נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר מתחבורה. המשרד פועל להפחתת זיהום אוויר זה, בין היתר באמצעות תמיכה ברכישת אוטובוסים חשמליים, פיקוח על ציי רכב כבדים וקידום אזורי "אוויר נקי" בשיתוף רשויות מקומיות. המשרד סבור כי החלפה של רכבים פרטיים ומזהמים ברכבים חשמליים, תביא לצמצום נוסף של זיהום האוויר מתחבורה ותשפר את איכות האוויר.

מעבר לתחבורה חשמלית גם תורם לצמצום פליטות גזי החממה בישראל, ומהווה כלי חשוב במעבר למשק לאומי דל פחמן.

במכתבה ציינה השרה סילמן מספר דגשים שיובילו לתועלת מיטבית לציבור הרחב:

* הרחבת מגוון הרכבים המיובאים: מגוון כלי הרכב החשמליים בעולם גדל במהירות, עם דגש ברכבים קטנים וזולים יחסית המותאמים לקהל הרחב. מגוון כלי הרכב החשמליים המיובאים בישראל מצומצם, והבר מגביל את נגישות כלי הרכב לציבור הרחב. בכוונת השרה לפעול לקביעת יעדי פליטה ליבואני רכב, באופן שיחייב אותם לייבא רכבים חשמליים מכל הסוגים, ובכך להרחיב את המגוון הנגיש לציבור.

* הגברת השקיפות באשר למידת העברת הטבת המס מהיבואנים לצרכן: השרה הדגישה במכתב, כי על רשות המיסים לייצר שקיפות אשר תאפשר לעקוב אחר ניצול הטבת המס, כך שהטבה זו תועבר במלואה לצרכן. השרה ציינה, כי יש לדרוש מרשות המיסים פרסום לציבור של השפעת הטבת המס על המחיר הסופי לצרכן, ובכך להביא להגברת התועלת לצרכן.

* האצת פריסה של עמדות לטעינת רכבים חשמליים: קצב פריסת עמדות הטעינה איטי יחסית, ואינו מספק מענה מתאים להאצת כניסת הרכבים החשמליים. על פי הערכות מקצועיות, נחוצות כ-13,000 עמדות טעינה ציבוריות עד 2025 כדי לאפשר את החדירה הרצויה של התחבורה החשמלית, לעומת 1,070 עמדות ציבוריות בלבד כיום.

בפנייתה הדגישה השרה, כי על הממשלה לפעול ליישום מהיר של פריסת עמדות טעינה מתקציבים אשר הוקצו בהחלטת הממשלה מספר 542 - קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן, ולהוסיף תקציב להאצה והרחבה של פריסת עמדות הטעינה. השרה ציינה גם את החשיבות הקריטית של פיתוח והתאמה של רשת החשמל, כך שתוכל לתמוך בהתקנת עמדות טעינה. ללא שדרוג הרשת, היא עלולה להיהפך לחסם להפעלת עמדות טעינה עקב מחסור ביכולת העברת חשמל.

המשרד להגנת הסביבה סבור, כי יש לקדם מעבר לתחבורה ציבורית וחלופית, ככלי מרכזי להפחתת הנזקים הסביבתיים מתחום התחבורה. המשרד פועל לצמצום הפגיעה מתחבורה ממונעת - ציבורית ופרטית, במטרה לשמור על אוויר נקי לתושבי ישראל ולאפשר עמידה ביעדי האקלים של מדינת ישראל.

השרה סילמן: "התחבורה בישראל היא אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום אוויר, בעיקר בערים ובריכוזי האוכלוסייה. הכנסה של רכבים חשמליים לצד פעולות נוספות, עתידה לצמצם את זיהום האוויר ולשמור על בריאות הציבור, והיא צעד קריטי במעבר למשק דל פחמן. אני קוראת לשרי האוצר והתחבורה ולחברי ועדת הכספים של הכנסת לספק תמריצים למעבר לתחבורה חשמלית בתחום המיסוי, וכן בתחומים אחרים."

 

למכתב השרה ולעמדת המשרד לחץ כאן

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן