מגה וואט
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ועדת הכספים: לדחות ההפחתה בהטבת מס לרכב חשמלי

16/01/2023
זמן קריאה: 5 דק'

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה דיון בנושא הארכה של הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי - דיון על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין עד ציון 100, שנכנסה לתוקף בתחילת החודש, בהתאם למתווה שנקבע לפני מספר שנים.

יו"ר הוועדה ח"כ גפני: "לא מדובר על רק בעליית מחירים, אלא ביוקר המחיה, באיכות הסביבה ובבריאות של כולנו. אנחנו מקיימים את הדיון לבקשתי ולבקשת חברי הכנסת מיכאל ביטון, ינון אזולאי, אחמד טיבי ואחרים. היה צריך שמשרד האוצר יתערב בעניין הזה ולמנוע זאת."

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן: "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית. הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמוד ביעדי האקלים. התחייבנו ל-95 אחוז רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1 אחוז. זיהום הסביבה מתחבורה הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הגורם הגדול ביותר לתמותה."

המנכ"לית הציגה, כי בשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי נפגעה בשל עלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי כדי לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית, יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בשנתיים פחות.

מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים: "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים. אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על פני רכב בנזין - הוא פחות מזהם. רכב חשמלי מקבל הטבת מיסוי. ההטבה עשויה להגיע ל-77 אלף ₪ לרכב בשנת 2023, זה עידוד של ממש לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו, שזה מס על נסועה. רכב בנזין שמשלם על דלק, משלם רכיב ניכר על הבלו.

"כשמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 ₪, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. עם זה, יש לציין שיש גידול בחדירה של רכב חשמלי. הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים. עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20 אחוזים מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה. שיעור החדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות."

חברי הכנסת קראו להפריד את הדיון בפלאג אין מהדיון בחשמלי, וביקשו לדעת מה אחוז רכבי החשמל בישראל.

משה גורט, משרד הכלכלה: "11 אחוז שיובאו השנה היו חשמליים. סך הכול 1.2 אחוז מהרכבים על הכביש בישראל כיום הם חשמליים."

מירי סביון: "חשוב להסתכל על מגמה. במגמה שאנחנו רואים יש גידול עצום, ופער מאוד גדול בין 2021 ל-2022, שמשקף את המגמה."

אורי זיסקין, רשות המיסים: "היעדים הם רכבים חשמליים כולל פלאג אין. גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על רכבים חשמליים כולל פלאג אין. אנחנו ב-2022 ב-19 אחוז חדירה. זה כבר מדד לאיפה אנחנו נמצאים. גם במדינות אחרות זה הניתוח שנעשה, של שני סוגי הרכבים."

חברי הכנסת טענו מנגד, כי 1.1 אחוז רכבים חשמליים בישראל זה כישלון.

 

 

ח"כ ינון אזולאי: "גם אם יש מגמה, המגמה לא בדיוק נכונה, כי יש גם יותר רכבים, אנשים לא קנו רכבים ולא קיבלו, כי העדיפו לא לקנות. כדי להגיע ליעדים, צריך להמשיך ואפילו לתגבר. אדם שמחליף רכב ולא לחשמלי ב-100 אחוז, זה כישלון."

ח"כ יוראי להב הרצנו: "קרוב ל-2,500 איש מתים בישראל בשנה מזיהום אוויר. הצעד הזה לא נכון כלכלית ולא סביבתית. זה מתמוסס מול הנתונים של סביב 1 אחוז רכבים חשמליים בכבישי ישראל. מדובר בבריאות שלנו, בנושא שהורג אנשים. ישראל צריכה ללכת אחרי נורווגיה ושוודיה ואפילו סין, עם עשרות אחוזים של רכבים חשמליים."

ח"כ אלי דלל: "המדינה אמרה שהיא רוצה לעמוד ביעדים ובהסכמים. רואים שאנחנו לא עומדים ביעדים האלה, לכן אני מתנגד לעליית המס. קרוב ל-40 אחוז מזיהום האוויר מגיע מכלי הרכב. רשות המיסים רוצה יותר מיסים, אבל זה נתון להחלטה של ממשלה, מדינה וכנסת, ואם רוצים לעמוד ביעדים, אסור להעלות את המס."

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "מאחורי הכסף עומד דבר חשוב יותר, שזה בריאות האנשים. בשלב מסוים הבריאות הזו עולה יותר כסף. יותר חשובה מהיעדים היא הפעולה עצמה, שהיא קריטית ונחוצה דווקא בימים של יוקר מחיה."

ח"כ ולדימיר בליאק: "לכאורה יש הנחה ניכרת על רכב חשמלי. אני לא בטוח שהיא מתגלגלת לציבור. צריך לוודא שאם המדינה מעניקה הטבה, ההנחה מגיעה לצרכן, אחרת אין לזה משמעות. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך עם תוכנית החומש של פיתוח תחב"צ בישראל, להשלים אותה, ואז לדבר על צמצום ההטבות לרכישת רכבים חשמליים. המנכ"לית דיברה על שנתיים, אני חושב שאפשר גם ללכת ל-3 שנים."

ח"כ מיכל שיר מחתה על הידר החשיפה לציבור של סכום המס שמגולם בשיעור מס הקנייה על רכב: "שילמתי על רכב, אני רוצה לדעת מה הולך לחברה ומה למדינה."

איתן פרנס, ועדת הכספים, קרא לרשות המיסים: דחו בשנה את ההפחתה בהטבת המס על רכבים חשמליים.

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אנחנו כאן בשם האנרגיה הירוקה. ישראל מפגרת באחוז חדירת הרכב החשמלי. אנחנו לא נורווגיה עם 86% מכירות, שם מכונית אחת מכל 5 היא חשמלית. עליית המס מוציאה ציבור שלם מהמעבר לתחבורה חשמלית ושולחת אותם לבנזין ולבלו, דווקא אלו שהתייקרות של אלפי ש"ח מכריעה בעבורם את ההחלטה.

"אנחנו קוראים לוועדה לקדם הצעת חוק פרטית שתקפיא את עליית המס. כמו כן מבקשים מרשות המיסים לבטל את מס הקנייה על עמדות הטעינה - נושא שכבר שנה הובטח לנו שיבוטל."

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וקרא לרשות המיסים להקפיא את הצעד לשנה: "רשות המיסים, הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים. זה דבר שצריך היום להידחות, עד שהממשלה תלמד את הנושא. עוד לא הגענו לאחוזי החדירה של מדינות אחרות. חברי כנסת מכל המפלגות מבקשים לדחות את עליית המס בשנה. תבחנו את התהליך. זו הדרישה של ועדת הכספים. אני מבקש שתחזרו אליי עם תשובה בתוך 3 ימים."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן