מגה וואט
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

מהפכת הקורקינטים והאופניים החשמליים

28/09/2022
זמן קריאה: 3 דק'

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג את התוכנית ההוליסטית להסדרת ענף התחבורה הקלה בישראל, במטרה להגביר את הבטיחות לכל משתמשי הדרך. לתוכנית ארבעה היבטים: השקעה חסרת תקדים בתשתיות רכיבה ברחבי הארץ; קביעת קנסות לעבירות תנועה של תחבורה קלה; הרחבת סמכויות פקחים עירוניים שיאכפו עבירות כגון רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה ואיסור הרכבה; ורישום וזיהוי של רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים.

קביעת הקנסות והסמכת הפקחים העירוניים הוגדרו בצווים שאושרו ביוני האחרון. זאת לצד השקעה חסרת תקדים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בתשתיות רכיבה ברחבי הארץ. כעת מצטרפת לתוכנית ההוליסטית ולמערך האכיפה יצירת זיהוי בין הרוכב לכלי התחבורה שברשותו, באמצעות חובת הרישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.

הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר, וישפר מאוד את האכיפה והבטיחות של כל המשתמשים והמשתמשות בדרך. בהמשך לרישום תונפק לכל רוכב ורוכבת לוחית רישוי ייעודית המשויכת אליו, ותוכל לעבור איתו בין כלי התחבורה שברשותו. כמו כן יתאפשר לבטל בקלות את הלוחית במקרה של הפסקת השימוש בכלי.

התוכנית החדשה נועדה להבטיח את הבטיחות של הרוכבים וכל משתמשי הדרך, ולעשות סדר בכל הנוגע לשימוש בתחבורה החשמלית הקלה בישראל, תוך שמירה על איזון ראוי והמשך תפקודו הבטוח של הענף. במסגרת התוכנית ביצע המשרד עבודת מטה מקיפה, תוך בחינת המגמות הקיימות בעולם והתייעצות עם גורמים רלוונטיים בתחום, בכלל זה המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, השלטון המקומי, ארגוני הרוכבים וחברות השכרת האופניים.

בד בבד המשרד ימשיך בהשקעה חסרת תקדים בתשתיות רכיבה, בכלל זה שני מיליארד שקלים לסלילת 600 קילומטרים של שבילי אופניים. זאת תוך שימת דגש בשבילי אופניים ברשויות המקומיות, המובילים למקומות תעסוקה, פנאי, תעשייה ומסחר. כ-700 מיליון ש"ח מושקעים בהקמת פרויקט "אופנידן" הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין גוש דן. לעומת זאת ב-3 השנים האחרונות הושקעו רק 180 מיליון שקלים בסלילת שבילי אופניים ברשויות המקומיות.

 

צילום: גדעון שרון, לע"מ

 

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בשימוש בתחבורה הקלה, חשמלית ולא חשמלית. משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בעידוד השימוש בתחבורה קלה ובת קיימא, שהיא חלופה תחבורתית נוחה, זולה וידידותית לסביבה. במסגרת מדיניות המשרד והיפוך הפירמידה השמה את הולך הרגל בראש סדר העדיפויות, השימוש במיקרו-מוביליטי הוא חלק מרכזי מההיררכיה התחבורתית במרחב העירוני.

לצד העלייה בשימוש בתחבורה הקלה נרשמה בשנים האחרונות עלייה ניכרת בכמות התאונות של רוכבים. כך למשל נרשמה עלייה של 225% במספר הרוכבים שנפגעו פגיעות חמורות בין שנת 2017 לשנת 2021, אז נפגעו 572 רוכבי אופניים עם פגיעות חמורות ו-18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים.

התקנות החדשות, שיפורסמו בקרוב להערות הציבור, נועדו לאזן בין הרגולציה בתחום ועידוד השימוש בתחבורה קלה לבין הבטיחות של כל משתמשי הדרך. התוכנית כוללת את ההסדרה המינימלית ההכרחית בשלב הזה, במטרה לאפשר רכיבה בטוחה וללמוד את השוק "תוך כדי תנועה". ככל שהרגולציה המאוזנת לא תספיק למיגור תופעת הרכיבה המסוכנת, משרד התחבורה יבחן החלה של רגולציה קשיחה יותר.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אני שמחה לפתוח את ההליך להסדרת הכלים הקלים. הכלים הקלים שפשטו ברחובות בשנים האחרונות הם ברכה גדולה. הם אלטרנטיבה לרכב הפרטי ומאפשרים למי שאין להם כלי רכב פרטי להגיע ממקום למקום. אבל הם אינם יכולים להפוך את הרחובות שלנו למערב פרוע. לכן אנחנו מובילים כבר שנה השקעה אדירה בתשתיות רכיבה. קידמנו צעדים נוספים, בהם הטלת קנסות על עבירות והעברת סמכויות אכיפה לפקחים ברשויות המקומיות.

"כיום אנו מחייבות רישום והתקנה של לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. המהלך מבטיח מצד אחד עידוד רכיבה ומצד שני יותר סדר ברחובות ויותר בטיחות לכל משתמשי הדרך. אין לנו יותר זמן לבזבז."

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "הסדרת חובת הרישום של כלי התחבורה הקלה על שם בעליו והצבת לוחית זיהוי היא צעד מחויב המציאות, שיבטיח את הבטיחות של כל משתמשי הדרך. המהלך הוא רגולציה מאוזנת, שתבטיח אכיפה אפקטיבית בלי לפגוע בהמשך ההתפתחות של התחבורה הקלה."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן