מגה וואט
חדשות
חדשות סוללות
לעמוד קודם

התייקרות במחירי הסוללות החשמליות

13/02/2023
זמן קריאה: 2 דק'

מחירי הסוללות של הרכב החשמלי - אוטובוסים ומשאיות - משפיעים מאוד על המחירים של כלי הרכב עצמם. אחרי צניחה חדה במחירים מאז שנת 2013, לאחרונה התהפכה המגמה, ומחירי חבילות הסוללה עלו בשיעור של 7% מ-2021 ל-2022.

על פי נתוני בולמברג, העוקבת אחרי התפתחות המחירים בענף, מחירי סוללות הליתיום-יון הגיעו למחיר של כ-151 דולר לקוט"ש. הדבר מוצג על ידי חברת המחקר והייעוץ כ"עלייה ראשונה אי פעם במחירי סוללות הליתיום-יון." הסיבות לעלייה היו עליית מחירי חומרי הגלם והסוללה, והאינפלציה הגבוהה.

בד בבד הביקוש יגיע ל-603 GWh (ג'יגה ואט שעה) ב-2022 - כמעט כפול מזה שהיה בשנת 2021.

על פי התחזיות, "מחירי ערכות הסוללות הממוצעים יישארו גבוהים ב-2023, בסביבות 152 דולר לקוט"ש (במונחי דולרים של 2022)." עם זאת בהמשך הם אמורים לרדת בחדות, אל מתחת לרף של 100 דולר לקוט"ש עד שנת 2026. בעשור האחרון המחירים ירדו בהרבה, מערך של יותר מ-1,000 דולר לקילו-ואט בשנת 2010 ל-141 דולר לקוט"ש בשנה שעברה.

בבלומברג צופים שלטכנולוגיות הדור הבא, כגון אנודות מתכת סיליקון וליתיום, אלקטרוליטים במצב מוצק ותהליכי ייצור של חומרי קתודה ותאים חדשים, תהיה השפעה ממשית על האפשרות של הפחתת מחירים נוספת.

אשר לחבילות סוללה לרכב חשמלי המבוסס על סוללות במחיר של 138 דולר לקוט"ש, ברמת התא היחיד, המחיר הממוצע היה 115 דולר לקוט"ש בלבד. הדבר מלמד שבממוצע, התאים החשמליים הם 83% ממחיר האריזה הכולל. בשלוש השנים האחרונות, יחס העלות של התא לאריזה חרג מהחלוקה המסורתית של 70:30. זה נובע חלקית משינויים בעיצוב האריזה, כגון הכנסת גישות תא לאריזה, שעזרו להפחתת העלויות.

מחירי חבילות הסוללה היו כמובן הזולים ביותר בסין, 127$ לקוט"ש. החבילות בארה"ב ובאירופה היו גבוהות ב-24% וב-33%, בהתאמה. מחירים גבוהים יותר משקפים את חוסר הבשלות היחסית של השווקים האלו, את עלויות הייצור הגבוהות יותר, את מגוון היישומים ואת יבוא הסוללות. בעבור הקצה הגבוה של הטווח, נפח נמוך והזמנות מותאמות דוחפים את המחירים למעלה.

המחירים יכלו לעלות עוד יותר בשנת 2022 אלמלא האימוץ הגבוה יותר של הקתודה הזולה, המכונה LFP, וההפחתה המתמשכת של יסוד הקובלט היקר בקתודות על בסיס ניקל. בממוצע, תאי LFP היו זולים ב-20% מתאי ליתיום ניקל מנגן קובלט אוקסיד (NMC) בשנת 2022. עם זאת, אפילו LFP חשופה למחירי הליתיום הפחמתי.

כל חומרי הגלם סבלו מהתייקרויות לאורך שרשרת האספקה. מחירי חבילות הסוללות של LFP עלו ב-27% בשנת 2022 בהשוואה ל-2021. סוללות LFP צברו נתח שוק ממשי בשלוש השנים האחרונות. בבולמברג צופים שהן יהוו כ-40% ממכירות הרכב החשמלי העולמיות כבר בסיכום 2022. התחזית היא שמחירי הסוללות יירדו שוב, באופן מתון, בשנת 2024.

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן