למרצדס-בנץ מפעל מיחזור סוללות
ענקית הרכב מרצדס-בנץ השיקה מפעל מיחזור סוללות חדשני בגרמניה, הראשון מסוגו באירופה, שנועד לסגור את המעגל של סוללות הרכב החשמלי. המפעל, שהוקם באתר החברה בקופנהיים (Kuppenheim) שבמדינת באדן-וירטמברג, הוא מיתקן המיחזור הראשון בעולם של יצרן רכב המשלב תהליך מכני-הידרומטאלורגי מלא למיחזור סוללות ליתיום-יון. בטכנולוגיה זו אפשר להפיק בחזרה יותר מ-96% מחומרי הגלם היקרים שבסוללות הרכב,- בהם ליתיום, ניקל וקובלט, באופן שמתאים לשימוש חוזר בסוללות חדשות.
המפעל נחנך באוקטובר 2024, במעמד קנצלר גרמניה אולף שולץ ומנכ"ל מרצדס אולה קלניוס. לדברי קלניוס, המפעל הוא "אבן דרך במאמץ להפוך את שרשרת האספקה של מרצדס-בנץ לבת-קיימה", ומבסס את מעמד החברה כחלוצה בתחום המיחזור לכלי רכב חשמליים.
המיתקן בקופנהיים מסוגל לפרק סוללות של רכב חשמלי שיצאו משימוש, לטחון את תכולתן ולאחר מכן למצות את המתכות היקרות בתהליך כימי רטוב (הידרומטאלורגי) ייחודי. בניגוד לשיטות מיחזור מסורתיות המבוססות על התכה בטמפרטורות גבוהות, הגישה החדשה צורכת פחות אנרגיה ומאפשרת להחזיר אחוז גבוה במיוחד של חומרים לשימוש חוזר.
מרצדס השקיעה עשרות מיליוני אירו בהקמת המפעל, המצטרף ליוזמות ממשלתיות ואירופיות לעידוד מיחזור סוללות כאסטרטגיה להפחתת בתלות ביבוא חומרי גלם נדירים. מפעל קופנהיים צפוי לעבד בתחילה אלפי טונות של סוללות פגומות או ישנות בשנה, כולל מארזי סוללות מרכבי מבחן של מרצדס, ובתוך שנים ספורות להתרחב למיחזור סוללות מעשרות אלפי רכבים חשמליים עם תום חייהם.
גורמי ממשל ציינו, כי הפרויקט מדגים חדשנות תעשייתית התורמת לכלכלה המעגלית ולמאמצי גרמניה ואירופה להפחית פליטות גזי חממה. באמצעות מיחזור הסוללות והפקת חומרי הגלם, יפחת מאוד הצורך בכריית מתכות חדשות - תהליך יקר ומזהם - ובכך תפחת גם טביעת הרגל הפחמנית של תעשיית הרכב החשמלי.
מפעל המיחזור משתלב ביעד האסטרטגי "אמביציית 2039" של מרצדס-בנץ, שבמסגרתו החברה שואפת להפוך את כל פעילותה לניטרלית אקלים עד 2039. שילוב חומרי הגלם הממוחזרים חזרה בסוללות חדשות, יצמצם לא רק עלויות ייצור אלא גם את ההשפעות הסביבתיות של שרשרת האספקה - צעד חשוב בדרך לתעשיית רכב חשמלית מקיימת באמת.