מגה וואט
חדשות
חשמליות הסעות
לעמוד קודם

מרצדס: אוטובוסים תיירותיים חשמליים

01/02/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

אוטובוס תיירותי דומה במאפייני הנסיעה שלו למשאית המובילה לטווח ארוך, ופחות לאוטובוס עירוני. כשמדברים על הנעה חשמלית, לאוטובוס תיירותי יש עדיין בעיה עם טווח הנסיעה. אפשר אומנם לקבל סוללות ענק, אבל אלו יקרות וכבדות. כיוון שכך, מרבית יצרני האוטובוסים התיירותיים עדיין לא חושבים לייצר אוטובוסים תיירותיים בייצור סדרתי.

בחטיבת האוטובוסים של מרצדס החליטו שעד סוף העשור הזה הקבוצה תציע רכבים חשמליים שיישאו את מותג מרצדס ו-Setra שלה. כדי להאיץ את הפיתוח, חטיבת האוטובוסים של מרצדס חברה למכוני מחקר ולמומחים מהתעשייה כדי ליצור את פרויקט האוטובוס התיירותי החשמלי ELCH. הפרויקט ממומן על ידי המשרד הפדרלי של גרמניה לענייני כלכלה ואקלים פעולה.

אוטובוסים עירוניים עם הנעה חשמלית, כגון מרצדס בנץ eCitaro, הם כיום מראה מוכר ברחובות של ערים רבות באירופה. אוטובוס תיירותי חשמלי - זה סיפור אחר. ההתפתחות שלהם הרבה יותר מאתגרת, מכיוון שצריך להתגבר על מכשולים רבים לפני שאפשר לפרוס את הרכבים ויחידות הטעינה.

דרישות להסעה ארוכת טווח, גמישות בשימוש, טעינת סוללה תוך כדי תנועה, מטענים גבוהים ומקום לנוסעים ולמטען הם הכרחיים, ובחלקם סותרים. אף יצרן אוטובוסים עדיין לא הצליח לפתח אוטובוס המופעל באמצעות סוללות שיכול לכסות את טווחי הנסיעה שנדרשים לעבודה מסוג זה, וכן זמינות למגוון רחב של תנאי תפעול.

פרויקט ELCH נועד לפתח מערכת הנעה מודולרית וליצור שני רכבי הדגמה נטולי פליטות בארבע השנים הקרובות. לאחר מכן הם ייבחנו בתנאי הפעלה אמיתיים. השותפים ינקטו גישה הוליסטית לפרויקט ELCH. תחילה, בשלב הרעיון בפרויקט הפיילוט, תיבחן מערכת ההנעה המודולרית כדי לבחון את צריכת האנרגיה, הטווח, ביצועי הנהיגה וחיי שירות סוללה. יובאו בחשבון סינרגיות עם רכיבים מחטיבת המשאיות של החברה.

 

 

בשלב השני ישולבו בתוצאות גורמים כגון עלויות כוללות, השפעה סביבתית והשתלבות אפשרית בתפיסות תפעול קיימות של חברות אוטובוסים. לאחר מכן יפותחו שני אב-טיפוס של מערכות הנעה שישתלבו ברכבי ההדגמה. הדבר יאפשר בדיקה בתנאי הפעלה אמיתיים.

הממצאים מבניית רכבי ההדגמה ישמשו בסיס לתכנון תהליכים חסכוניים של ייצור והרכבה של אוטובוסים המונעים בחשמל. דבר זה, עם גישת המוצר המודולרי, יאפשר התחלת ייצור מהירה.

קבלת הטכנולוגיה תלויה במידה רבה בהתאמתה בפועל. הדבר יירשם באופן שיטתי לראשונה בפרויקט, וישמש כממד ייחוס לתכנון מערכות ההנעה. חלל ההתקנה של הרכבים חייב להתאים ככל האפשר לאוטובוסים מקבילים שמונעים בדיזל. מלבד הטווח שלהם, שמירה על קיבולת הנוסעים, לרבות המטען הנוסף, הם תנאי מוקדם וחשוב להצלחתם של אוטובוסים תיירותיים חשמליים. מלבד טכנולוגיות ההנעה והסוללה, לשותפי הפרויקט יש תפקיד חשוב בשיפור האווירודינמיקה ובבנייה קלה.

כמובן שנבדקת גם הרווחיות התפעולית של הרכב, המתקבלת מנקודת המבט של המפעיל. המטרה היא לזהות מושגים חסכוניים לכלי רכב יחידים ולציים שלמים של רכבים מונעים חשמליים בעבור פרופילי התפעול למיניהם. נסיעות מבחן עם מחזורי לקוחות אמיתיים יהיו גם הן בסיס להמשך הפיתוח של מערכות ההנעה עד לבגרות הסדרה.

דיימלר אוטובוסים היא רכזת הפרויקט במימון ציבורי. שותפים לפרויקט הם מכון קרלסרוהה לטכנולוגיה KIT (ITIV - המכון לטכנולוגיית מידע); אוניברסיטת מנהיים (MISES - מכון מנהיים למחקרי אנרגיה בת קיימא); האוניברסיטה הטכנית של קייזרסלאוטרן (iMAD - המכון לתכנון מכני של הרכב ו-SAM - המכון למכניקת נוזלים ומכונות זרימת נוזלים) והמפעילה Flix SE עם המאמנים הירוקים שלה Flix למרחקים ארוכים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן