בג'אג' עובדת על פלטפורמה חשמלית
חברת האופנועים ההודית בג'אג' (Bajaj Auto) עובדת על פלטפורמת אופנועים חשמליים חדשה לחלוטין. הצעד נראה אולי שגרתי במונחים של התעשייה, אך למעשה עשוי לשנות את שוק האופנועים הגלובלי. החברה, הנחשבת לאחד הגורמים המשפיעים בעולם הדו־גלגלי, עומדת מאחורי חלק גדול מהדגמים המוכרים ביותר של העשור האחרון.
בג'אג' מחזיקה ברוב המניות בקבוצת KTM, ובעקבות זאת גם במותגים הוסקוורנה (Husqvarna) וגאסגאס (GasGas). דגמים רבים של החברה האוסטרית פותחו בשנים האחרונות עם בג'אג' ומיוצרים במפעל המרכזי שלה. סדרת אופנועי 390 קבעה רף חדש לרמת ביצוע של מנועים קטנים והגדירה מחדש את הציפיות מאופנועים בנפח עד 500 סמ"ק. החברה גם שותפה מרכזית בפיתוח דגמי הכניסה של טריומף (Triumph) המיוצרים בהודו בעיצוב בריטי כחלק משרשרת הייצור של בג'אג'.
על רקע ההצלחה הגלובלית, המעבר של בג'אג' לפלטפורמה חשמלית עצמאית מסמן שינוי אסטרטגי. המנהל הבכיר רקש שארמה (Rakesh Sharma) מציין כי החברה מקדישה "מאמץ מחקר ופיתוח נרחב" לפיתוח של מגוון דגמים, מאופנועי עיר בסיסיים ועד דגמים חשמליים עתירי ביצועים.
התפתחות ענף האופנועים החשמליים בהודו
המהלך מגיע בזמן שיצרניות כגון רויאל אנפילד (Royal Enfield) מציגות אבטיפוסים חשמליים, ומיזמים חדשים בתחום מקבלים יתרון טכני. למרות זאת אופנועים חשמליים הם עדיין פחות מאחוז אחד ממכירות הדו־גלגלי החשמלי בהודו, בעיקר בגלל עלות הסוללות, טווח מוגבל ומבחר צנוע למדי. אלא שמגמת השינוי כבר ברורה, והתעשייה מתקרבת לשלב של הרחבה מהירה.
שמועות על גרסאות חשמליות של KTM דיוק (Duke) והוסקוורנה סווארטפילן (Svartpilen) רצות בתחום כבר כמה שנים. אם עכשיו לבג'אג' יש פלטפורמה חשמלית ורסטילית ויציבה, סביר להניח שהמותגים האירופים ישתמשו בה. בג'אג' כבר הוכיחה יכולת לפתח כל פלטפורמה ברמה טכנית יוצאת דופן: סדרת 390 הותאמה לגרסאות "ערומות" ספורטיביות שזכו לפופולריות רבה ונמכרו ברחבי העולם.
אם הפלטפורמה החשמלית תהיה מספיק חזקה ואמינה, היא עשויה לשמש בסיס לדגמים של KTM, טריומף ובג'אג'. מבחינת רוכבים, זה מסמל יותר אפשרויות, יותר ביצועים במחירים תחרותיים והרבה יותר גיוון בשוק האופנועים החשמליים.
במילים אחרות, אם בג'אג' תיישם אותה נוסחת הצלחה שהובילה אותה בעולם האופנועים עם מנועי בעירה, הדור הבא של האופנועים החשמליים עשוי להיות מלהיב ומסקרן יותר מתמיד.
פרויקט חשמלי להוסקוורנה סווארטפילן (E-Pilen)


