פטנט להונדה ספורטיבי חשמלי
בעידן שבו קרבות על אבזור ופיתוח טכני של אופנועי ספורט מתמקדים בכנפיים, בשליטה בזינוק ובמסכי תצוגה בסגנון מרוצי MotoGP, במוו S 1000 RR מציגה את עוצמת הטכנולוגיה האירופית ו־Ducati Panigale V4 מקרינה דרמה איטלקית ברמה הטכנית. אבל מי שמכיר את ההיסטוריה יודע: לפני כל תחרות על נתונים טכניים, הייתה הונדה. היצרנית לא רק בונה אופנועים מהירים אלא גם מניחה את הבסיס למהפכות בתחום.
אופנוע הספורט פיירבלייד (Fireblade) המקורי לא כבש את השוק בזכות עודף כוחות סוס אלא בזכות הנדסה חכמה שהפחיתה משקל ושינתה את כללי המשחק ברמה הטכנית. בשנות ה־90 הוא יצר פילוסופיה של שליטה טוטלית שהפכה אותו לאחד האופנועים המאוזנים ביותר בזמנו. מאז התפתח הפיירבלייד לכלי סופרבייק קיצוני.
כעת נראה שהאבולוציה ממשיכה לכיוון חשמלי. פטנט חדש של הונדה חושף תכנון מתקדם של אופנוע חשמלי עם פריסת רכיבים המותאמת לביצועים גבוהים.
מה יש בפטנט החדש?
המסמך הרשמי שפורסם מתאר "רכב חשמלי בתצורת ישיבה" עם מנוע שממוקם מאחורי ציר הזרוע האחורית, בתוך יחידת מבנה קשיחה המחוברת ישירות לשלדה. יחידה זו לא רק נושאת את המנוע אלא גם תורמת לקשיחות השלדה ומאפשרת גיאומטריה מדויקת. הפטנט גם מציג בלוקים מודולריים לציר הזרוע האחורית, לפיכך אפשר לשנות את מיקום הציר או נקודות רגליות בקלות. יש בכך יתרון רב להתאמות דגם מגוונות ולכיוון ביצועים.
גם מיקום הבולם האחורי יוצא דופן: בולם אורכי מעל המנוע, בדומה לאופנועי כביש לרכיבות ארוכות (אנדורו), מאפשר מהלך מתלה ארוך בלי להגדיל את בסיס הגלגלים ומשאיר מקום לסוללה גדולה במרכז.
אם התצורה הזו נשמעת תחרותית למדי, זה לא במקרה. הונדה כבר בחנה טכנולוגיות דומות בפרויקט מוגן שינדן (Mugen Shinden), אופנועי מרוץ חשמליים ששליטו בקטגוריית מרוצי השטח באי מאן (Isle of Man TT) בשנים 2014 עד 2019. גם שם: מנוע אחורי, סוללה מרכזית ומבנה מותאם למהירות. עכשיו נראה שהלקחים מהמסלול מגיעים לכביש.
הונדה לא מחכה שטכנולוגיית הסוללות תתבגר. היא כבר פותרת אתגרים של מבנה, קשיחות והנדסה. הדור הבא של פיירבלייד עשוי להיות חשמלי, עם אותה חדות בפניות ומבנה קל לשליטה, רק בלי מנוע בעירה. תצורה כזו גם פותחת דלת לכניסת הונדה ל־MotoE, תחרות בכירה לאופנועים חשמליים לצד דוקאטי.
נכון לעכשיו זה עדיין רק פטנט, בלי אבטיפוס ברור או תאריך השקה, אבל מי שמכיר את הונדה יודע: כשהחברה מגישה פטנט, זה בדרך כלל סימן למשהו גדול שמתבשל.