מדריך רכב חשמלי
רכב שאינו מזהם כלל הוא הפתרון המעשי הטוב ביותר בעולם בעת הזו למניעת זיהום אוויר, וזהו רק רכב חשמלי. לצד היתרונות יש כמה חסרונות, אבל המגמות נותנות אותותיהן, והביקוש לכלי רכב חשמליים גובר. בכתבה זו: תמריצים לרכישת רכב חשמלי, רכב חשמלי סיני, מחירים, מיסוי ועוד
רעיון הרכב החשמלי, שאינו מזהם כלל, נולד כדי למנוע זיהום מגזים הנפלטים מאגזוזי כלי הרכב. התהליך הסביבתי העולמי החל בייצור ושיווק של כלי רכב היברידיים המשלבים מנוע בעירה פנימית ומנוע עזר חשמלי וכלי רכב פלאג-אין היבריד - מנוע בעירה פנימי, בנזין או דיזל עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם קיבולת גדולה המעניקה טווח נסיעה של כמה עשרות ק"מ על חשמל בלבד, לרוב עד כ-50 ק"מ. בכך נעשה הרכב חסכוני יותר ומזהם פחות. אולם רכב חשמלי מלא הוא הפתרון המעשי הטוב ביותר בעולם בעת הזו למניעת זיהום אוויר, שכן הוא אינו פולט גזים בנסיעה ונטול פליטות.
בעשורים האחרונים המודעות העולמית לסביבה ירוקה הביאה לקביעת תקנים מחמירים מעת לעת. היצרנים, בלית ברירה, מכניסים לפסי הייצור שלהם טכנולוגיות הנעה חלופיות למנועים המזהמים, המתבססות על תחליפי דלק. מרבית היצרנים בעולם מציעים כיום דגמים חשמליים.
התנופה ניכרת גם בישראל. בשנת 2020 נמכרו בישראל כ-1,500 מכוניות בהנעה חשמלית מלאה. במחצית שנת 2021 נמסרו מעל 5,000 רכבים חשמליים. טסלה החשמלית כבשה את ישראל בסערה עם כמחצית מכמות המכוניות החשמליות. השנה צפויה להסתיים עם מסירות של כ-10,000 מכוניות. המכוניות החשמליות הגיעו לבשלות בזכות מגוון דגמים, תמיכת היבואנים והקמת תשתיות הממזערות את החרדה הקשורה לטווח הנסיעה. החסמים העיקריים במעבר לרכב חשמלי הם טווח נסיעה, ביצועי המכוניות, מחיר הסוללות ותשתיות הטעינה בישראל.
יתרונות
רכב חשמלי המפיק אנרגיה חשמלית אינו מזהם בריכוזי אוכלוסייה ובכלל. הוא ניזון מטעינה חשמלית שמיוצרת בתחנות כוח המופעלות בגז טבעי - שמזהם פחות - וממוקמות רחוק מריכוזי אוכלוסייה. הזיהום נפלט דרך ארובות גבוהות לכיוון השמיים ולא בגובה האף. למנועים החשמליים ביצועים עוצמתיים והם שקטים במיוחד. זמן התאוצה שלהם קצר מאוד בזכות זמינות כוח שמתקבלת בטווח מיידי. מכונית עם מנוע חשמלי לא נזקקת למערכות תומכות כגון מערכת קירור, שימון והעברת כוח לגלגלים. המכונית נעה ללא מים ושמן, עלויות האחזקה שלה נמוכות מאוד והטיפולים מבוצעים בהפרשים גדולים.
חסרונות
טווח הנסיעה החשמלי הוא החשש המרכזי של רבים באשר למעבר למכונית חשמלית. מכאן המושג "חרדת הטווח". ללא טווח יעיל ותשתיות טעינה בפריסה מותאמת, לא תהיה לרכב החשמלי תנופת מכירות. טווחי הנסיעה כיום הם כ-300 ק"מ בממוצע לפי נתוני היצרנים, וגם זה לא מעשי. בעל רכב חשמלי חייב להתבסס על עמדת טעינה ביתית, ורצוי גם משרדית.
עמדות טעינה ציבוריות נפרסו ברחבי הארץ, ומספרן עולה. הן מיועדות לטעינה איטית בזרם חילופין AC ולטעינה מהירה בזרם ישיר DC. עמדות טעינה מהירה מאפשרות להטעין כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך חצי שעה בערך, אבל כמותן מוגבלת בשל עלויות התקנה גבוהות המצריכות תשתיות מתאימות.
פתרונות של טעינה מהירה בפריסה מספקת יפחיתו את החשש מטווח הנסיעה ויאפשרו נסיעות ממושכות מדן ועד אילת. התקנת עמדת טעינה בחניון של בית פרטי היא תהליך מורכב ולעיתים מתיש. אשר לבית דירות, החוק מחייב להשיג הסכמה של הדיירים או ועד הבית. די בסכסוך שכנים או בחרדתם מפני השראה מגנטית מסרטנת כדי לטרפד את המהלך. על כן נערכים במשרד השיכון לעדכן את החוק בנושא, ומשרד האנרגיה נרתם לשינוי החוק.
יעדים
המודעות לאיכות הסביבה גברה בעולם כולו. מדינות אירופה, ארצות הברית, מדינות המזרח וגם ישראל קובעות יעדים ברורים למניעת זיהום מתחבורה. בארצות הברית לדוגמה נקבע שעד שנת 2035 כלי הרכב שיימכרו לא יהיו מזהמים. כך גם בבריטניה ובצרפת, אלא ששם היעד נקבע ל-2040. לא תותר הכניסה לרכב מונע בבנזין או בסולר לערים באירופה. בלונדון למשל תיאסר כניסתם כבר מ-2026, בברלין מ-2028 ובפריז מ-2029.
המדיניות והמודעות באירופה נובעות בין השאר מתקנות (CAFE - Clean Air For Europa) המטילות קנסות כבדים על יצרני רכב שממוצע פליטות המזהמים מכלל המכוניות שהם מייצרים חורג מהתקן. על כן היצרנים שואפים לעבור למכוניות המתבססות על הנעה חשמלית ולשפר את ממוצע הגזים הנקיים הנפלטים.
המגמות נותנות אותותיהן, והביקוש לכלי רכב חשמליים באירופה גובר. ב-2020 נמכרו ביבשת מעל 260 אלף כלי רכב חשמליים. בכמה ממדינות אירופה נתח הרכבים החשמליים היה אשתקד כ-10%, ובנוורוגיה, המובילה בתחום, הגיע נתח המכוניות החשמליות ל-70%. בישראל, שמזדחלת בתחום, שיעור המכוניות החשמליות שנעות כיום בכבישים הוא 2.5% בלבד. אבל בישראל מנסים להשתפר. משרד האנרגיה הודיע באופטימיות זהירה, שכבר בשנת 2030 ייאסר יבוא של מכוניות המונעות במנועי בעירה פנימית הניזונים מבנזין ומסולר, ומשנת 2035 כל כלי הרכב הפרטיים החדשים שיימכרו כאן יופעלו בהנעה חשמלית או באמצעות תאי דלק בלבד. על פי הערכות, התועלת למדינה בעקבות הפחתת זיהום האוויר ומניעת תחלואה תביא לחיסכון שנתי של כשישה מיליארד שקלים.
תמריצים
מדינות בעולם מעודדות מעבר לכלי רכב חשמליים. ליצרנים ולצרכנים ניתנות הטבות כגון הפחתת מיסוי, סבסוד ברכישת הרכב ותעריפי חשמל מוזלים. לחברות המקימות תשתיות טעינה בשטחים ציבוריים ניתנים מענקים. חלק מהמדינות אף מעודדות שחלוף של רכבים ישנים ומזהמים ברכבים חשמליים באמצעות תוכניות גריטה, ובתמורה מזוכים בעלי הרכבים בכסף. בגרמניה לדוגמה ניתנים הטבות ותמריצים למעבר לכלי רכב חשמליים כיעד ירוק. הממשל הגרמני מממן עד 7,500 יורו למי שרוכש רכב חשמלי חדש או משומש, לפי מחירו. כלי הרכב מקבלים גם פטור מתשלום אגרה שנתית. מס שווי שימוש לעובדים המחזיקים רכב ממקום עבודתם הוא 2.48% ממחיר הרכב. ניתנות גם הטבות במציאת מקום חניה ובעלותה, ומותר לכלי הרכב לנסוע בנת"צ ולחנות במקומות שמורים בחניונים ציבוריים.
רכב חשמלי מסין
סין היא המדינה המובילה בעולם בתחום הרכב החשמלי, הן בייצורו הן בשיווקו לצרכנים. היתרון הסיני הוא שרכישת כלי רכב פרטיים נכנסה בשלב מאוחר למדי לעולם כולו. שיקולי איכות הסביבה וצפיפות התנועה בריכוזי אוכלוסייה בערים, עודדו את הסינים להיערך. הממשל הסיני קבע רגולציות המעודדות ייצור כלי רכב חשמליים. לפיכך קמו בסין מפעלים רבים לייצור כלי רכב חשמליים, אשר רובם משווקים בסין עצמה.
במדינה זו מיוצרות בשנה 30 מיליון מכוניות. ב-2020 יוצרו שם מיליון וחצי מכוניות חשמליות לשיווק מקומי. נתח המכוניות החשמליות היה ב-2020 כ-10% מהיקף המכירות. כ-65% מכלל כלי הרכב החשמליים המיוצרים בעולם נעים בסין. היצרנים הסיניים הם המנוסים בעולם בתחום תעשיית הרכב החשמלי, והייצור של סוללות ומכוניות חשמליות סיניות מוביל את התחום.
הסינים רוצים לייצא למדינות העולם, ובכלל זה השוק הישראלי, שבו בשלב זה עיקר המכוניות החשמליות המשווקות מתוצרת סין. השנה הצטרפו מותגים כגון ג'ילי, סרס, סקאיוויל, JAC ו-BYD שמשתייכת לקבוצת שלמה וצ'מפיון. סין רואה בישראל נתיב אפשרי לפריצת דרך לשוק באירופה. גם מותגים חשמליים מאירופה יגיעו לישראל, בהם פולקסווגן, סקודה, ב.מ.וו, מרצדס וטסלה מאמריקה.
מחיר
מכונית חשמלית עולה יותר ממכונית רגילה בגלל עלויות של הסוללה והמכללים להנעה חשמלית. הסוללה נמדדת בקיבולת חשמל ביחידות של קילוואט לשעה. למעשה, הסוללה ותכולתה מקבילות ברעיון למכל הדלק ולתכולת הבנזין שבו בליטרים.
מיסוי
על כל מכונית נוסעים חדשה שמיובאת לישראל מוטל מס קנייה בשיעור של 83%. אולם על מכוניות ידידותיות לסביבה ניתנות הטבות ניכרות כתמריץ לרכישתן. מחיר הבסיס של מכוניות חשמליות גבוה בהרבה מזה של מכוניות מונעות בבנזין או בסולר. הטבת המס מעודדת את רכישתן.
הביקוש למכוניות נקיות - היברידיות, נטענות וחשמליות מלאות - הביא את משרד האוצר לחשב מסלול מחדש בכל הקשור להטבות. במסגרת רפורמת המיסוי הירוק לכלי רכב, נקבע מתווה מדורג לשיעור מס הקנייה המוטל על רכבים חשמליים. עד סוף שנת 2022 שיעור המס יהיה 10%, ואז מדי שנה יעלה ל-20% ול-35%. נקווה שעלות הסוללות תרד עד אז ותביא להוזלה במחירי המכוניות, שאם לא כן המחירים הגבוהים יפגעו בכדאיות הכלכלית לרכישת רכבים חשמליים.
תשתיות
חדירת הרכב החשמלי תלויה בתשתיות. החסם העיקרי כיום הוא היעדר עמדות טעינה בבנייני מגורים, במרחב הציבורי, בחניונים ובמקומות עבודה. היעדרן מגביל את תנועת הרכבים החשמליים. תשתיות הטעינה נפרסות ברחבי ישראל בתקופה זו. כיום ניכר שמותקנות יותר עמדות במקומות ציבוריים ובמקומות עבודה, אך הפריסה עדיין לא מספיקה, בעיקר בחניונים ציבוריים. אם כבר יש עמדה, היא לא בהכרח תהיה פנויה לטעינה בעת ההגעה לחניון.
ב-2019 פרסם משרד האנרגיה מכרזים להתקנת תשתית טעינה של כ-2,500 עמדות איטיות וכ-120 עמדות לטעינה מהירה במקומות ציבוריים ברחבי הארץ. בישראל מותקנות כיום כ-40 עמדות טעינה מהירות מצפון לדרום. הדבר מאפשר נסיעה ממטולה לאילת עם עצירות לטעינה מהירה.
סוללות
רכב חשמלי ניזון מסוללה שממוקמת ברצפת הרכב ומניעה את הגלגלים באמצעות מנועים חשמליים. תעשיית הסוללות לכלי הרכב החשמליים פותחה בשנים האחרונות והסוללות מיוצרות מליתיום-יון. הסינים מובילים בייצור סוללות לצריכה ביתית, לטלפונים וכמובן לתעשיית הרכב. הם מייצרים סוללות ליצרני רכב בעולם, בהם טסלה, מרצדס, ב.מ.וו, יונדאי, קיה והונדה. סוללות בעלות קיבולת גדולה ישפרו מאוד את טווח הנסיעה, אולם מחיר המכונית יעלה שכן עלות הסוללות, למרות ירידה בשנים האחרונות, עדיין גבוה ומגיע ל-150 דולר לכל קילוואט.
היצרנים עדיין רואים בסוללה את עיקר הבעיה. מבנה הסוללות אינו מאפשר טעינה מהירה, שמקבילה מבחינת הזמן לתדלוק של מכל דלק ומאפשרת טווח נסיעה מלא כמו בתדלוק בנזין. סוללה עולה שליש בערך מעלות הרכב. מחיר סוללה נע בין 26,000 ל-50,000 שקלים ויותר. הגדלת קיבולת הסוללה לצורך הארכה של טווח הנסיעה יעלה מאוד את מחיר המכונית.
מאחר שמרכיב הסוללה כה משמעותי, הסוללות צפויות להשתנות. סוללות ליתיום יון מבוססות על חומרי גלם כגון קובאלט. מחצית מהכמות העולמית שלו נחצבת במכרות בקונגו, והשאר בדרום אמריקה. העתיד צופה מעבר לסוללות גרפין המבוססות על אלוטרופ פחמני כאשר פריסת הפחמנים בצורת משושים. המבנה החדש של הסוללה יאפשר טעינה מהירה וטווח נסיעה ארוך יותר. גם משקל הסוללה יפחת.
מונחים בנושא רכב חשמלי
זרם חילופין AC: אספקת חשמל באמצעות זרם חשמלי שמחליף כיוון באופן מחזורי. בשיטה זו פועלות רוב עמדות הטעינה לכלי רכב.
זרם ישיר DC: אספקת חשמל באמצעות זרם ישיר, כאשר המטען החשמלי לא מחליף כיוון תוך כדי זרימה. שיטה זו מקובלת לעמדות טעינה מהירה.
טעינה בתקן MODE 1: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי ביתי שאינו מבוקר ואינו תקני.
טעינה בתקן MODE 2: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי מותאם לרשת החשמל הביתית.
טעינה בתקן MODE 3: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי בעמדת טעינה מוסדרת ומפוקחת על ידי חברת החשמל.
טעינה מהירה: טעינת מכונית חשמלית בקצב מהיר ועם זרם ישיר. הטעינה בהספק של 150-50 קילוואט לשעה. קצב הטעינה תלוי בהספק העמדה וביכולת הסוללה לקבל מתח בזמן קצר.
קילוואט שעה: כמות החשמל או הנפח והקיבולת של הסוללה שאוגרת את כמות החשמל. אחד קילו ואט שעה משתווה ל-1,000 ואט. סוללה בקיבולת 50 קילוואט שעה תספק הספק אנרגיה של 50 קילוואט למשך שעה אחת.
תקן WLTP (Worldwide Ligt-duty vihicle Test Procedure): שיטה למדידת פליטות מזהמים ותצרוכת אנרגיה הנהוגה באירופה לאומדן תצרוכת דלק, חשמל ופליטת פחמן דו-חמצני CO2. השיטה יושמה משנת 2020 ומחייבת את היצרנים לפרסם את הנתונים בהתאם לבחינות מעבדה ונסיעה של כלי הרכב בכביש.
תקן NEDC (New European Driving cycie): שיטת מדידה ישנה לפליטות מזהמים ותצרוכת אנרגיה, שהייתה נהוגה באירופה והתבססה על בדיקות מעבדה. השיטה נפוצה עדיין במדינות מחוץ לאירופה.
תוצר | דגם | קטגוריה | הספק | מומנט | סוללה/קוט"ש | טווח נסיעה בק"מ |
---|---|---|---|---|---|---|
אודי | אי טרון | מנהלים SUV | 408 | 68.7 | 95 | 417 |
אופל | קורסה | סופר מיני | 136 | 26.5 | 50 | 355 |
אופל | מוקה | משפחתי SUV | 136 | 26.6 | 50 | 338 |
אייוויז | U 5 | מנהלים SUV | 204 | 31.6 | 63 | 410 |
אם ג'י-MG | ZS EV | משפחתי SUV | 143 | 36.4 | 45 | 263 |
ב.מ.וו | IX3 | מנהלים SUV | 286 | 40.7 | 80 | 454 |
ג'י איי סי | GE3 | משפחתי SUV | 177 | 29.5 | 55 | 300 |
ג'ילי | גיאומטרי c 460 | משפחתי | 204 | 31.6 | 70 | 460-350 |
וולוו | XC40 | מנהלים SUV | 418 | 67 | 78 | 414 |
טסלה | מודל 3 | מנהלים | 462 | 65.1 | 60 | 580-488 |
טסלה | S | מנהלים | 1,020-789 | 116.3 | 100 | 663-628 |
טסלה | X | מנהלים SUV | 1,020-670 | 116.3 | 100 | 580-547 |
יגואר | אי פייס | מנהלים SUV | 400 | 71.4 | 90 | 300 |
יונדאי | איוניק | משפחתי | 136 | 30.1 | 38 | 311 |
יונדאי | איוניק 5 | מנהלים | 217 | 35.7 | 72.6 | 481 |
לקסוס | UX-300e | מנהלים SUV | 204 | 30.6 | 54 | 315 |
מיני | קופר | מנהלים | 184 | 27.5 | 32 | 235 |
מקסוס | יוניק - 5 | מיניוואן | 177 | 31.6 | 52.5 | 400 |
מקסוס | דליבר - 3 | מסחרית | 120 | 26 | 52.5 | 342 |
מרצדס | EQA | מנהלים SUV | 188 | 38.2 | 66.5 | 414 |
מרצדס | EQC | מנהלים SUV | 408 | 77.5 | 80 | 417 |
מרצדס | EQS | מנהלים | 333 | 56.8 | 107 | 700 |
ניסאן | ליף | משפחתי | 150 | 32.6 | 40 | 270 |
ניסאן | NV-200 | מסחרית | 109 | 25.9 | 40 | 200 |
סקודה | אניאק | מנהלים SUV | 204 | 31.6 | 82 | 517 |
סקיוואל | ET-5 | מנהלים SUV | 204 | 32.6 | 72 | 460 |
סרס | 3 | מנהלים SUV | 163 | 30.5 | 52.7 | 301 |
פיאט | 500e | מיני | 118 | 22.4 | 42 | 315-190 |
פיג'ו | 208 | סופר מיני | 136 | 26.5 | 50 | 320 |
פיג'ו | 2008 | משפחתי SUV | 136 | 26.5 | 50 | 320 |
קיה | נירו EV | משפחתי SUV | 204 | 40.3 | 64 | 455 |
רנו | זואי | מיני | 109 | 22.9 | 41 | 306 |
הכותה הוא מנהל ויועץ תחבורה וליסינג. למידע נוסף: www.autocom.co.il