מגה וואט
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

ראש בראש: משאית חשמלית מול משאית דיזל

השוואה של משאית דיזל למשאית חשמלית: יתרונות וחסרונות של כל שיטת הינע בכל התחומים

דוד יששכר |  
17/10/2023
זמן קריאה: 8 דק'

כל מנהל צי תובלה שרוצה לרענן בימים אלה את צי התובלה שלו במשאיות חדשות, נדרש להכריע אם להישאר עם משאית הדיזל הוותיקה והמוכרת, או לעבור לתובלה חשמלית. השנים הקרובות יהיו בבחינת מהפך. הרבה יותר משאיות חשמליות יעלו על הכביש, על חשבונן של משאיות דיזל. מה הם האתגרים? האם לחכות? מה העלויות?

אלה רק חלק קטן מהשאלות העולות מהשטח, ולחלקן אין ממש תשובות. לדוגמה, מה יהיה ערך המשאית החשמלית בעת מכירתה? עדיין אין מספיק ניסיון כדי לתת תשובה. כשמדובר בניהול צי, יש כל כך הרבה סוגי לוגיסטיקה, כגון עלויות, ביצועים ותכנון מסלול.

היבט נוסף שנעשה חשוב יותר ויותר הוא סוג הצי שיש לחברת התובלה. מפעילים רבים של ציים באירופה מתחילים לעבור מדיזל לחשמל בשל היתרונות הרבים, אם כי חלקם עדיין רואים בציי דיזל אפשרות מעולה. ככל שהזמן יעבור, מפעילי צי יצטרכו לשקול עוד את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם כדי לקבל החלטה מושכלת.

לכל אחד מסוגי המשאיות יש יתרונות וחסרונות. עם המידע הנכון, יהיה הרבה יותר קל להכריע ולדעת שנעשתה הבחירה הטובה ביותר בעבור צי התובלה הספציפי.

ציי משאיות חשמליות: יתרונות וחסרונות

ציי החשמל נמצאים במגמת עלייה. מפעילים רבים בוחנים את עתיד ההובלות ומחפשים למצוא דרכים להגביר את היעילות והביצועים. להלן סקירה קצרה של יתרונות וחסרונות של צי משאיות חשמליות.

יתרונות

יש סיבה לכך שציי המשאיות החשמליים עולים בפופולריות שלהם, החל בקיימות וכלה בהפחתה בעלויות התחזוקה.

קיימות: ציי משאיות חשמליים מפחיתים את פליטת גזי החממה ומציגים את החברה שהן בבעלותה כמחויבת לאנרגיה נקייה. ארגונים רבים יעדיפו לרכוש שירותי תובלה נקיים, גם במחיר קצת יותר גבוה.

עלויות דלק: אפשר לחסוך כסף על ידי עמדות טעינה במקום דיזל.

תחזוקה: העיצוב הפשוט של כלי רכב חשמליים משמעו שאפשר להפחית תיקונים יקרים ותחזוקה שגוזלת זמן.

חסרונות

עלות רכישה: עלות הרכישה הראשונית היא חסם ממשי. המחיר של מצברי הליתיום מייקר את מחיר הרכישה. נקודת השוויון בין ייצור המוני של משאיות חשמליות למקבילות בדיזל, צפוי להתרחש רק לקראת סוף העשור הנוכחי. כרגע גם אין כמעט בנמצא משאיות חשמליות משומשות.

תחנות טעינה: למרות שמדינות רבות פורסות תחנות טעינה, הן עדיין חסרות במדינות רבות, עם דגש באזורים מרוחקים ושכיחים פחות במסלולי התובלה.

אמינות: מכיוון שהן חדשות למדי, עדיין אי אפשר לדעת עד כמה אמינות משאיות חשמליות המבוססות על סוללות ומה אורך החיים שלהן בהשוואה לחלופות.

 

צי משאיות דיזל: יתרונות וחסרונות

ציי משאיות חשמליות נעשים פופולריים יותר, ועדיין יש שוק ענק של ציי משאיות דיזל. הם ממשיכים, וימשיכו בשנים הקרובות, להיות חלק גדול מציי התובלה, הודות לכמה יתרונות. לעומת זאת חלק מהחסרונות שלהם גורם למפעילי ציים לחשוב על מעבר לרכב חשמלי.

יתרונות

משאיות דיזל קיימות כבר זמן רב, והן הוכחו כאמינות ויעילות על הכביש - שניים מההיבטים היקרים ביותר של ציי רכב. העלויות שלהן נמוכות יותר מרכישת משאית חדשה, ואפשר לרכוש משאיות משומשות. יש הרבה ורסיות של משאיות משומשות בפלח השוק של הדיזל, וסביר להניח שמפעיל צי יוכל למצוא אפשרויות דיזל זולות יותר מרכבים חשמליים.

כמו כן סולר זמין בתחנות הדלק הקיימות בכל פינה כמעט. הדבר מקל מאוד את תכנון מסלול הנסיעה ומאפשר יותר אפשרויות.

חסרונות

עלויות: החסרונות של ציי דיזל באים לידי ביטוי בעלויות דלק ובעלויות תחזוקה גבוהות.

תחזוקה: מכיוון שמנועי דיזל מורכבים יותר מסוללת ליתיום חשמלית, המנועים מצריכים יותר תחזוקה. גם המערכות היקרות לטיפול בגזי הפליטה מייקרות את המשאית ואת תחזוקתה. יותר תחזוקה פירושה יותר זמן וכסף.

רעש: משאיות שנוסעות במרחב האורבאני יוצרות רעש רב. בחלק מהערים יש רחובות שמיועדים רק לרכב נטול פליטה, ומשאיות הדיזל המזהמות אינן מורשות לנוע שם.

קיימות: שימוש בסולר המופק מנפט ידוע כדלק מלוכלך ובעל פליטה מזהמת.

תדמית: משאיות כבדות עלולות ליצור תדמית מותג ירודה. למשאיות חשמליות מראה נקי ומצוחצח יותר שמייצג את החברה. תדמית המותג כמזהם נהפכה לחלק מהחסרונות של הדיזל.

 

צי משאיות חשמליות מול צי דיזל

לאחר שנגענו ביתרונות ובחסרונות של כל סוג צי, אפשר להיכנס לפרטים נוספים של עלות, תחזוקה, ביצועים ועוד.

עלות בעלות

אחד החלקים החשובים ביותר בלהיות מפעיל צי הוא ניהול עלויות. הכוונה לסיכום עלות הבעלות על משאית חדשה, ומכירתה לאחר 5 שנים כמשאית משומשת. העלויות כוללות תיקונים, דלק ותחזוקה כללית. יש הרבה הוצאות, לכן חיוני לבחור בסוג הצי שיתרום יותר בשורה התחתונה.

כאשר הוצגו לראשונה, הרכבים החשמליים הקלים נמכרו במחירים גבוהים, לפיכך אפילו לא עלו בדעתם של רוב הצרכנים לרכוש אותם. המגמה החלה בפלח השוק של כלי הרכב הפרטיים, וכעת מגיעה לשוק המשאיות. בשל הפחתת עלויות הסוללה, עלויות צי המשאיות החשמליות ירדו והן נעשו אטרקטיביות לנהגים ולמפעילי ציים. כלי רכב חשמליים אלה דומים כעת במחירם למשאיות דיזל, ומושכים יותר את אלה שרוצים אותם בשל יתרונותיהם האחרים.

למרות שהם קרובים במחיר, לציי דיזל יש עדיין יתרון קל בעלויות הבעלות, שהן אחד היתרונות העיקריים של היצמדות למוכר, כלומר לדיזל. ייתכן שתידרש הפחתת מחיר נוספת כדי שהמשאיות החשמליות יהיו אטרקטיביות יותר.

למפעילי צי יהיה קשה יותר למצוא רכבים חשמליים משומשים בשוק. זה עדיין מוקדם בשוק הרכב החשמלי. המשמעות היא שאפשר לבחור רק משאיות חדשות או משאיות דיזל משומשות.

תחזוקה

תחזוקת משאיות חשמליות מושכת מפעילי ציים רבים. לרבים מכלי הרכב החשמליים יש עיצובים אינטואיטיביים שנועדו להפחית בלאי ולמנוע בעיות. לרכבי חשמלי אין מנוע מסובך ויש פחות חלקים שעלולים להישבר. למרות זאת, בעלי ציים רבים סומכים על מנוע הדיזל בשל עמידותו ואריכות חייו.

כאשר יש לבצע תיקונים, סביר להניח שטכנאי השירות במוסכים יידעו לבצע הרבה מהתיקונים במהירות בשל הידע שצברו והפשטות של המנוע. הטכנולוגיה החדשה של הרכבים החשמליים והעיצוב השונה בתכלית, עשויים להציב אתגרים חדשים לבעלי ציים המחפשים תחזוקה בסיסית. חברת התובלה תצטרך למצוא טכנאי מיומן ברכבים חשמליים, והבר עשוי להיות מאתגר בשוק היום. ככל שיעבור הזמן יהיו יותר טכנאים הבקיאים בציים חשמליים. מוסכי היבואן נערכו עם הכשרות, לפיכך לא צפויות בעיות מהותיות.

ביצועים

גורם נוסף שיש להביא בחשבון הוא הביצועים שאפשר להפיק מכלי רכב שנמצאים בצי התובלה.

אחת הבעיות העיקריות של כלי רכב חשמליים היא מה יהיה טווח הנסיעה בכביש לפני שהמשאית תידרש לעצור לטעינה. בנושא זה חל שינוי טכנולוגי ניכר, ואפשר 'לדחוס' יותר קיבולת חשמלית לתוך גודל סוללה נתון. יצרני המשאיות מדברים על טווח נסיעה שמגיע ל-500 ק"מ ויותר. הטווח הזה מבוסס על מספר מארזי סוללות, שהם יקרים וכבדים.

טווחי טעינה מושפעים גם ממהירות, מחימום וקירור וממשקולות עומס. אם המשאית החשמלית עובדת בתנאי חום/קור קיצוניים, זה יכול להגביל את הביצועים.

בכל מה שקשור לביצועים, למשאיות דיזל יש עדיין יתרון ממשי על פני משאיות חשמליות. הן עשויות להחזיק מעמד הרבה יותר זמן עם סולר במכלים בלי שמשהו ישפיע על טווח הנסיעה שלהן. בעיה זו מטרידה את מנהלי ציי התובלה בנוגע למעבר למשאיות חשמליות. משאית היא כלי עבודה, וככזו היא צריכה להיות זמינה תמיד, עם כמה שפחות מגבלות הקשורות לטווח הנסיעה ולזמני טעינה. נקודה זו חשובה גם בציי דיזל: הזמן שהמשאית מושבתת עקב טיפולים ותקלות. עם זאת ככל שהחדשנות נמשכת, צפוי שנראה משאיות חשמליות חדשות עם טווחים ארוכים יותר שפחות מושפעים מגורמים כגון טמפרטורה ועומס.

 

 

אמינות

בעלי ציים רבים עשויים לתהות איזה סוג רכב עדיף לאורך זמן ולמאות קילומטרים של נסיעות, רכב שאפשר לסמוך עליו. ייתכן שלמשאיות דיזל יש יתרון, מכיוון שהן בשימוש עשרות שנים והאמינות שלהן הוכחה. מנועי דיזל ידועים כעמידים ועמידים לאורך זמן, ומצריכים פחות תחזוקה. חסרון אחד של רכבי צי חשמליים הוא היותם חדשים כל כך, שאולי איננו יודעים עד כמה הם אמינים באמת.

העיצוב הבסיסי של משאיות חשמליות, עם הפעולות הפשטניות שלהם המונעות על ידי סוללות, מלמד שכלי רכב אלה מצריכים פחות תחזוקה ועמידים בנסיעות למרחקים ארוכים. ייתכן שיחלפו עוד מספר שנים עד שבעלי ציי רכב ירגישו בנוח עם האמינות של המשאיות החשמליות.

קיימות

המנצח המובהק של צי בר-קיימה הוא רכב חשמלי. אחת הסיבות העיקריות לכך שמכוניות חשמליות נכנסו לשוק הרכב, הייתה יתרונות הקיימות שלהן. למרות שמשאיות חשמליות עדיין מסתמכות על שרשרת אספקה גלובלית לחלקים וסוללות, ציי תובלה ולקוחותיהם בעלי המודעות יכולים לפעול להפחתת הזיהום. דיזל הוא דלק מלוכלך, וזו סיבה חשובה למעבר של בעלי ציים לרכב חשמלי.

לחלק ממנהלי ציי התובלה חשוב המיתוג ואיך מסתכלים על החברה. גם זה משפיע על ההחלטה. במילים אחרות, צריך להחליט אם להקריב קצת יעילות כדי לקדם תובלה בת-קיימה ואת המותג של החברה.

יעילות

יעילות היא היבט מעניין הנוגע לצי חשמלי לעומת דיזל, מכיוון שסוגי הדלק שלהם שונים כל כך. דיזל ידוע כיעיל ביותר, וזו אחת הסיבות העיקריות לכך שרכבי דיזל נעשו פופולריים בקרב בעלי ציים. נהגים יכולים לנסוע מקטעים עצומים בלי לעצור. לגבי משאיות חשמליות, המגבלות על סוללות ידועות, אך בד בבד יש תקני יעילות דיזל חדשים, המשולבים בהחמרת התקינה על מזהמים. כל הזמן מגיעים לענף חידושים טכנולוגיים שיכולים להתחיל לאתגר את יעילות הדיזל. יעילות רבה ויתרון הקיימות עשויים להיות מקור דחיפה לתובלה חשמלית.

אריכות ימים

מנהלי ציים מחפשים לדעת בעתיד על ידי השקעה בצי חשמלי. רבים חוששים ומודאגים מהתכנון ומאורך החיים של המשאיות והסוללות, שלגביהם אין עדיין מספיק ניסיון, וכך גם לגבי מחירו כמשומש. כיוון שכך, קיומן של משאיות דיזל לאורך זמן הוא יתרון.

גישה לדלק וטעינה

אחת הבעיות המרכזיות של ציי רכב חשמליים היא גישה לתחנות טעינה. למרות שמספר עמדות הטעינה גדל מאוד בשנים האחרונות, הן עדיין חסרות באזורים מרוחקים, ובחלקם אף עשוי להיות מאתגר למצוא עמדת טעינה. הדבר מסבך את תכנון מסלול הנסיעה, מכיוון שצריך לתכנן מסלולים שיביאו בחשבון את הנקודות של עמדות הטעינה. תחנות דיזל כבר מובנות ברוב נתיבי הצי. נוחות זו לבדה היא סיבה לכך שמפעילי ציים רבים דבקים במשאיות דיזל. סביר להניח שעמדות הטעינה ימשיכו לצמחו בכל האזורים בעתיד הקרוב.

להיעזר בכלי תכנון של היבואן

ליצרני המשאיות וליבואני המשאיות יש כלי עזר שיכולים לעזור למנהל הצי להחליט אם המשאית החשמלית כדאית לו לפי העבודה שהמשאית תצטרך לבצע (טווח נסיעה, משקל, תשתיות טעינה ועוד). כדאי להיעזר בכלים האלו בטרם מתקבלת הכרעה בדבר הרכישה הקרובה.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן