מגה וואט
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

בוש: הנעה במימן גם למסחריות קלות

11/12/2022
זמן קריאה: 3 דק'

בחטיבת הפיתוח של בוש טוענים שהנעה באמצעות תאי דלק (מימן) יכולה להתאים גם לפלח השוק המסחרי הקל. הקבוצה הציגה לאחרונה שתי מסחריות המבוססות על תאי דלק, עדיין כרכבי הדגמה, אך הן מספקות נתונים מקיפים להמשך הפיתוח של מערכת הנעה חלופית זו. בוש משתמשת ברכיבי תאי דלק משלה לצורך הבדיקות. הממצאים הראשוניים על טווח התדלוק וזמני התדלוק, מרשימים.

ואנים מביאים סחורה ליעדם במהירות, באופן אידיאלי באמצעות מערכת הנעה עם אפס פליטות מקומיות. אבל ככל שהנסיעה ארוכה יותר והרכב כבד יותר, ההינע החשמלי המבוסס על סוללה מגיע לגבולותיו. כאן נכנסת לתמונה מערכת תאי הדלק. בוש ציידה שני ואנים בטכנולוגיה זו, והחלה מבחן על הכביש.

"תא הדלק מאפשר טווחים ארוכים וזמני תדלוק קצרים, מה שהופך נסיעות ארוכות לחסכוניות יותר", אומר ד"ר מרקוס היין, חבר מועצת ההנהלה של בוש ויו"ר המגזר העסקי לפתרונות ניידות. "עם שני הוואנים המונעים בתאי הדלק, אנחנו מרחיבים את ההבנה שלנו במערכת ומראים שתא דלק יכול לשמש פתרון נסיעה מתאים גם לכלי רכב מסחריים קלים." השותפה בפרויקט היא חברת ABT eLine GmbH, שתכננה והסבה את הרכבים עם בוש.

מבקרים בתערוכת הרכב המסחרי שהתקיימה לאחרונה בהאנובר כבר יכלו לבצע נסיעת מבחן בכלי הרכב האלו.

המפתחים של בוש הצליחו להשתמש ברכיבים שהחברה פיתחה לכל מערכת תאי הדלק כמעט. נעשה שימוש בערכת תאי דלק הכוללת מחסנית, מודול אספקת האנודה כולל מזרק גז מימן ומפוח מחזור, יחידת בקרה אלקטרונית, מדחס אוויר חשמלי, רכיבים למערכת אחסון המימן, ואפילו חיישנים רבים. הבסיס הטכני לשני כלי הרכב הוא ואנים זמינים מסחרית הפועלים על חשמל בלבד.

הסוללות, כולל ציוד היקפי, הוחלפו בתא הדלק, חמישה מכלי אחסון ליותר מעשרה קילוגרם של מימן, וסוללת ליתיום-יון קטנה יותר. הכלת רכיבי תאי הדלק בשטח ההתקנה הפנוי הייתה אתגר גדול. השותפה ABT eLine התאימה את מערכת הקירור, מערכת בקרת הרכב ומערכת החשמל. מהנדסי בוש עיצבו את מערכת תאי הדלק, שילבו אותה ברכב עם מערכת אחסון המימן ופיתחו את מערכת הבקרה הנלווית.

לאחר הבדיקות הטכניות הנדרשות, קיבלו הרכבים אישור רשמי לשימוש בכביש.

הפרויקט כבר מספק תובנות חשובות: גם כשהם עמוסים, הרכבים יכולים לנסוע עד 540 קילומטרים ומתדלקים למצב מלא תוך שש דקות. תא הדלק יכול אפוא לשמש תוספת טובה להנעה החשמלית בעתיד למפעילים של ציי מסחריות, שהרכבים שלהם עוברים מרחקים ארוכים במיוחד ביום וחוזרים למיתקן התחזוקה והאחסון בערב. תאי דלק ומימן מוכנים לשלב הבא, והרכיבים הראשונים של בוש לתאי דלק נמצאים כבר בנפח ייצור גדול.

בבוש טוענים שהתעשייה והפוליטיקה חייבות לעבוד יחד כדי להסיר מכשולים בפני טכנולוגיית המימן. לדוגמה, פיתוח תשתית מכל וייצור מימן ירוק בכמויות גדולות יותר נותרו משימות שאפשר לפתור רק יחד.

 

 

טרמוקינג בוחנת נתמך חשמלי עם וולמארט

יצרנית הגרורים ומערכות הקירור טריין-טכנולוג'יס (Trane Technologies) נכנסת לתחום הנתמכים החשמליים. בניגוד למשאית המבוססת על סוללות לצורך הפעלת מערכת ההנעה החשמלית, בנתמך החשמלי מושם דגש בקירור פנימי ברמה הנדרשת.

החברה, בעלת המותג טרמוקינג (Thermo King), חשפה לאחרונה את נתמך הקירור מתוצרתה, לאחר שעבר 2,500 שעות הרצה ניסיוניות. כל הזמן הזה שמר הנתמך החשמלי על טריות המזון (כמו מטענים אחרים הרגישים לטמפרטורה), וצלח את המבחן שערכו לו הקמעונאים הגדולים וספקי הלוגיסטיקה. לצורך מעקב הותקנה בנתמך מערכת TracKing telematics, שמתעדת את כל נתוני הפעילות של הלקוחות.

טרמוקינג השלים בדיקה ראשונית עם הקמעונאי הענק וולמארט Loblaws ועם מרטין ברואר, ספק פתרונות שרשרת אספקה ​​למסעדות ברחבי העולם. במשך יותר מ-2,500 שעות פעילות, יחידת הקירור המונעת על ידי סוללות סיפקה ביצועים מצוינים, והבטיחה בקרת אקלים באיכות גבוהה כדי לשמור על טריות המזון ועל סחורות אחרות. עם אפס פליטות ישירות, טכנולוגיית הנתמך החשמלי King יכולה לעזור להפחית פחמן במידכה ניכרת בשרשרת הקירור בטמפרטורה מבוקרת.

מוקדם יותר השנה הגבירה טרמוקינג את מאמציה להפחתת פחמן מיחידות הקירור שלה (TRUs) על ידי מעבר מגז קירור R-404A ל-R-452A, והקטינה את טביעת הרגל הפחמנית שלה ב-650,000 טונות מטריות של CO2e בשנה. מאוחר יותר הודיעה החברה שדגמי e200 ו-e1000 TRU evolve אושרו על ידי מועצת מקורות האוויר הנקי של קליפורניה (CARB) לצורך המרת נקודות ממקורות אחרים.

"עם אלפי נתמכים מקוררים המשתמשים היום בסולר, ביכולתנו ליצור הבדל ממשי בכל הנוגע להפחתת פליטת גזי חממה", אמר פרננדו קורטס, סגן נשיא של וולמארט. לדבריו, הנתמך הזה יכול להשתלב היטב ביעד האסטרטגי של החברה להשגת אפס פליטות עד שנת 2040.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן