מגה וואט
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

בלימה רגנרטיבית ברכב חשמלי

03/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בלימה רגנרטיבית היא טכנולוגיה מובנית כמעט בכל רכב היברידי או חשמלי מלא ואף ברכבי תאי דלק מימן. היא מאפשרת להחזיר אנרגיה שהייתה הולכת לאיבוד כחום בבלמים רגילים, ולהמיר אותה לחשמל הנשמר בסוללה. התוצאה: יעילות משופרת, בלאי מופחת של רפידות בלמים ופחות אבק בלמים מזהם.

במצב בלימה רגנרטיבית, מנועי ההנעה החשמליים פועלים כגנרטורים: ההתנגדות האלקטרומגנטית בולמת את הרכב ומייצרת זרם חשמלי. האנרגיה הזו נשלחת חזרה לסוללה או משמשת לשיפור מיידי של היעילות. המעבר מהנעה לבלימה רגנרטיבית ולהיפך, מתבצע במילישניות באמצעות בקרת ממירים ומערכות שליטה מתקדמות.

במכוניות חשמליות היכולת להחזיר אנרגיה תלויה בהספק המנועים, באחיזת הצמיגים וביציבות הכללית. רכבים עם הנעה כפולה מחזירים יותר אנרגיה בדרך כלל מרכבי הנעה דו־גלגלית, ומנוע יחיד, קדמי, בדרך כלל יעיל יותר ממנוע אחורי לשם בלימה יציבה. רכבים היברידיים מוגבלים לעיתים ביכולת ההחזרה עקב מבנה ההנעה המשולב עם תיבת ההילוכים.

לפי נתוני משרד האנרגיה האמריקני מ־2024, ברכבים חשמליים אפשר להחזיר בממוצע 22% מהאנרגיה הזמינה בבלימה לעומת כ־9% בלבד ברכב היברידי. דגמים מתקדמים אף יכולים לקלוט באמצעות בלימה רגנרטיבית הספק גבוה יותר מזה של טעינה מהירה. פורשה טייקן 2025 למשל יכולה להחזיר עד 400 קילוואט בבלימה לעומת שיא טעינה של 320 קילוואט.

לבלימה רגנרטיבית יש כמה גישות. בבלימה דרך דוושת התאוצה בלבד, כמו בטסלה (Tesla) ולוסיד (Lucid), שחרור הדוושה מפעיל בלימה רגנרטיבית, והדוושה הימנית משמשת להנעה ולבלימה. שיטה אחרת היא בלימה בעיקר דרך דוושת הבלם, כמו בפורשה (Porsche), המעדיפה מצב "גלישה" כשמרפים מהגז עם שילוב הבלימה הרגנרטיבית בדוושת הבלם. יש גם שילוב של השיטות: ברוב הדגמים הבלימה קלה עד בינונית בשחרור דוושת התאוצה, עם תגבור דרך דוושת הבלם, ויש אף מצבי "אוטו" חכמים.

במצב של פדל אחד, בלימה רגנרטיבית חזקה מאפשרת לשלוט בכל הנסיעה כמעט דרך דוושת התאוצה בלבד, כולל האטה עד עצירה מלאה בחלק מהדגמים. היתרון בולט בנסיעה עירונית צפופה, שבה המעברים בין הדוושות מצטמצמים והשליטה מדויקת יותר. במצבים של נהיגה פרברית אמריקנית, יעילות המצב הזה פחותה משום שמעברים תכופים בין האצה לבלימה גורמים לאובדן אנרגיה מצטבר.

יצרנים רואים בבלימה רגנרטיבית טכנולוגיית חובה לעתיד, ואף צופים עתיד שבו בלמי החיכוך המסורתיים יפחתו מאוד או ייעלמו לחלוטין. קונספטים של מרצדס בנץ ושל יצרנים אחרים מלמדים על מערכות בלימה חשמליות קומפקטיות יותר, שיביאו ליעילות מרבית ולתחזוקה מינימלית.

 

לפרטים נוספים

 

הגדרת בלימה רגנרטיבית על מסך רכב יונדאי

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן