מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 01

מגה וואט גיליון 01

עמוד 1
 
21/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

בחטיבת המשאיות של רנו השיקו באירופה משאית חשמלית, דגם רנו D Wide Z.E. הדגש הושם בתא נהג בעל כניסה נמוכה. גרסה זו מכונה D Wide Z.E. LEC (תא נהג בעל כניסה נמוכה). הרכב החשמלי תוכנן למשימות עירוניות, והגישה לתא הנהג הנמוך מיועדת להקל פעולות הקשורות לעלייה של הנהג לתא הנהג וירידה ממנו, כגון במשימות של איסוף אשפה ושירות עירוני. תא הנהג מגן על הבטיחות של המפעילים ומשתמשי הדרך הפגיעים.

חטיבת המשאיות של רנו מציעה כעת מגוון דגמים חשמליים בטווח משקל רחב שנע בין 3.5 ל-26 טונות. ברנו טוענים שהיא מציעה את מגוון המשאיות החשמליות המקיף ביותר בשוק.

בדגם החדש, D Wide Z.E. LEC, אבזור שמיועד לאפשר למפעילים לגשת לרכב בבטחה וללא מאמץ. הכניסה לתא הנהג נמוכה ב-200 מ"מ מזו של משאית חלוקה סטנדרטית, ולעלייה נדרשת מדרגה אחת בלבד עם אמצעי נגד החלקה. הדלתות נפתחות ב-90 מעלות. תכנון זה מפחית מאוד את עייפות הצוות עקב עלייה וירידה, פעולות שחוזרות על עצמן לעיתים יותר ממאה פעמים בסבב חלוקה.

המיקום הנמוך של התא מספק ראייה ישירה מצוינת לנהג, והדבר מביא לשדה ראייה מעולה ולהגנה מיטבית על משתמשי הדרך הפגיעים. לשיפור שדה הראייה, רנו משאיות ממליצה על חלונות צד נוספים הממוקמים בחלקו האחורי של תא הנהג. השמשות מוצעות כאופציה.

תא הנהג המרווח של המשאית החשמלית יכול להכיל את הנהג ושלושה אנשי צוות נוספים. רצפה שטוחה אופציונלית מאפשרת חופש תנועה בתוך התא ומאפשרת עלייה וירידה משני הצדדים - שמאל וימין.

ברנו מדגישים שמדובר בתכנון ייחודי שפותח בשיתוף פעולה הדוק עם חברת בוני המרכבים אסטפה (Estepe). דגם D Wide Z.E. LEC מוצע בגרסת 2x6 עם סרן אחורי מהוגה וכבר ניתן להזמינו באירופה. מכיוון שכולו חשמלי, הרכב אינו פולט מזהמים ומאושר לשימוש באזורים עירוניים שבהם נאסרת הכניסה לרכב מזהם.

21/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

חברת משאיות לילנד (Leyland Trucks), הנמנית עם קבוצת פאק-קאר (החברה האם של דאף), תשתתף בפרויקט שנועד לסייע לחברות תובלה בבריטניה לעבור למשאיות חשמליות. בניסוי ייטלו חלק 20 משאיות חשמליות במשקל כולל של 19 טונות. עם תשתית הטעינה הנדרשת, המשאיות יצוידו בציוד לרישום הנתונים וישמשו לתמיכה במאמצי משרד התחבורה הממשלתי של בריטניה (DfT) לעודד שימוש ברכבים חשמליים.

אתר אינטראקטיבי יסייע בעתיד לצי תובלה בהכרעות על עתיד צי התובלה ויעזור בהסברים ומתן מידע שמטרתם לעודד רכישת משאיות חשמליות. כדי לתמוך במפעילים בהבנת העלויות והשיקולים שכרוכים ברכישת משאיות חשמליות, משרד התחבורה הבריטי מאמץ קמפיין יזום, שיסייע לענף לשנות תפיסות וידע בנושא התובלה החשמלית. היקף הפרויקט – 20 מיליון ליש"ט, והוא ממומן על ידי הממשלה.

הפרויקט מועבר באמצעות SBRI (יוזמת מחקר לעסקים קטנים), תהליך המאגד אתגרים ממשלתיים ורעיונות מהעסקים ליצירת פתרונות חדשניים. חברת משאיות לילנד תעבוד עם חברת CENEX, חבר מחקר המתמחה בהפחתת פליטות, ליצירת דוח מקוון ואתר אינטראקטיבי תוך שימוש בנתונים מהעולם האמיתי. הדבר יסייע למפעילי הצי הציבורי והפרטי להבין טוב יותר את נקודות החוזק, האתגרים והאפשרויות הטמונות בפריסה של צי משאיות חשמליות.

חברת לידלנד טראקס מייצרת את סדרת משאיות החלוקה דאף LF, בכלל זה LF החשמלי שנכנס לאחרונה לייצור במפעל החדיש של החברה בעיר לנקשייר. חברת לילנד תשתף פעולה עם כמה משתמשי קצה במגזר הציבורי במהלך הניסוי, בכלל זה שירותי הבריאות הלאומית (National Health Service) ברחבי הארץ, המיועדים לנסות 11 משאיות חשמליות. תשעת הרכבים הנותרים יגיעו למספר רשויות מקומיות כדי לתמוך בעבודות מיחזור ולהעביר משלוחים לבתי ספר.

דאף תומכת בהרחבת טווח הנסיעה של המשאיות החשמליות החדשות באמצעות מבחר מטענים קבועים וניידים של פאק-קאר.

15/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

חברת השיווק בירות מנהטן (Manhattan Beer Distributor), ממפיצות הבירה והמשקאות הגדולות בניו יורק, הזמינה חמש משאיות וולוו VNR חשמליות. מדובר במשאיות כבדות (קטגוריה 8) שאמורות להשתלב בצי מפיצי הבירה של מנהטן, שכולל יותר מ-400 משאיות חלוקה. דגמי וולוו VNR החשמליים מיועדים לחלוקה עירונית ואזורית של משקאות. הן תורמות להפחתה בפליטות התובלה הפחמנית (CO2). מוולוו נמסר, כי חמש המשאיות החשמליות האלו הן המכירה המסחרית הראשונה של דגם זה מחוץ לקליפורניה. בכוונת החברה להשתלב בקטגוריית המשאיות החשמליות הכבדות גם בניו יורק.

מפיצת הבירה במנהטן היא אחת ממפיצות המשקאות הגדולות בארצות הברית וספקית הבירה הגדולה ביותר בעיר ניו יורק. היא משרתת כמעט 25,000 לקוחות מחמישה אתרים תפעוליים הנמצאים בניו יורק ובמטרופולין. במשך יותר מעשרים שנה מפיצי הבירה במנהטן מכוונים לתובלה בת קיימא, שמטרתה לצמצם את ההשפעה הסביבתית של החברה.

סיימון ברגסון, נשיא מפיצות הבירה במנהטן, מסר כי החברה היא לקוחה של וולוו משאיות 13 שנים. לפיכך היא יודעת להעריך את רמת הבטיחות, הביצועים, האמינות והנהגים, גם כלפי דגם VNR Electric.

מפיצי הבירה במנהטן הבטיחו מימון לרכישת המשאיות החשמליות של וולוו מתוכנית ההסדר של פולקסווגן במדינת ניו יורק, Clean Transportation NY. תוכנית זו פותחה כדי להפחית את פליטות ענף התובלה באמצעות מימון כלי רכב וציוד.

15/11/2021
זמן קריאה: 2.5 דק'

חטיבת האוטובוסים של הינו מתכוונת להשיק עד אמצע שנת 2022 את דגם הינו פונצ'ו Z EV החשמלי, שמיועד לפלח השוק הקל של ענף ההסעות. הדגם, PONCHO Z EV , הוא במקור אוטובוס דיזל קונבנציונלי שהושק ביפן עוד בשנת 2002. הדגם הקטן, בעל הרצפה הנמוכה, אומץ באופן נרחב ברחבי יפן למטרות תחבורה קהילתית. האוטובוס הקומפקטי זכה גם להצלחה נאה באוסטרליה, שם משתמשים בו בעיקר לשירותי הסעות לפי דרישה.

דגם Poncho Z EV החדש שומר על התכונות של Poncho דיזל, רק בלי מנוע דיזל. את מקומו תופסת מערכת הנעה חשמלית למהדרין, כולל עיצוב אוניברסלי שהופך את הרכב לידידותי למשתמש.

בהינו שמרו על התכנון המקורי. על אף ממדיו הצנועים, החלל הפנימי של האוטובוס גדול למדי, ויחד עם המבנה השטוח המלא שלו, נטול המדרגות (כלומר בעל רצפה נמוכה), מאפשרים עלייה קלה לאוטובוס ונסיעה נוחה יותר. המבנה הזה הופך את האוטובוס לידידותי לנוסעים, בכלל זה משתמשים בכיסאות גלגלים והורים עם עגלות ילדים.

לדגם החדש מראה חיצוני פשוט ומעוגל. ההנעה החשמלית מאפשרת לרכב לנוע בזריזות יתרה ולתמרן ברחובות הצרים של העיר. בהינו טוענים שטווח הנסיעה מספיק בהחלט לאוטובוס קהילתי.

דגם זה של האוטובוס החשמלי ייכלל ביפן במערך רכבים שמכונה "Cune-Linx". מדובר במיזם משותף שהוקם בחודש מאי 2021 על ידי הינו ו-Kansai Electric Power Company, מיזם שתכליתו לספק פתרונות לסוגיות באימוץ ותפעול של ניידות חשמלית נקייה. השותפות מציעה פתרונות המותאמים לצרכי הלקוח ואשר כוללים מארז שלם של תשתיות ובהן רכבים חשמליים, מיתקני טעינה, מערכות IT (מידע) ותפעול בהתאם לצרכי המשתמש בתשלום חודשי.

מפרט טכני של Poncho Z EV:

מידות: 6,990 מ"מ אורך, 2,090 מ"מ רוחב, 3,060 מ"מ גובה.

משקל רכב כולל: 8,000 ק"ג.

קיבולת: כ-30 נוסעים (משתנה לפי פריסת המושבים).

סוללה: ליתיום-יון, קיבולת - 105 kW.

מנוע: תפוקה מרבית - 161 kW.

טעינה: מהירה (שיטת CHAdeMO).

14/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

CE 04 הוא חלוץ הקטנועים החשמליים של חברת ב.מ.וו. הוא מכוון לרוכבים בקטגוריה של קטנועי מנהלים יוקרתיים, ומעכשיו, גם ידידותיים לסביבה.

הטכנולוגיה החדשה, שלא מוגבלת על ידי המכניקה של מנועי בנזין, מאפשרת עיצובים חדשניים, שנותנים לקטנוע מראה ופונקציונליות שונים ממה שמוכר לנו. לדוגמה, מיקום יחידת הכוח בתחתית הקטנוע מייצר מרכז כובד נמוך, שמשפיע לטובה על התנהלות הכלי וחוויית הנהיגה, כך לדברי החברה.

הקטנוע מגיע עם מסך TFT בגודל 10.25 אינץ' שמספק אינפורמציה לגבי טווח הנסיעה, זמן הטעינה, יעד הנסיעה או שיחת טלפון נכנסת. הסמארטפון, לצורך העניין, יכול בינתיים להיטען דרך חיבור C-Type שנמצא בתא הכפפות. וכמו כל כלי חשמלי אחר, אפשר להטעין אותו דרך שקע חשמל סטנדרטי. הטענה מלאה תארך ארבע שעות ועשרים דקות, או שעה וארבעים עם מטען מהיר ייעודי.

המנוע מספק 42 כוחות סוס ב-4,900 סל"ד, 6.3 קג"מ ב-4,900 סל"ד, מהירות מרבית של 120 קמ"ש ותאוצה של 2.6 שניות מ-0 ל-50 קמ"ש. יש לו טווח נסיעה של 130 ק"מ, לדברי החברה. מלבד מערכת ABS משוכללת ומצבי רכיבה, הקטנוע מגיע עם פיצ'רים כגון הילוך אחורי, כיסא מחומם והתנעה ללא מפתח.

מחיר הכלי מתחיל ב-12,000 דולר. למרות המחיר הגבוה, זהו צעד ראשון וחיובי לכיוון דור חדש של כלים חשמליים עם ביצועים שלא נופלים ממה שאנחנו מכירים עד כה.

14/11/2021
זמן קריאה: 2.5 דק'

צ'מפיון מוטורס, יבואנית Audi בישראל, החלה לשווק גרסאות PHEV TFSIe חדשות של דגמי Q5 בשתי התצורות (כולל תצורת Sportback) לאחר מתיחת פנים. לדגמי פלאג אין הייבריד של Q5 עיצוב דינמי ואלגנטי המשקף את שפת המותג העכשווית, ביצועים מרשימים משולבים עם טווח חשמלי נרחב, תא נוסעים טכנולוגי משודרג ושפע מערכות בטיחות מתקדמות. מחיר הדגם Q5 PHEV TFSIe - 410,700 שקלים לגרסת 50 ו-447,400 ש"ח לגרסת 55. המחיר של Audi Q5 Sportback הוא 437,700 שקלים לגרסת 50 ו-474,400 שקלים לגרסת 55. לכך מתווספת אגרת רישוי בסך 4,719 שקלים.

לאחר החידוש שעבר הדגם לאחרונה, לדגמי 2022 של Q5 PHEV TFSIe הופעה חיצונית בולטת ועוצמתית על הכביש. באמצעות קווים חזקים נוצר מראה אלגנטי וספורטיבי. השבכה של הרכב עוצבה ברוח דגמי הביצועים. ל-Sportback Coupe גג משתפל לאחור, עיצוב ספורטיבי יותר לפגושים ותוספת של ספוילר אחורי קבוע ב-Q5 SB PHEV TFSIe וספוילר בגג ה-Q5 PHEV TFSIe. למרכב מתווספים חלון גג פנורמי ופסי גג מאלומיניום. בשתי התצורות פנסי LED קדמיים ואחוריים, חבילת עיצוב High-Gloss ומראות צד מחוממות, מתקפלות ומתכווננות חשמלית. בגרסת SB חישוקי 19". חמש זרועות בעיצוב V בגרסת 50. בגרסת 55 חישוקי 20".

כל הגרסאות והתצורות של Q5 PHEV TFSIe מוצעות עם מנוע בנזין 2.0 ליטרים בעל ארבעה צילינדרים המשודך לתיבת S tronic מתקדמת עם שבעה הילוכים לצד סוללת kw 105 Lithium ion. לגרסת 50 מומנט משולב של 45.9 קג"מ ו-299 כוחות סוס, ולגרסת 55 51 קג"מ עם 367 כוחות סוס (משולב). לשני הדגמים תאוצה של 6.1 שניות מאפס למאה קמ"ש בגרסאות 50, ו-5.3 שניות בגרסאות 55. השינוי הבולט בגרסת PHEV הוא קיבולת הסוללה הגדולה, 17.9 kWh. הסוללה החדשה מאפשרת טווח נסיעה חשמלי מרבי של 59-57 ק"מ (WLTP) - 58 ק"מ ל-Q5 Sportback 50, 59 ק"מ ל-50Q5 ו-57 ק"מ ל-Q5 55.

בדגמי Q5 PHEV TFSIe תא נוסעים משודרג, טכנולוגי, בעל אבזור פנימי עשיר הכולל בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת שמע Bang & Olfsen עם 19 רמקולים בטכנולוגיית 3D Sound בגרסאות 55, הגה בתיפור עור בעל שלוש זרועות כולל כפתורים לשליטה על המולטימדיה ולהעברת הילוכים, מושבי ספורט קדמיים מתכווננים חשמלית עם אוורור וחימום הכוללים תמיכה לגב התחתון, ריפוד עור משולב, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, חבילת תאורה פנימית מורחבת, בורר מצבי נהיגה. מערכת Rear Seat Bench Plus מאפשרת קיפול המושבים האחוריים והגדלת נפח תא המטען ונוחות מרבית ליושבים.

ל-Q5 PHEV TFSIe מפרט בטיחותי מקיף הכולל מגוון מערכות כסטנדרט, בהן ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית בעת חירום, בקרה אקטיבית על סטייה מנתיב, סיוע בזיהוי שטח מת, סיוע בזיהוי הולכי רגל, שש כריות אוויר, חיישני חניה קדמיים ואחוריים עם חיווי ויזואלי ובקרת שיוט אדפטיבית. בגרסאות 55 נכללות גם מצלמת 360 היקפית ומערכת עזר לחניה.

10/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

התועלות החברתיות של המעבר לרכב אוטונומי רבות, אולם הטכנולוגיה לא בשלה, כך מסביר ד"ר אורן מוזיקנט, חוקר במעבדת המחקר Mobile-Lab שבמרכז לרכב אוטונומי באוניברסיטת אריאל. אחד הפתרונות שיאפשרו כבר בשנים הקרובות ליהנות מהתועלות החברתיות של השימוש ברכב אוטונומי, הוא הפעלה מרחוק על ידי נהג אנושי. נהגים מרוחקים יכולים להתחבר מרחוק לרכב ולשלוט בו כאשר הוא נתקל במצב מאתגר.

חברי הנהלה בעמותת אור ירוק ביקרו באוניברסיטת אריאל ונחשפו לניסוי בנהיגה מרחוק ברכב אוטונומי. הם אף נהגו בעצמם ברכב הניסוי של מעבדת המחקר. במפגש שהתקיים לאחר מכן נדונו היתרונות והאפשרויות של יישום שליטה מרחוק או ליווי מרחוק בקרב אוכלוסיות מגוונות - אוכלוסייה מבוגרת שנמנעת מנהיגה במצבים מסוימים (בחשיכה למשל), או אוכלוסייה צעירה שזקוקה לליווי ולבקרה. אפשר ליישם ליווי מרחוק גם כדי לנטר נהיגה של נהגים שחוזרים לנהוג לאחר עבירות מרובות או של נהגים מקצועיים הנוהגים שעות מרובות.

כדי להפיק את מרב התועלת משירות כזה, נדונו בין השאר כמות כלי הרכב שאפשר לשלוט עליה בו בזמן באמצעות מפעיל יחיד, הכישורים הרצויים למפעיל מרחוק והמיומנויות הדרושות לו.

כותרת
תוכן