מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 09
לעמוד קודם

בוש משיקה הנעה חשמלית לרכב מסחרי קל

06/11/2022
זמן קריאה: 2.5 דק'

חברת בוש מתחילה בייצור סדרתי גדול של יחידת הנעה חשמלית חדשה המיועדת לרכבים מסחריים קלים. מדובר במערכת המורכבת ממנוע חשמלי וממיר מתח (קונברטר) משולב. ממיר המתח שולט במנוע החשמלי ומספק חיבור למצבר המתח הגבוה. היתרון של היחידה החדשה טמון באפשרות לספק אנרגיה רבה (כלומר צפיפות אנרגטית גבוהה) במומנט גבוה. היחידה החדשה קלה וקומפקטית יותר מהדור הקודם ובהשוואה למערכות דומות של המתחרים.

ד"ר מרקוס היין, חבר מועצת ההנהלה של בוש טוען, כי פתרונות הניידות החדשים מתאימים במיוחד למסחריות קלות, שכן משקל המנוע והממיר החשמלי הוא בסביבות 80 קילוגרם. בוש הפחיתה את הפסדי החשמל ביותר מ-20 אחוזים באמצעות מוליכים למחצה חדשים, המאפשרים רמת יעילות של 97 אחוזים במהפך, ובכך מגדילה את טווח הרכבים. הודות למבנה הגמיש, קל יותר לשלב את מודול ההנעה בדגמי רכב קיימים וחדשים.

למערכת ההינע החשמלית הייתה לאחרונה הופעת בכורה במסחרית של מרצדס, בתוספת ממיר DC/DC ויחידת בקרה ממוחשבת מבית בוש, המיועדת לבקרה כוללת של מערכת ההנעה החשמלית. ההספק המרבי של היחידה הוא 129 קילוואט, וההספק הרציף הוא 100 קילוואט. לזמן קצר, המערכת יכולה לייצר מומנט שיא של 430 ניוטון מטר. אפילו במשקל רכב של 8.5 טונות מובטחים ביצועי נהיגה מעולים בכל מצב, כולל נסיעה בערים ודרכים הרריות.

מהנדסי בוש ביססו את התכנון של המנוע החשמלי והממיר החשמלי על טכנולוגיה המשמשת במכוניות נוסעים. הדבר לא רק זירז את שלב הפיתוח במידה ניכרת, אלא גם עזר לקצץ בעלויות. על ידי הטמעת מודול ההנעה החשמלית במעגל קירור המים הקיים של הרכבים, אין עוד צורך במעגל קירור על בסיס שמן. יתרה מזו, מהירות הסיבוב הגבוהה של המנוע החשמלי מבטיחה תיבת הילוכים עם מהירות אחת בלבד(!) שתעמוד בכל הדרישות.

הממדים הקטנים יותר של ההינע החשמלי החדש, פירושם שאפשר להשתמש בסוללה המורכבת מחלק יחיד. מיקרו-בקרים חדשים מציעים הרבה יותר כוח מחשוב לעיבוד של אלגוריתמים הבקרה המורכבים של ההינע החשמלי בתוך פרק זמן קצר במיוחד, שנמדד באלפיות השנייה. התוכנה אחראית במידה רבה להתנהגות ההנעה החשמלית, ואפשר להתאים אותה לדרישות ספציפיות של לקוחות. מודול ההנעה החדש ייוצר במפעל של בוש בעיר הילדסהיים שבגרמניה.

בוש כבר השקיעה יותר מחמישה מיליארד יורו בניידות חשמלית. מאז 2018 החברה רכשה 170 פרויקטים של ייצור. הכנסות המכירות צפויות לעבור את רף החמישה מיליארד אירו בשנת 2025. לבוש יש כבר יש סל רחב של מוצרים זמינים ללקוחות, החל בחיישנים יחידים, עבור במנועים חשמליים, אלקטרוניקת כוח ויחידות בקרה אלקטרוניות, וכלה בפתרונות משולבים כגון eAxle.

מודול הנהיגה המתקדם, המשלב הנעה, היגוי ובלמים, מציע ממשקים פשוטים ובכך משפר את התקשורת בין הרכיבים. הדבר מבטיח יחסי גומלין אופטימליים בין מערכות הרכב החשמלי ותתי המכלולים, למשל, במונחים של ייצוב הרכב (בקרת יציבות) או החזר אנרגיה. עקב כך גם יצרנים מבוססים וגם ספקים חדשים יכולים להעלות את כלי הרכב החשמליים שלהם על הכבישים מהר יותר מאי פעם.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן