פטנט לאופנוע חשמלי מבית ימאהה
בשנים האחרונות מיזמים וחברות רבים בענף האופנועים הציגו תוכניות לפיתוח ובנייה של אופנועים ספורטיביים חשמליים. באופן מפתיע למדי, היוזמות האלו כמעט אף פעם אינן של יצרנים גדולים. לכן הפטנט החדש של ימאהה (Yamaha) משך תשומת לב רבה בתעשייה, ובצדק. עד היום דיברו רבות על פטנטים ספורטיביים חשמליים מבית דיימון (Damon) או זירו (Zero SRS).
נראה שהפטנט החדש של ימאהה מציג אופנוע ספורטיבי רציני. קודם כל, המנוע החשמלי הגדול והסוללה ממוקמים בחלק התחתון של האופנוע, במקום שבו יש בדרך כלל מנוע בעירה פנימית. מבנה כזה לא ממש מלמד על הרוח הספורטיבית של האופנוע העתידי, אבל ימאהה מציגה כמה תכונות טכניות שכן מרמזות על הכיוון הזה, כגון בלמי דיסק כפולים מלפנים.
מהפטנט עולה, כי האופנוע יוצר לפי טכנולוגיה שאמורה לחסוך משקל אקטיבי. בסרטוטים רואים מערכת טעינה עם סוללה שמקוררת באמצעות אוויר. רוב האופנועים החשמליים עם ביצועים גבוהים - אלה שקיימים היום ואלה שמתוכננים - מבוססים על סוללות עם מערכות קירור נוזליות. ימאהה החליטה על סוללה עם מערכת קירור אווירית משום שמבנה כזה חוסך משקל. ימאהה לא תצטרך להתקין מערכות ורכיבים ההכרחיים לפעולה תקינה של מערכת קירור נוזלית כגון משאבות, רדיאטורים וחיישנים. סוללה אווירית גם חוסכת עלויות והוצאות על האופנוע.
לפי מה שנראה בתמונות, לאופנוע החדש שלדת צינורות עם זרוע מסתובבת מאלומיניום. המנוע החשמלי קרוב לחלק האחורי של האופנוע, ובכך מפנה יותר מקום לסוללות. זה אומר שהמעצבים והמהנדסים נאלצו למקם את בלם הזעזועים האחורי גבוה למדי. מעל הבלם נמצאת יחידת טעינה. מערכות שליטה אלקטרוניות ומערכות בקרה לסוללה ממוקמות בחלק הקדמי.
עדיין אי אפשר להוציא נתונים טכניים מהפטנט, לפיכך אי אפשר לדבר במספרים. מצד שני ידוע, כי ימאהה כבר מפתחת ומספקת מנועים ומערכות הינע חשמליות לחברות אחרות. עוצמת המנועים נעה בין 35 ל-350 קילוואט (470-47 כ"ס). המנוע החזק ביותר, בעוצמת 350 קילוואט, מיועד לגרסה ספורטיבית של סובארו STI (Subaru). נראה שהנתונים האלו הם קצת יותר מדי לאופנוע הפוטנציאלי.