600 קילוואט מחשמלים
במשאית החשמלית מרצדס eActros 600 הושם דגש ברמת הפיתוח הטכנולוגי, שמאפשרת למשאית התובלה הכבדה לבצע את המטלות שלה כהלכה עם סוללות חשמליות וללא פליטת מזהמים בלי פשרות תפקודיות כמעט
תובלה כבדה ומשאיות חשמליות היו עד לאחרונה שני דברים שאינם מתחברים. תובלה כבדה מצריכה הרבה אנרגיה להפעלתה, ואילו קיבולת המצברים מצומצמת והם יקרים. ככל שהמטען להעמסה כבד יותר וככל שטווח הנסיעה גדול יותר, האנרגיה שנדרשת למסלול התובלה רבה יותר.
יצרני המשאיות התגברו במידה רבה על פרמטרים שקשורים למשאיות חלוקה עירוניות, שם מדובר במשקל כולל נמוך, במרחקי תובלה קצרים יחסית, באפשרויות טעינה מגוונות ועוד. אלא שבמשאית כבדה כל אלה מתעצמים: המשקל הכולל מגיע ל-26 טונות ויותר, יש דרישה לנסיעות תפעוליות בינעירוניות, טווח הנסיעה גדול ונקודות הטעינה של המצברים לעיתים ממוקמות רק ברציפי הפריקה והעמסה.
בד בבד המשאית נדרשת לכמות גדולה של מצברי ליתיום יון. אלה מוסיפים למשקלה העצמי של המשאית ונוגסים ממשקל המטען להעמסה. מעבר לכך, יש דרישה למצברים מהדור החדש, הווה אומר מצברים בעלי דחיסות חשמלית גבוהה, משקל עצמי נמוך (יחסית לקיבולת החשמלית האגורה בהם) ואפשרות לטעינה מהירה של המצברים. כל הדרישות האלו עולות כסף, והרבה. לא פלא שיצרני המשאיות בחרו עד כה להתמקד ברכב הכבד העירוני (משאיות ואוטובוסים) ולוותר על פלח השוק הכבד.
בחטיבת המשאיות של מרצדס החליטו להראות שהמשימה הכבדה הזאת היא בת ביצוע, והשיקו את משאית eActros 600. המספר מלמד על קיבולת המצבר הגבוהה - 600 קילוואט-שעה.
ל-eActros 600 שלוש ערכות סוללות, כל אחת בהספק של 207 קילוואט, והקיבולת הכוללת היא 621 קוט"ש. זו הקיבולת הנומינלית של הסוללה החדשה בהתבסס על תנאי גבול מוגדרים פנימית, והיא עשויה להשתנות לפי השימוש ותנאי הסביבה.
ההספק הגדול מאפשר טווח נסיעה גדול יחסית. בבדיקה של אנשי מרצדס נמצא שכ-60 אחוז מהנסיעות הבינעירוניות של לקוחות מרצדס משאיות באירופה הן פחות מ-500 קילומטרים, מה שאומר שתשתית הטעינה במסוף ובנקודות ההעמסה והפריקה מספיקה. לשאר השימושים, הרחבה מתמשכת של תשתית הטעינה הציבורית חיונית כדי שהמשאית החשמלית תהיה כדאית להובלה למרחקים ארוכים ברחבי אירופה.
מלבד טעינת CCS עד 400 קילוואט, eActros 600 תאפשר בהמשך גם טעינת מגה-ואט (MCS). באפריל השנה הטעינו לראשונה מפתחים של מרצדס בנץ משאיות אבטיפוס של eActros 600 בתחנת טעינה בהספק של מגה-ואט אחד במרכז הפיתוח והבדיקה הפנימי בוורת' אם ריין. לקוחות יכולים להזמין התקנה מראש של MCS. אפשר לטעון את הסוללות מ-20 ל-80 אחוז בתוך כ-30 דקות בתחנת טעינה מתאימה עם תפוקה של מגה-ואט אחד בערך.
מבחן דרך מפרך
כדי להוכיח את היכולת התפעולית בחרו במרצדס לקחת את eActros 600 למגה מסע חשמלי בדרך לנקודות הצפוניות ולנקודות הדרומיות ביותר באירופה. ההנחיה הייתה ברורה: נהגי החברה צריכים לצאת לדרך עם נסיעת המבחן הנרחבת ביותר בתולדות החברה מפרנקפורט שבגרמניה עד המחוזות הנדחים ביותר בשולי היבשת.
למסע המפרך העניקו שם מתאים: "eActros 600 European Testing Tour 2024". הכוונה היא ששני אבות-טיפוס הקרובים לאלו שייוצרו בייצור סדרתי ייסעו דרך יותר מ-20 מדינות באירופה וישלימו כל אחד יותר מ-13,000 קילומטרים. כל משאית תצא לדרך בתצורה של תומך, במשקל כולל מורכב של 40 טונות. רגעי השיא של נסיעת המבחן במשאיות לתובלה לטווח ארוך יהיו בנקודות הצפוניות ובנקודות הדרומיות ביותר ביבשת אירופה: הכף הצפוני בנורווגיה וטריפה בספרד.
הסיור התחיל באופן לא רשמי כבר לפני כן במיקומים של מרצדס בעיר וורת' אם ריין ובמטה של מרצדס באזור לינפלדן-אכטרדינגן.
ניסיון במגוון רחב של מסלולים
מסע "eActros 600 European Testing Tour 2024" נועד בין השאר לצבור ניסיון רב במגוון רחב של מסלולים בטופוגרפיות ובאזורי אקלים מגוונים תוך שימת לב לתצרוכת האנרגיה. לאחר מכן היצרן מתכוון לחלוק את הממצאים עם לקוחות שמתעניינים ברכישת המשאית. קיבולת סוללה גבוהה של יותר מ-600 קילוואט-שעה וציר הנעה חשמלי חדש ויעיל במיוחד, מאפשרים ל-eActros 600 להגיע לטווח של 500 קילומטרים ללא טעינת ביניים. הכוונה היא להטעין את הסוללות אך ורק בתחנות טעינה ציבוריות.
במרצדס מציינים, כי טווח הנסיעה נקבע באופן פנימי, בתנאי בדיקה ספציפיים, לאחר טעינה מוקדמת, עם יחידת תומך 4x2 במשקל כולל של 40 טונות ובטמפרטורה חיצונית של 20°. בחברה מציינים, כי בפעילות ארוכת טווח תיתכן סטייה מהערכים שנקבעו בהתאם לתקנה (EU) 2017/2400.
מסע המבחן יעבור דרך גרמניה, דנמרק, שוודיה, נורווגיה, פינלנד, אסטוניה, לטביה, ליטא, פולין, צ'כיה, אוסטריה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה, סלובניה, איטליה, מונקו, צרפת, ספרד, פורטוגל, בלגיה, הולנד ולוקסמבורג.
מבחינה ויזואלית, למשאית החשמלית המיועדת לנסיעות ארוכות-טווח עיצוב חדש ביסודו, עם קווים ברורים וצורה אווירודינמית. בכל הנוגע לרווחיות למפעילי צי, המשאית החשמלית נועדה להציב סטנדרטים חדשים, ובטווח הארוך להחליף את רוב משאיות הדיזל המשמשות לתובלה ארוכת טווח. ליבת התפיסה של מרצדס לגבי משאיות תובלה בינעירונית-חשמליות באמצעות סוללות היא להציע ללקוחות פתרון הוליסטי המורכב מטכנולוגיית רכב חדשנית, ייעוץ, תשתיות טעינה ושירותים.
המשאית החדשה במרכז הבמה
בחטיבת המשאיות של מרצדס הקימו את במת התצוגה הראשית 'eActros 600 Experience World' במרכז הלקוחות שלה בעיר וורת'. הלקוחות חוששים: משאית חשמלית, ובוודאי לנסיעות ארוכות טווח, אינה דבר שבנמצא. כדי להפיג חששות אלו בחרו במרצדס להקים ביתן חדש וייעודי שאמור לספק ללקוחות מרצדס חוויה סוחפת ומידע נרחב על משאיות חשמליות עם טווח נסיעה גדול המבוססות על מצברי ליתיום יון. ההתמקדות היא בטרנספורמציה החשמלית ל-e-mobility, עם אפקט ויזואלי להמחשה במרכז הלקוחות הקיים.
סטינה פיגרמן, ראש תחום שיווק, מכירות ושירותים במרצדס משאיות, מסר: "החוויה המודרנית eActros 600 היא השתקפות ויזואלית גרידא של השאיפה של החברה להבטיח ניידות בת-קיימה של המחר עם מוצרים ושירותים חדשניים. בד בבד eActros 600 שניצב במרכז הבמה הוא חלק מפתרון משולב לתחילת העבודה עם תובלה חשמלית מקיפה.
על אף היותו דגם כבד, לאקטרוס החשמלי עיצוב מינימליסטי, קווים ברורים, צורה אווירודינמית ותכונות היי-טק. הלקוחות הפוטנציאליים יכולים לחוות את המשאית הכול-חשמלית במגוון רחב של פורמטי מדיה המספקים את כל המידע החשוב על הרכב והשירותים הנלווים.
ארכיטקטורה מכוונת עתיד
eActros 600 Experience World - ביתן תצוגה מיוחד של מרצדס - בעיר וורת' מגלם את הניידות של העתיד ונועד לייצג את שינוי הפרדיגמה של המעבר מדיזל לחשמל. הקימורים האורגניים, הצבע הלבן והחומרים הטבעיים שמהם עשוי הביתן מסמלים הובלת מטענים ללא פליטה מקומית של CO2.
הביתן העצמאי שהוקם בוורת' בנוי מעץ בר-קיימה, ובזכות צורתו המעוגלת, מספק ניגוד בולט למרכז הלקוחות המלבני יותר. המראה הכללי של הביתן, המעוצב מחומרים כגון סיבים, נירוסטה, גומי וזכוכית, אינו עמוס, ומספק תפאורה אידיאלית ל-eActros 600 החדש, שמציב סטנדרטים חדשים עם עיצוב נקי.
ביקור בביתן התצוגה המיוחד של מרצדס eActros 600 Experience World מתחיל בתצוגת קולנוע מרשימה שכוללת סרט תדמית על משאיות מרצדס והמפעל בוורת'. בתחנה הבאה יש מסכי מגע גדולים שבהם המבקרים יכולים לחקור את ההיבטים של e-mobility ו-eActros 600 עם התמקדות בנוחות ועיצוב, רווחיות, קיימות ושירותים כגון ייעוץ מקצועי בתחום המשאית החשמלית (eConsulting). מבחוץ, קיר LED באורך 23 מטר מציג כמה סרטים מדהימים על eActros 600. לבסוף, גולת הכותרת של הביתן היא הרכב עצמו, המוצג בחצי עיגול פתוח המשתרע על פני 120 מ"ר עם קיר ענק שעליו תצוגת לד של 40 מ"ר.
ב-eActros 600 Experience World יש גם אזור ייעוץ, חלל עבודה זמני ללקוחות ומקום לתערוכות מיוחדות. הביתן מיועד לשימוש ארוך טווח, והוא ניתן לתכנות עם נושאים משתנים.
אפשר לבקר ב-eActros 600 Experience World בשעות הפתיחה הרגילות של מרכז הלקוחות במפעל Mercedes-Benz Wörth. זה חלק מתפיסת החוויה ותפיסת התקשורת המקיפה ללקוחות מרצדס-בנץ משאיות. במשך 18 החודשים הבאים בערך, לקוחות מרצדס מרחבי אירופה יכולים גם לנהוג ב-eActros 600 במסלולים נבחרים בדרום מערב גרמניה ולקבל סיורים מודרכים בפארק הטעינה eTruck ובמפעל ההרכבה הגדול בעולם של מרצדס, אף הוא באתר בעיר וורת'.
סוללות או הנעה חשמלית עילית
הנעה חשמלית לא חייבת להיות מבוססת רק על סוללות. אפשר גם להתחבר לתשתית טעינה עילית. במרצדס בחרו לבחון ולהשוות את שתי השיטות כדי להכריע בהחלטה.
מרצדס eActros 600 חשמלית המבוססת על סוללות החלה לפעול לאחרונה לאורך כביש B462 בצפון היער השחור בעבור חברת הלוגיסטיקה פהרנר. במסגרת פרויקט eWayBW, בהובלת משרד התחבורה של מחוז באדן-וירטמברג, אבטיפוס של המשאית החשמלית הקרובה לסדרה נפרס לצד משאית עם טעינה עילית (catenary truck) של יצרן אחר לשם השוואה טכנולוגית. בהשוואה זו הובילה eActros 600 מוצרי נייר למרחק של כ-18 ק"מ בין מפעלי הנייר בגרנסבאך-אוברטרוט לבין המיקום הלוגיסטי של פהרנר בקופנהיים במספר מחזורי נסיעה יומיים. בסך הכול מדובר במרחק נסיעה יומי של 220 ק"מ. eActros 600 נטענת בלילה בתחנת טעינה במחסן של פהרנר למשך הפרויקט.
במרצדס לא מתכננים לפתח משאיות הפועלות על זרם חשמל עילי. בעבור אסטרטגיית הרכב שלה, היצרן בונה על סוללות ועל מימן, כלומר על טכנולוגיות הנעה מקומיות ניטרליות מ-CO2 שאפשר לפרוס באופן גמיש. תשתית עילית מצריכה תקציבים גדולים ותלות בתקציבי מדינה רבים. אף אחד לא רוצה להיות תלוי בתשתית לצורך משימות תובלה.
מרטין דאום, מנכ"ל מרצדס, טוען שהחברה מחויבת בבירור ליעדי האקלים. לדבריו, כדי להגיע אליהם, הפוליטיקה והתעשייה חייבות להתמקד בטכנולוגיות שבאמת מובילות לתחבורה ללא פליטות. רק כך, הוא אומר, נוכל להבטיח שימוש יעיל במשאבים ובתקציבים.
עוד אמר, כי בשנים האחרונות הצליחה מרצדס להעלות לכבישים יותר מ-6,000 משאיות חשמליות, כל אחת עובדת מדי יום בשביל לקוחות החברה. eActros 600, הדגם שנקרא להתחרות בהשוואה הטכנולוגית, הוא המשאית הראשונה של החברה להובלה בינעירונית בעלת סוללה חשמלית.
מאז תחילת המכירות בסוף השנה שעברה, משתף דאום, קיבלה מרצדס כבר יותר מ-1,000 הזמנות קבועות. "זה מראה שאנחנו בדרך הנכונה עם אסטרטגיית ההנעה הנקייה. במרצדס משוכנעים ש-Actros 600 תוכיח את עצמה במסלול הנסיעה בעמק מורגטל."
ללא תלות ב-eWayBW, משאית מרצדס פועלת בהצלחה על כביש B462 מאז 2019, עם כמה דורות של eActros החשמלי, מהאב-טיפוס הראשון ועד לסדרה של גרסת ההפצה eActros 300 ביישומים מעשיים של חברת שמיט.
עוברים לייצור סדרתי
קיבולת הסוללה הגבוהה, של יותר מ-600 קילוואט שעות, המשולבת עם ציר הנעה חשמלי חדש ויעיל במיוחד שפותח במרצדס, מאפשרת כאמור להגיע לטווח של 500 קילומטרים ללא טעינת ביניים. טעינת ביניים תאפשר למשאית החשמלית לגמוע יותר מ-1,000 קילומטרים ביום. הדבר מתאפשר על ידי טעינת ביניים בהפסקות המנוחה שנקבעו על פי חוק באירופה.
לאחרונה הטעינו מהנדסי מרצדס לראשונה בהצלחה אבטיפוס של eActros 600 בתחנת טעינה בהספק של מגה-ואט אחד במרכז הפיתוח והבדיקה הפנימי בוורת'. ברגע שטכנולוגיית טעינה מגה-ואט (MCS) תהיה זמינה ואחידה בין היצרנים, יתאפשר להתאימה מחדש לדגמים הקודמים של eActros 600.
הייצור הסדרתי מתוכנן להשקה בסוף שנת 2024. מלבד ייצור התומכים, מרצדס משאיות תייצר גרסאות קשיחות של eActros 600 סמוך מאוד למועד ההשקה הראשוני, ותציע ללקוחות יישומים אפשריים נוספים לתובלה חשמלית.