חמישה תרשימים המגדירים את מעבר האנרגיה
בזמן שנוף האנרגיה משתנה במהירות עקב דה-קרבוניזציה, חשמול ושינויים גיאופוליטיים, Wood Mackenzie (ווד מקנזי) פרסמה חמישה תרשימים משכנעים המדגישים מגמות מרכזיות המעצבות את המגזר בדו"ח האחרון של Horizons.
תרשימים אלה בדו"ח שכותרתו 'התחלות שיחה: חמישה תרשימי אנרגיה כדי לגרום לך לדבר', מספקים תובנות חשובות על הדינמיקה של שוקי האנרגיה, המקיפים כל דבר, ממערכות החשמל של הכלכלות הגדולות ועד האימוץ הגובר של כלי רכב חשמליים.
"בין שוקי האנרגיה של ארה"ב וסין למקרה המוזר של המעבר לים הצפוני, לשאיפה המתנשאת של CCS ולעלייה של כלי רכב חשמליים, תרשימים אלה עוקבים אחר נפלאות מעבר האנרגיה בשנת 2025 ומעבר לה", אמר המחבר מלקולם פורבס-קייבל (Malcolm Forbes-Cable), סגן נשיא לניהול דלקים פוסיליים ופליטת פחמן וייעוץ בווד מקנזי.
בדו"ח של Horizons Top of the Charts: Five Energy Charts to Make You Think'' הוערך כל תרשים על סמך 'גורם הוואו' שלו, המשיכה לשיחה, תמרור התעשייה והדיסוננס.
סין ממשיכה להוביל את המעבר לאנרגיה ומתעתדת לשאוב 50% מהחשמל שלה מאנרגיה דלת פחמן, כולל הידרו, שמש, רוח, גרעין ואגירת אנרגיה עד 2028, כך לדברי ווד מקנזי. הדו"ח גם צופה, כי קיבולת השמש והרוח תעלה על ייצור החשמל באמצעות פחם עד 2037.
"העולם מעולם לא היה עד לקצב הצמיחה או השינוי של מערכת האנרגיה שסין משיגה כיום", אמר פורבס-קייבל. "עד 2025, קיבולת השמש והרוח המותקנת בסין תעלה על זו של אירופה וצפון אמריקה."
מקור: Wood Mackenzie Lens
גם מגזר התחבורה בסין עובר שינוי ממשי. עד שנת 2034 כלי רכב חשמליים עם סוללות (BEV) ישלטו במכירות של רכבי הנוסעים ויגיעו לנתח שוק של 66%. בשילוב כלי רכב חשמליים והיברידיים, כלי רכב חשמליים יהיו 89% מסך המכירות, כך לדברי ווד מקנזי.
"כלי רכב חשמליים צפויים לצמוח ב-8% בשנה עד 2030, ואילו המכירות של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית (ICE) צפויות לרדת ב-11% כל שנה", אמר פורבס-קייבל. "בכל מקום שבו אתה נמצא, כלי רכב חשמליים סיניים מגיעים אליך."
מקור: Wood Mackenzie
בינתיים בארה"ב, הביקוש לחשמל צפוי לגדול בהתמדה לאחר שנים של קיפאון, בעיקר בשל המהפכה התעשייתית הרביעית והגברת החשמול. תחומי מפתח המניעים ביקוש זה כוללים מרכזי נתונים, ייצור טכנולוגיה נקייה וייצור ציוד אנרגיה מתחדשת.
"הביקוש לחשמל צפוי לגדול בשיעור צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 1.9% עד 2034. הדבר מדגיש את הצורך להאיץ את המודרניזציה של הרשת כדי לשמור על היתרון התחרותי של ארה"ב על רקע התחרות העולמית הגוברת, במיוחד מצד סין", אמר פורבס-קייבל.
מקור: ווד מקנזי, מינהל המידע לאנרגיה
הצמדת יכולת לכידה ואחסון פחמן (CCS) לייצור LNG יוצרת המחשה מעניינת של קנה המידה של השאיפה בעבור CCS. תרשים זה אינו משרטט שקילות בין שתי התעשיות אלא משווה את הצמיחה של שתי מערכות תעשייתיות גדולות המטפלות בגז במצב נוזלי מקורר.
"אפילו בתרחיש המעבר המתעכב לאנרגיה, קיבולת CCS צפויה להיות גדולה פי שלושה מנפחי אספקת LNG עד 2050. במקרה הבסיסי היא תהיה גדולה פי ארבעה. זה יצריך שיעורי צמיחה מרשימים", אמר פורבס-קייבל.
מקור: Wood Mackenzie Lens
הים הצפוני, שהיה בעבר מקור מרכזי לנפט וגז, היה בחוד החנית של מגזר הרוח הימי. תרשים זה מסרטט נפט וגז כנגד רוח בים על ידי כימות תפוקת האנרגיה הסופית המצטברת. נכון לעכשיו, קיבולת הרוח בים היא 36 ג'יגה ואט (GW) וצפויה להיות יורת מ-240GW עד 2050. אף על פי כן נעבור את סוף המאה לפני שתפוקת האנרגיה המצטברת של רוחות בים תעלה על תפוקת הנפט והגז.
פורבס-קייבל אמר: "ביליתי מספר שנים על אסדות בים הצפוני וחוויתי את הטבע המדהים של מזג האוויר. תמיד הייתי סקרן לגבי תפוקת האנרגיה מעל ומתחת לים."
מקור: Wood Mackenzie Lens