מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 25
לעמוד קודם

עודף ייצור עולמי בתעשיית הרכב

17/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בתוך פחות מעשור נהפכה סין למעצמת רכב חשמלי עם יותר מ־100 מותגים פעילים. אך כעת היא מייצרת הרבה מעבר ליכולת הספיגה של השוק המקומי, מה שעלול להיהפך למשבר עולמי.

מייסד קבוצת ג'ילי (Geely), שבבעלותה מותגים כגון וולוו (Volvo), זיקר (Zeekr) ולוטוס (Lotus), התריע באירוע בתעשיית הרכב בסין, כי העולם כולו מתקרב ל"עודף ייצור חמור". לדבריו, ג'ילי עצרה את הקמת המפעלים החדשים והקפיאה תוכניות להרחבת הייצור. השוק הסיני שרוי במלחמת מחירים שמאלצת יצרנים לפנות ליעדים בינלאומיים. הנתונים מלמדים כי שיעור הניצול של מפעלי רכב בעירה פנימית בסין יירד מ־54% ל־48% עד 2030, אך שיעור הניצול ברכב חשמלי יעלה ל־80%.

בשיחה עם העיתון Financial Times, טען בכיר בחברת גרייט וול (Great Wall Motors) שמדובר ב"אמירה שגויה מצד גורמים חיצוניים שלא מבינים את השוק מבפנים." עם זאת החשש במערב גובר: הרכבים הסינים זולים באופן קיצוני, והדבר מאיים על היצרנים באירופה ובארה"ב מאחר שהם אינם מסוגלים להתחרות במחיר.

אי־ודאות סביב טסלה בעידן "מאסק 2.0"

בתחום ההשקעות בטסלה, גם בתי ההשקעות הגדולים מתחילים להרים ידיים. חברות מחקר כלכלי כגון ארגוס (Argus) וביירד (Baird) התריעו שטסלה נסחרת כיום לפי "אירועים שאינם כלכליים", ובראשם הקרע הפוליטי האחרון בין אילון מאסק לדונלד טראמפ. בעקבות הסכסוך צנח שווי המניה ביותר מ־20% בתוך ימים. אנליסטים מזהירים שהשפעות האירוע, בשילוב עם סיום מענקי המס לרכבים חשמליים, עלולות לפגוע קשות בביקוש. גם ההצהרות מאסק על פרויקטים עתידיים כגון רכב רובוטי אוטונומי מתקבלות בספקנות. לדבריהם, השוק כבר תמחֵר את הציפיות, אך ההיתכנות עדיין רחוקה מהמציאות.

עם מגבלות היבוא והמיסים, המערב שומר עדיין על מרחק. תרחיש שבו רק רכב סיני אחד יוכל להיכנס לשוק האמריקני, אולי כתגובה פוליטית מתוחכמת, מעורר סקרנות. ציבור הנהגים האמריקני חובב הרכבים עלול למצוא את עצמו נאלץ לבחור בין רכב של BYD לשיאומי (Xiaomi), ללא אלטרנטיבות נוספות. מצד שני, מגוון האפשרויות בסין הוא תוצאה ישירה של עודף הייצור, שרק הולך וגדל.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה. רכבים חשמליים סינים

מפעלי וולוו בסין

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן