מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 26
לעמוד קודם

אירופה בדרך לשנות תקנות?

03/08/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

נראה שמהפכה שקטה מתבשלת במסדרונות הרגולציה של האיחוד האירופי, והפעם היעד הוא הגדרה של הספק המנוע באופניים חשמליים. מאז כניסת תקנות EPAC לפני שנים, הגבלת העוצמה הקיימת היא 250 ואט, אך ההתפתחות הטכנולוגית בשוק והפער בין הספק רציף להספק שיא, מחייבים כעת חשיבה מחודשת.

על פי דיווחים, כמה משרדי תחבורה במדינות האיחוד כבר הכריזו ב־2024 על כוונתם לרענן את כל התקנות לכלי רכב קלים. השפעות ישירות על תקנות האופניים החשמליים צפויות להיכלל במהלך. הפעם ההבדל גדול: היוזמה מגיעה מתוך השוק, בפרט מתוך גרמניה, השחקן הדומיננטי ביותר בענף.

הצעות קונקרטיות לשינוי התקנות

ארגון התעשייה הגרמני ZIV (Zweirad-Industrie-Verband) פרסם הצעה מקיפה שתכליתה לשמור על מעמד האופניים החשמליים ככלי רכב פשוט, נגיש ואקטיבי, אך להתאים את הרגולציה לטכנולוגיה המודרנית ולשימושים המגוונים. בין ההמלצות: הספק מרבי עד 750 ואט בגלגל ההנעה לעומת 250 ואט כיום; יחס סיוע מרבי יוגדר כעד פי ארבעה (1:4) מהספק הדיווש ופי שישה (1:6) עד מהירות של 15 קמ"ש - למשל בעלייה או בהתחלת תנועה עם משקל כבד.

לדוגמה, אם רוכב מדווש בהספק של 100 ואט, המנוע יכול להוסיף עד 400 ואט במקרה של יחס 1:4, ובמצבים קיצוניים - עד 600 ואט. בסך הכול 700 ואט - ערכים שכבר מתקיימים בפועל ברוב מערכות ההנעה, אך ללא עיגון בחוק.

משמעות הרפורמה בפועל

למרות שהכותרת "750 ואט לאופניים חשמליים" עשויה להישמע מהפכנית, בפועל מדובר בהכרה רשמית בסטנדרט שמקובל כיום "מתחת לרדאר". למנועים מודרניים כגון Bosch Performance CX כבר יש הספק שיא מוגדל של 750 ואט.

לפי ZIV, השינוי נועד לחדד מדדים ברורים לאכיפה, כולל אפשרות לבדיקות שטח באמצעות דינמומטרים שיכולים למדוד לא רק מהירות אלא גם הספק בגלגל. נוסף על כך העיגון החוקי של יחס סיוע מרבי תואם יותר את עקרון "התנועה הפעילה" - כלי רכב שבהם הרוכב הוא הגורם העיקרי לתנועה.

העתיד: תקנות חדשות לא רק לאופניים

גם אם ההצעות של ZIV לא יאומצו במלואן, ברור שהכיוון הכללי הוא לקראת עדכון כולל של תחום הרכב החשמלי הקל, מקורקינטים עירוניים ועד משאיות קטנות. על פי הערכות, התקנות צפויות לכלול מדרג לפי סוג שימוש (שינוע אישי, מטען, עירוני וכדומה), תוך שמירה על אבחנה ברורה בין רכב דו־גלגלי חשמלי לבין רכב ממונע "טהור".

יצרנים גדולים בתחום המנועים החשמליים כגון מאלה (Mahle), בוש (Bosch) ו־DJI כבר נערכים להתאמות, וחלק מהמנועים החדשים כבר עומדים במגבלות החדשות שהוצעו, כולל תמיכה ביחסי סיוע גבוהים והספקי שיא מוגברים. תעשיית האופניים החשמליים ממתינה כעת לשמוע אם הצעות אלה ייהפכו לחוק או יידחו לטובת חקיקה כללית יותר בתחום המוביליות החשמלית.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה. מנוע חשמלי Bosch Performance CX

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן