מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 30
לעמוד קודם

ללייטשיפ קרוואן חשמלי חכם

07/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

גרירת קרוואנים עם רכבים חשמליים מציבה אתגר משמעותי: המומנט זמין מיד, אך הטווח יורד בצורה דרמטית. חברת לייטשיפ Lightship)) מציגה פתרון שנועד לצמצם כמעט לחלוטין את הפגיעה בטווח — פתרון שעובד גם עבור כלי רכב מונעי בנזין או דיזל. שילוב של מערכת הנעה עצמאית בקרוואן וגוף מתכוונן אווירודינמית מייצר קרוואן שמסוגל "לעבוד עם הרכב" במקום להכביד עליו.

השלב הראשון במערכת של ליטשיפ הוא להפוך את הקרוואן ליחידת הנעה עצמאית. הקרוואן מצויד במנוע חשמלי ובסוללת 77 קוט״ש, המפחיתים את העומס על הרכב הגורר ומשיבים כמחצית מהטווח שאובד בדרך כלל בזמן גרירה. יכולת בלימה רגנרטיבית עוזרת לשלוט בשיירה ולמלא מחדש חלק מהסוללה, ובגג מותקנת מערכת סולרית בהספק עד 1.8 קילוואט. לייטשיפ מעריכה שהקרוואן עצמו מסוגל לגרור כ־300 מייל לפני שיהיה צורך להסתמך על הרכב הגורר.

כדי לגרום לשתי מערכות הנעה עצמאיות לעבוד יחד, פיתחה החברה חיישן כוח בידית הגרירה. החיישן מודד עשר פעמים בשנייה האם הקרוואן דוחף את הרכב או מעכב אותו, והמנוע מגיב לשמירה על עומס מינימלי. כך מתקבלת מערכת "אגנוסטית לרכב" — הקרוואן מתאים לכל רכב ללא צורך בשינויים.

עיצוב שמשנה את חוקי האווירודינמיקה

האתגר הגדול בגרירה אינו המשקל אלא ההתנגדות לאוויר. כדי להתגבר על כך, הקרוואן של לייטשיפ משנה צורה בזמן נסיעה. הגוף מחולק לשני חלקים: עליון ותחתון. בזמן נסיעה, ארבעה מנועים חשמליים מורידים את החלק העליון ומקפלים אותו פנימה, כך שהקרוואן מאבד יותר ממחצית מגובהו. התוצאה היא הפחתה דרמטית בשטח החזית ובהתנגדות לאוויר — המאפשרת להשיב את יתר הטווח האבוד.

כאשר מגיעים לאתר קמפינג, מרימים שוב את המבנה לקבלת חלל מלא ורחב. בשל מבנה שתי קומות, אין ארונות עליונים ובמקומם מוצבים חלונות פנורמיים גדולים, המעניקים תחושת מרחב ונוף טבעי.

כדי לשמור על יעילות אווירודינמית, לייטשיפ לא יכלה להתקין מזגן גג רגיל. לכן, החברה פיתחה מערכת מיזוג HVAC משלה, המוחבאת מתחת לארונות ודוחסת אוויר דרך תעלות נסתרות. למעשה, כ־80% מרכיבי הקרוואן אינם חלקי RV סטנדרטיים אלא רכיבים שתוכננו ונבנו באופן ייעודי.

הקרוואן עדיין אינו מסוגל להזיז את עצמו בחנייה כמו המתחרה פבל פלו Pebble Flow)). כיוון שמדובר בנגרר דו-סרני, הסרן הקדמי שאינו מונע מקשה על היגוי מבוקר. החברה מציינת כי היא עובדת על פתרון עתידי ליכולת תמרון עצמית.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן