מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 30
לעמוד קודם

מכוניות חשמליות בגשם והצפות

26/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

סערות, סופות רעמים ושיטפונות פתאומיים הם חלק בלתי נפרד מהחורף בישראל, ורוב הנהגים יחוו לפחות פעם אחת כביש שנהפך לבריכה זמנית. בעבור מי שנוסע ברכב בעירה סטנדרטי, זה אולי מצב מוכר, אך מה קורה כאשר עם רכב חשמלי חדש, עם עשרות קילו־ואט־שעות של אנרגיה המאוחסנים מתחת לרצפה? מה מותר ומה חשוב לדעת?

כאשר שואלים אם אפשר לנהוג ברכב חשמלי בתוך שיטפון, התשובה בסיסית: אין הבדל בין רכב חשמלי לרכב בנזין או דיזל מבחינת מה שצריך לעשות. ההמלצה הראשונה והחשובה ביותר היא להימנע ממים עומדים ככל האפשר. אם אין ברירה וחייבים לעבור, יש לנהוג בהתאם לכללים המקובלים.

לפי כללי הבטיחות המוגדרים, אין להיכנס למים זורמים כלל ואין לנסוע במים עמוקים יותר מ־10 ס"מ. נסיעה במים בגובה 30 ס"מ בלבד עלולה להזיז רכב ממסלולו. אם הוגדר שהמים בטוחים למעבר, יש לנסוע לאט כדי למנוע יצירת גל מים גדול בקדמת הרכב. נסיעה איטית גם מפחיתה את הסיכון לאיבוד אחיזה (aquaplaning) ומונעת השפרצת מים על מדרכות או הולכי רגל.

האם רכב חשמלי מוגן יותר או פחות מרכב עם מנוע בעירה? רכבים חשמליים מתוכננים ונבדקים לעמידות במים בהתאם לסטנדרטים מחמירים, בדיוק כמו רכבים עם מנוע בעירה. מערכות החשמל מבודדות ומוגנות, והסוללה מצופה במעטפת חיצונית אטומה. גם כבלי המתח הגבוה בין הסוללה למנועים מבודדים היטב, ורכבים חשמליים והיברידיים כוללים מערכות ניתוק אוטומטי המבודדות את רכיבי ההנעה במקרה של תאונה או קצר.

יתרון לחשמליות

בחלק מהמכוניות החשמליות, בעיקר כאלה שהוסבו מדגמי בעירה, הסוללה ממוקמת במערכת ההינע או מתחת למושבים האחוריים, הרחק מקרבת הקרקע. במרבית הדגמים המודרניים, במיוחד אלו שתוכננו מראש כחשמליים, הסוללה פרוסה לאורך הרכב ומשולבת במבנה התחתון. למרות זאת המעטפת החיצונית אטומה לחלוטין. יש אף מי שסבורים כי לרכבים חשמליים יתרון ממשי בעמידה במים, משום שמנוע בעירה עלול להיכבות מיד עקב חדירת מים דרך פתחי יניקת האוויר. מומלץ לבדוק מראש את עומק החצייה המרבי של הדגם הספציפי

לגבי טעינת רכב חשמלי בגשם או בשיטפון, מותר ותקין לחלוטין לטעון בעמדות טעינה ייעודיות או בקופסת קיר. תשתיות הטעינה בנויות לעבודה במזג אוויר קשה. עם זאת אין להשתמש בכבלי מאריך ביתיים רגילים המונחים בחוץ בגשם. ארגון Electrical Safety First מציין כי מחקרים הראו שיותר ממחצית מנהגי הרכב החשמלי שמשתמשים בכבל מאריך השתמשו בו גם בגשם. אם אין ברירה וחייבים להוציא כבל מהבית, מומלץ להשתמש בכבל תוף חיצוני המיועד לתנאי חוץ.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן