מגה וואט
ניוזלטר מגה וואט
מגה וואט גיליון 30
לעמוד קודם

מערכת תרמית לרכבים חשמליים

09/12/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

חברת וובאסטו (Webasto) חשפה מערכת תרמית חדשה לחלוטין במתח 800 וולט לרכבים חשמליים, בשם Heated Chiller. מדובר ביחידה של 3 ב-1, שמאחדת במכשיר אחד שלוש פונקציות מרכזיות: פעולת קירור, בקרת טמפרטורת סוללה פעילה וחימום לתא הנוסעים. לפי החברה, השילוב ברכיב אחד נועד לתת מענה ישיר לדרישות התרמיות המורכבות של הדור החדש של רכבים חשמליים, ולחסוך מקום, משקל ועלויות ייצור.

היצרנית מסבירה, כי במבנה רכב סטנדרטי נדרשים מספר רכיבי תרמיות נפרדים, כל אחד עם חיבורים משלו, בקרה נפרדת ונקודות אטימה רבות. ריבוי רכיבים אינו רק מסובך יותר אלא גם מגדיל את הסיכון לתקלות לאורך חיי הרכב. הפתרון מפחית במידה רבה את כמות החלקים, מפשט את תכנון מערכת הקירור ומקטין את מספר החיבורים, אם כי החברה לא מפרטת עדיין את היקף החיסכון במספרים מדויקים. מהנדסי וובאסטו כן מציינים כי המערכת משתמשת בטכנולוגיות תרמיות מתקדמות שמאפשרות שליטה טובה ומהירה יותר בטמפרטורות הסוללה, ומשפרות הן את חיי המערכת והן את חוויית הנהיגה.

שילוב של רכיב חימום פנימי משופר מאפשר לשמור על טמפרטורה נוחה בתא הנוסעים גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים, וביעילות גבוהה יותר מפתרונות קיימים. החימום מתבצע באמצעות חימום ישיר של נוזל הקירור, מה שמעלה את יעילות משאבת החום, בייחוד בטמפרטורות חורף נמוכות שבהן משאבות חום מאבדות יעילות.

שלוש פונקציות, מערכת אחת

מבחינת בקרת הסוללה, המערכת מחממת את נוזל הקירור כדי להבטיח שהסוללה מגיעה מהר לטווח טמפרטורה אופטימלי. השמירה על טמפרטורה יציבה של הסוללה קריטית לביצועים ולאריכות ימים, בייחוד כשמשתמשים בחומרי קירור חדשים.

קירור סוללה עובד כך: בעת טעינה מהירה או נהיגה דינמית, חום רב מצטבר בסוללה. פונקציית הקירור מסלקת את החום העודף ושומרת על רכיבי ההנעה מפני עומס תרמי. הדבר מבטיח שמירה על ביצועים עקביים ומפחית את הסיכון לשחיקה מואצת.

תפקיד נוסף של המערכת הוא חימום תא הנוסעים: באמצעות חימום ישיר של נוזל הקירור, המערכת משפרת את יעילות משאבת החום ומספקת חימום יציב ומהיר גם בקור קיצוני.

לדברי וובאסטו, הפיתוח נשען על ניסיון רב שנים בשילוב מערכות תרמיות, פתרונות חימום חשמליים וטכנולוגיות סוללות. החברה רואה במערכת המדוברת פתרון שמאפשר ליצרני רכב לצמצם שימוש בחומרים, לשפר את אמינות המערכות ולפשט את שרשרת הייצור. מעבר לכך, המערכת מאפשרת למנועי הנעה חשמליים להישאר בטווח הביצועים האופטימלי שלהם, מה שתורם לטווח נסיעה ארוך יותר ולשימור ביצועי הסוללה לאורך זמן.

לדברי כריסטין ריינהרץ (Christine Reinhartz), ראש תחום מערכות חימום חשמליות של וובאסטו, המערכת פותחה מתוך צורך ממשי בשוק: "האתגרים התרמיים של רכבים חשמליים רק הולכים וגדלים. הפיתוח שלנו נותן ללקוחותינו פתרון קומפקטי וורסטילי שמטפל בכמה מהנקודות המורכבות ביותר של ניהול תרמי. המטרה שלנו היא לאפשר נוחות, יעילות וקיימות בלי להתפשר על ביצועים."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן