למה אופניים חשמליים כבדים כל כך?
אופניים חשמליים כוללים מנוע, סוללה ורכיבים מבניים מחוזקים שמוסיפים משקל, אך גם משפרים יכולת ונוחות. מה משפיע על המסה, כיצד זה מורגש ברכיבה ואילו מערכות הופכות חלק מהדגמים לקלים יותר?
אופניים חשמליים כוללים לא מעט רכיבים נוספים לאלה הקיימים באופניים רגילים, וברוב המקרים הם גדולים וכבדים יותר, לעיתים מעבר למה שמצופה מדגמים שמוגדרים "קלי משקל". משקלם נובע מהוספה של מנוע, סוללה וחיזוקים מבניים עם התאמות שמבטיחות שהכלי יישאר אמין ונוח. הנה פירוט מלא של מה שמוסיף משקל, איך מערכות משפיעות על המסה וכיצד כל זה קשור לחוויית הרכיבה.
מנוע וסוללה מוסיפים משקל באופן בלתי נמנע, אבל האם זו כל התמונה? אופניים חשמליים הם במקרים רבים כלים כבדים למדי. אופני משא חשמליים ודגמים עם מנוע אמצע (mid-motor) עם שלדה נמוכה נחשבים כבדים מהרגיל, אך גם דגמים שמסומנים בתווית "קל משקל" עשויים להתגלות כמסיביים. המשקל הממוצע של אופניים חשמליים הוא יותר מ־20 קילוגרם, ורבים שוקלים אף יותר. זה משקל גבוה שצריך להרים, בעיקר מי שגר בקומה גבוהה ללא מעלית, צריך להעמיס את הכלי על מיתקן, להכניסו לרכב או לעלות איתו לרכבת. לכן עולה השאלה: למה הם כל כך כבדים?
התשובה הפשוטה היא שאופניים חשמליים כוללים יותר רכיבים מאופניים רגילים. כאשר מוסיפים לאופניים מערכת הנעה חשמלית, מוסיפים למעשה מנוע, סוללה, חיישנים, תצוגה או שלט, מערכת בקרה וחיווט שמחבר את כולם. כל הרכיבים מצטברים. מעבר לכך, יצרני האופניים מחזקים את השלדה כדי להתמודד עם המשקל החדש, ולעיתים משתמשים ברכיבים כבדים ועמידים יותר בגלגלים, במזלג או במתלים כדי לשמור על נוחות ואמינות.
כמה משקל מוסיפה מערכת מנוע?
מנועים מרכזיים כבדים יותר ממנועי נאבה. מנועי בוש (Bosch) שוקלים 4-2 קילוגרמים, והסוללות מוסיפות 4-2 קילוגרם. הרכיבים הנלווים שוקלים בדרך כלל פחות מקילוגרם. השילוב הקל ביותר כולל את מנוע פרפומנס ליין (Performance Line SX) במשקל שני קילוגרם עם סוללת 400 ואט־שעות במשקל 2.2 קילוגרם.
מנועי נאבה קלים יותר, כגון מערכת X20 של מאלה (Mahle), מוסיפים כשלושה קילוגרמים בלבד. כך אפשר להגיע למשקל אופניים מתחת לעשרה קילוגרם. מאלה מספקת גם מערכת ניסיונית עם סוללת 170 ואט־שעות בלבד במשקל כולל של 2.5 קילוגרם, אך הטווח מצטמצם. לעומת זאת באופניים כגון אנגווה (Engwe LE20) נעשה שימוש בסוללה ענקית של 922 ואט־שעות, ואף אפשר לציידם בזוג סוללות.
משקל ומהירות
האם אופניים קלים יותר בהכרח מהירים יותר? אופניים קלים עשויים להיות גם מהירים יותר, אך היתרון העיקרי באופניים חשמליים הוא נוחות ויכולת ולאו דווקא מהירות. כשעולים בעלייה קשה, כמעט תמיד הרכיבה בהם מהירה יותר.
מיתקן מטען מוסיף משקל, אך שימושי. מתלים מוסיפים משקל אך משפרים נוחות. צמיגים רחבים מוסיפים משקל והתנגדות גלגול, אך המנוע מפצה על כך. אם לא מרימים את האופניים, לא מרגישים את המשקל בדרך כלל, אלא אם הסוללה תתרוקן. לרוב הדגמים יש מצב "הליכה" שמקל את דחיפת הכלי. אופני כביש חשמליים קלי משקל מבוססים בדרך כלל על מערכות של פזואה (Fazua) או מאלה ושוקלים 13-11 קילוגרם. דגמי עיר או דגמים היברידיים עם אותן מערכות שוקלים מעט יותר, בין 14 ל־16 ק"ג.
אופניים חשמליים כבדים יותר מטבעם. המנוע והסוללה מוסיפים משקל, אך גם יכולת. באופניים רגילים מוותרים על חלקים שמוסיפים נוחות כדי לשמור על משקל נמוך, ואילו באופניים חשמליים המנוע מפצה על כך. הפשרה משתנה בהתאם לרוכב ולסוג האופניים: מי שמחפש אופני מטען יציבים פחות רגיש למשקל, ואילו רוכבי כביש או משתמשי אופניים ישימו בו דגש הרבה יותר.


