פינארלו כמותג אופני ספורט מוביל
חברת האופניים פינארלו (Pinarello) ידועה כיצרן המעוטר ביותר בהיסטוריה של מרוצי האופניים ותחרויות למיניהן. החברה האיטלקית שולטת בתחום הספורט ביד רמה. אף יצרן אחר לא הצליח להתקרב אליה מבחינת הישגים. פינארלו, חברה שהוקמה בעיר טרביזו (Treviso) בשנת 1952, גרפה 30 תארים יוקרתיים, הובילה עשרות רוכבים לפסגת הענף ובאופן כללי עומדת בראש הקדמה הטכנולוגית של ענף אופני הספורט.
מייסד החברה, ג'ובאני פינארלו, שהתפרסם בכינויו נאני (Giovanni 'Nani' Pinarello), הצטרף לענף הרכיבה המקצועי והתחרותי בשנת 1947. הוא רכב לצד הכוכבים הגדולים של הימים המוקדמים של תחרויות רכיבה: פאוסטו קופי (Fausto Coppi), אלפרדו בינדה (Alfredo Binda) ורבים אחרים. בשנת 1951 עזב את מסלולי המרוצים והתמקד בפיתוח ובנייה של דגמי אופניים מקוריים.
אם יש רוכב אחד בתולדות מרוצי האופניים שאחראי לחלק ניכר של ההצלחות של פינארלו במסלולי המרוצים, כנראה שזה מיגל אינדוראין (Miguel Indurain). ה"מיג הגדול" כפי שחובבי הענף כינו אותו, רשם על שמו ארבע אליפויות טור דה פרנס ברצף, בין 1992 ל-1995. הזכייה האחרונה, ואולי המהותית ביותר, הושגה על דגם אספדה (Espada). האופניים יוצרו עם מרקו ג'אקי (Marco Giacchi), איש טכני מבריק וחלק מצוות הטכנאים של קבוצת למבורגיני (Lamborghini) במרוצי פורמולה 1.
פינארלו אספדה היה דגם האופניים הראשון של החברה שהתבסס על שלדת סיבי פחמן - פריצה טכנולוגית ממשית של אותו זמן. בשנת 1994, אינדוראין שרכב כמובן על פינארלו אספדה, קבע כמה שיאים בעלי משמעות, בהם המרחק הגדול ביותר שרוכב אופניים הצליח לכסות בשעה, במסגרת שלב המרוץ של טור דה פרנס (53 קילומטרים).
כשיאן אולריך (Jan Ullrich) רכב אל עבר הניצחון המוחץ במרוץ ספרד בשנת 1999, הוא עשה זאת על אופני פינארלו גלילאו (Galileo). האופניים נכנסו לספרי ההיסטוריה כדגם האלומיניום האחרון שזכה במרוץ מסדרת הגרנד טור. אולריך היה ידוע בשיטת הרכיבה האגרסיבית שלו והוציא מהאופניים את המרב.
בשביל שישרדו במרוצים אינטנסיביים, אופני גלילאו הורכבו על שלדת אלומיניום עם רמה וצינורות עבים במיוחד. החלקים העבים של צינורות השלדה הזכירו בצורתם טלסקופ, הכלי האסטרונומי שהמציא גלילאו האיטלקי. כפי שבוודאי אפשר לנחש, השם שניתן לדגם האופניים נבע מהדמיון הזה. למרות המבנה הרחב יחסית, האופניים עדיין שקלו פחות מ-8.5 קילוגרמים באבזור מלא.
דגם דוגמה (Dogma) נחשב לפופולרי ולמזוהה ביותר עם החברה האיטלקית. אוסקר פריירו (Oscar Pereiro) השיג ניצחון יוקרתי בטור דה פרנס-2006 על אופניים מסוג זה. יהיו הספקנים שיגידו כי זכייתו זו היא רק מזל גדול וגורמים שוליים שהתחברו ברגע הנכון ובמקום הנכון. השעייתו של פלויד לנדיס (Floyd Landis) בעקבות שערוריית הממריצים של לאנס ארמסטרונג (Lance Armstrong), פינתה את הדרך בשביל פריירו אל התואר הנחשק.
אבל הדבר לא ממעיט מהחשיבות של האופניים עצמם. פינארלו דוגמה FP היו אופני הברזל האחרונים שזכו בטור דה פרנס, רגע לפני תחילת עידן הקרבון.
גרסאות חדשות של פינארלו דוגמה ממשיכות להרכיב מתחרים אל ניצחונות חשובים גם היום. אם נחזור להווה ונניח לסיפורים הנוסטלגיים, נראה כי השנה ג'ונתן נרבייז (Jonathan Narvaez) הגיע במקום הראשון בשלב הראשון של ג'ירו דה איטליה, גם הוא מרוץ יוקרתי וחלק מסדרת ה"גרנד טור" המדוברת. נרבייז הוכיח כי גם אחרי 70 שנות קיום, פינארלו נשארת בצמרת הטכנולוגית והספורטיבית של עולם האופניים. עכשיו היא עושה זאת עם דגמים חדשניים ואווירודינמיים כגון דוגמה F.