למונורל שלדה בהדפסת תלת-ממד
חברת מונורל (Monoral Bikes) היפנית, המתמחה בשלדות טיטניום, חושפת קונספט חדשני שמדגים את הפוטנציאל הגובר של הדפסת תלת־ממד בתעשיית האופניים. מדובר באופני אנדורו שנבנו לצורכי ניסוי, אך כבר כעת יש למפתחים תוכניות להרחיב את הפרויקט לייצור סדרתי עם התקדמות הטכנולוגיה.
האופניים, בשם מונורל RS, בנויים מסגסוגת אלומיניום ומשלבים חיבורים מודפסים בתלת־ממד. את הקונספט עיצב טקאו סונאמי (Takeo Sunami) שמתמקד בהדפסה כדי לפשט הרכבות מורכבות ולהגביר את אחידות הבנייה. סונאמי גם בוחן שיטת חיבור מודבקת במקום ריתוך - מהלך שעשוי לשפר את הדיוק והאמינות של ייצור שלדות.
לשלדה מהלך מתלה אחורי של 150 מ"מ ומזלג קדמי של 170 מ"מ עם זווית ראש של 63.5 מעלות. המרחק בין הציר האחורי למרכז תושבת הארכובה הוא 447 מ"מ. המערכת תומכת בצמיגים עד רוחב 29x2.6 אינץ', ומשקל האופניים הכולל הוא 15.2 ק"ג עם שלדה במשקל 3.9 ק"ג.
במבנה השלדה מיושם העיקרון של נקודת עוגן וירטואלית. תושבת הארכובה משולבת ישירות בקישור התחתון של מערכת המתלה. המבנה נועד לצמצם את השינויים במיקום בין הציר האחורי לבין הארכובה, וכך להשיג תחושת רכיבה אחידה ומגיבה יותר.
אחד היעדים המרכזיים של העיצוב היה לרכז את כל החלקים הנעים במארז קומפקטי ככל האפשר כדי שיתאפשר להתאים את הגיאומטריה לשלדות קטנות. סונאמי מציין כי אחד הקשיים הנפוצים בענף הוא מחסור באופני אנדורו שמתאימים לרוכבים נמוכים. הוא רצה לפתח פתרון ייעודי לקהל הזה כבר מהשלב הראשון.
נכון לעכשיו, עלויות ההדפסה עדיין מגבילות את אפשרויות הייצור המסחרי, אך עם ירידת מחירי ההדפסה התעשייתית יש פוטנציאל ממשי להפוך את הקונספט למוצר נגיש. האופניים שנבנו ישמשו את סונאמי לבדיקות רכיבה מעשיות, ולאחר מכן הצוות מקווה להרחיב את הפרויקט למידות נוספות ולפיתוחים משלימים.
הדגם החדשני של מונורל מדגים כיצד אפשר לשלב טכנולוגיה מתקדמת, עיצוב מודרני וגישה הנדסית מותאמת לרוכב כדי ליצור שלדות בהתאמה אישית, עמידות וקלות יותר. עם הזמן ועם ההתקדמות של יכולת הייצור, יש סיכוי ממשי שנראה אופניים מודפסים בתלת־ממד כסטנדרט חדש בשוק אופני האנדורו והשטח בכלל כבר בשנים הקרובות.