אופני ג'איינט TCR שינו את חוקי המשחק
כאשר ג'איינט (Giant) הציגה את דגם TCR בשנת 1997, מעטים שיערו שהוא ישפיע על עיצוב אופני הכביש כעבור יותר מרבע מאה, אבל זה בדיוק מה שקרה. TCR המקורי אולי לא נראה רדיקלי במונחים של היום, אבל זה בעיקר משום שכל כך הרבה יצרנים אימצו אלמנטים מהעיצוב שלו והפכו אותם לסטנדרט.
הדגם הראשון של TCR, פרי תכנונו של המעצב הבריטי מייק ברוז (Mike Burrows), הידוע בעיקר בזכות עבודתו המשותפת על אופני Lotus 108 ששימשו את כריס בורדמן (Chris Boardman) לזכייה באולימפיאדת ברצלונה, היה שונה מכל אופניים אחרים בזירה המקצועית באותה תקופה.
TCR הוא קיצור של Total Compact Road, וזה רמז למהות של הדגם. עד אז כל אופני הכביש כמעט היו בנויים עם שלדה עליונה אופקית ומוט מושב קצר. היו כמובן שינויים בין מותגים ודגמים, אבל הצללית הכללית לא השתנתה במשך עשורים. ואז הגיע TCR הראשון, עם קו עליון משתפל מראש השלדה לעבר המושב. המראה לא נראה קודם לכן במסלול רכיבה מקצועי.
ברוז וג'איינט טענו שלגיאומטריה הקומפקטית יש יתרונות של ממש. השלדה המשופעת הביאה לשלדה קדמית קצרה וקלה יותר, מה שגרם למסגרת להיות קשיחה וקלה יותר. קיצור מוט המושב הוביל גם למשולש אחורי קטן יותר, שחסך משקל נוסף, ולטענת ג'איינט שיפר את העברת הכוח ואת היעילות. אמנם ל־TCR היה מוט מושב ארוך יותר מהממוצע בזמנו, מה שהחזיר מעט מהמשקל, אבל הרכיב קל, ואפשר לעצבו בצורה אווירודינמית ולהכינו מסיבי פחמן גמישים.
כמו רוב האופניים התחרותיים באותן שנים, גם TCR הראשון, שתוכנן בשביל קבוצת ONCE הספרדית, היה עשוי מסגסוגת אלומיניום. שלדות קרבון כבר היו זמינות בשוק, אף אלומיניום עדיין נחשב לבחירה הראשית.
מבחינת התאמה אישית, הרעיון היה שגם גובה עמידה נמוך מאפשר התאמה למגוון רחב של רוכבים על בסיס שלדה אחת. TCR הראשון הוצע בשלוש מידות בלבד (קטן, בינוני וגדול) עם סטם מתכוונן בשלושה אורכים, וזה הפחית עלויות ייצור ומלאי והקל על חנויות אופניים לשרת יותר לקוחות עם פחות מסגרות שונות.
TCR אולי לא היה בין האופניים הראשונים עם שלדה משופעת, אבל הוא ללא ספק היה אחד המשפיעים ביותר. מותגים רבים אימצו את הסגנון מאז, וכיום שלדות משופעות ומשולשים אחוריים קטנים נפוצים מאוד, בין השאר בזכות יתרונות כגון נוחות מוגברת והתנגדות אוויר נמוכה.
מאז עברו האופניים שינויים רבים. הדור השני מ־2002 היה הראשון עם שלדת קרבון מלאה, בדור הרביעי (2005) כבר היו חמש מידות, ובדור החמישי (2008) שולבו לראשונה כבלים אינטגרליים. בלמי דיסק נכנסו לראשונה בדור השמיני ב־2016. בשנה שעברה הוצג דגם הדגל החדש TCR Advanced Pro 0 AXS, שאותו הגדירה ג'איינט "TCR הקל והיעיל ביותר אי פעם."