אופניים חשמליים של הונדה
כשאומרים הונדה ב-2025, כל אדם כמעט יעלה מיד בדמיונו תמונה של רכב כלשהו. זו בדיוק העוצמה של הונדה: מותג שמקיף הרבה סוגי כלי רכב, עד שכל אחד מוצא בו משהו אחר. מאחורי ההצלחה הזו חבויה דמות שלא תמיד זוכה לאזכור הראוי - טאקאו פוג'יסאווה (Takeo Fujisawa).
לצידו של סואיצ'ירו הונדה (Suichiro Honda), מהנדס החזון שהקים את החברה, עמד פוג'יסאווה כאיש השיווק והעסקים. הונדה חלם ובנה, ואילו פוג'יסאווה תרגם את החלום למעשים. שיתוף הפעולה הזה הוליד את אחד ממוצרי המפתח בהיסטוריה של התחבורה היפנית - המנוע המתחבר (קליפ-און) Cub F משנת 1952.
Cub F היה מנוע קטן בנפח 50 סמ"ק, דו-פעימתי, שהיה אפשר לחבר לאופניים רגילים ולהפוך אותם לכלי תחבורה ממונע ונגיש. צבעו האדום עם מכל הדלק הלבן נעשה אייקון ויזואלי. אבל ההצלחה האמיתית הייתה בשיטת ההפצה: במקום להסתמך על כ-300 סוכנויות אופנועים שפעלו ביפן באותו זמן, פוג'יסאווה פנה לרשת של כ-50 אלף חנויות אופניים קטנות שהיו מפוזרות ברחבי המדינה.
באמצעות מבצע מכתבים רחב היקף שנשלחו בכתב יד על ידי עובדי החברה, בנקאים מתנדבים וקלדנים, הוצג המוצר החדש בפני חנויות האופניים. התגובות לא איחרו לבוא: כ-30 אלף מהן הביעו עניין בשיווק המוצר. המסר היה ברור: המוצר עשוי לשנות חיים, במיוחד בזמנים שבהם אנשים מחפשים פתרונות תחבורה פשוטים, אמינים וזולים. Cub F אכן עשה בדיוק את זה. הוא היה נגיש לגברים ולנשים כאחד, קל לרכיבה וייצג בעבור רבים את הצעד הראשון לעבר תחבורה עצמאית ומודרנית.
המפץ השיווקי שיצר פוג'יסאווה הביא לצמיחה מואצת של הונדה, הרבה מעבר למה שאפשר היה לצפות לו באותם ימים. היכולת להבין את השוק, לזהות את נקודת החדירה הנכונה ולהביא מוצר פשוט אך מהפכני, הפכה את הונדה מחברה קטנה לשחקנית מרכזית בשוק כלי הרכיבה היפני, ובהמשך גם העולמי.
כעבור 75 שנים כמעט, עדיין אפשר לראות את השפעתו של פוג'יסאווה במורשת של הונדה, ולא במקרה. דגם נדיר של Cub F משנת 1952 הוצע לאחרונה למכירה פומבית, אם כי לא הגיע למחיר הסף. למרות סימני השימוש, פריט האספנות האותנטי הוא עדות חיה לתחילתה של מהפכה.