טור דה פראנס לנשים ולגברים
עם פתיחת העונה הרביעית של תחרות טור דה פראנס לנשים באזור בריטני שבצרפת, חוזרת השאלה הקבועה: האם המרוץ לנשים קל יותר מהגרסה הגברית? מספר הקטעים, המרחקים והפורמט שונים במובהק, אבל רוכבת הכביש והכתבת אמילי טילט (Emily Tillett) בוחרת לפרק את ההשוואה לגורמים ולהדגיש: זו לא שאלה של קל מול קשה אלא אופי אחר, אינטנסיביות אחרת ומורכבות טקטית שאינה נופלת מהגרסה הגברית.
קצר יותר ודחוס יותר
מרוץ הנשים כולל השנה תשעה קטעים לאורך 1,165 ק"מ - הארוך ביותר מאז הושק המרוץ המחודש ב־2022. אין ימי מנוחה, והפורמט הצפוף הופך כל טעות לקריטית. קטעי הרכיבה הם מישורים, גבעות, הרים בינוניים והרריים יותר, עם סיומים תלולים ומעברים חדים באופי המסלול. המשמעות: אין "ימי מעבר" כמו אצל הגברים. כל יום הוא יום קרב.
גם מבחינת תחושת המאמץ, טילט מדווחת שחוותה את דרגת הקושי לאחר שרכבה במסלולי שני הקטעים הראשונים. למרות שאורכם נע בין 78 ל־110 ק"מ, הרבה פחות מהקטעים הקצרים ביותר אצל הגברים, טיפוסים, רצפים חדים ואינטנסיביות ללא הפסקה שוחקים את הרגליים מהר.
אינטנסיביות טקטית ומבנה מרוץ ייחודי
לדברי מייגן צ'ארד (Megan Chard), עוזרת מנהלת ספורטיבית בקבוצת Liv AlUla Jayco, מרוץ הנשים אינו רק "גרסה מקוצרת" של הטור: "במקום 21 קטעי רכיבה, יש רק תשעה. זה אומר שפחות אפשר לוותר, פחות שלבים 'להעביר'. כל יום משמעותי יותר." היא מסבירה כי נשים ממעטות לאפשר בריחות ארוכות, והמרוץ כולו תוקפני יותר, פתוח יותר ומרובה הפתעות.
גורם נוסף שמשפיע על הקושי הוא לוגיסטיקה. ללא משאבים כגון באירוע הגברי, הרוכבות נדרשות לעיתים לנסיעות ארוכות בין קטעים, שמפחיתות את זמן ההתאוששות. לדוגמה, יותר משעתיים נסיעה לאחר קטע הפתיחה השנה.
למה המרוץ לנשים עדיין קצר יותר?
הסיבות אינן פיזיולוגיות אלא בעיקר כלכליות ולוגיסטיות. למרות ההתפתחות המרשימה בענף בשנים האחרונות - תקציבים, צוותים, כמות הרוכבות והגיבוי הטלוויזיוני - המרוץ לנשים עדיין לא מגיע לרמות של תחרות הגברים. כמו כן תקנות של איחוד הרוכבים הבינלאומי (UCI) הגבילו לאורך שנים את מספר הקטעים במרוצי נשים, ורק בשנים האחרונות החלו לאפשר חריגות במרוצים בכירים כגון טור דה פראנס, ג'ירו האיטלקי או וואלטה הספרדי.
צ'ארד מציינת: "כדי לקיים מרוץ בן שלושה שבועות נצטרך לא רק עוד זמן בלוח השנה אלא גם יותר תקציב, יותר רוכבות, רכבים ואנשי צוות. קודם עלינו לוודא שהפורמט הקיים יציב ובנוי לצמיחה."
מה צופן העתיד?
מהדורת 2025 כבר הציגה גיוון במסלולים, פתיחות תחרותית עם מספר קבוצות מנצחות ועלייה ביציבות התקשורתית. צופים רבים מקווים להרחבת המרוץ, אך גם מבינים שלפני הכול חשוב לבסס אותו כתחרות לגיטימית, ברורה ונגישה.
אמילי טילט מסכמת: "טור הנשים אינו גרסה 'לייט'. הוא פשוט אחר: מרוץ מהיר, חד, פתוח, דרמטי. ייתכן שההשוואה למרוץ הגברים בכלל אינה במקום. כדאי להעריך את ההישגים של הענף, את הרמה המקצועית שנשים רוכבות הגיעו אליה ואת הדרך שעוד יש לנו לעבור."
רוכבות ב טור דה פראנס