מאסר עולם על הריגת הולך רגל
שינוי בחוק הפשיעה והמשטרה באנגליה ובוויילס צפוי להחמיר במידה רבה את הענישה נגד רוכבי אופניים שמעורבים במוות של הולכי רגל. לפי השינוי שהוגש לאישור בתחילת חודש מאי, עבירה של מוות ברכיבה מסוכנת עלולה להביא לעונש של עד מאסר עולם, בדומה לעונש הקיים כיום על גרימת מוות בנהיגה מסוכנת.
עד כה התיר הדין הפלילי להטיל עד שנתיים מאסר בלבד בגין רכיבה מסוכנת או רשלנית. התיקון החדש, בהובלת שרת התחבורה היידי אלכסנדר (Heidi Alexander), יתקן את הפער החוקי שנוצר מאחר שתיקים מסוג זה טופלו עד כה לפי חקיקה מהמאה ה־19, בדרך כלל על פי חוק מ-1861 המכונה "עונש בנושא נהיגה רשלנית ולא אחראית". התיקון מחזיר למעשה יוזמה שהחלה תחת ממשלת השמרנים, אך נעצרה בעקבות הבחירות הכלליות של 2024.
המהלך זכה לתמיכה מצד פעילים למען נפגעי תאונות דרכים. מאט בריגס (Matt Briggs), שבשנת 2016 איבד את אישתו קים בתאונת אופניים בלונדון, אמר לעיתון הטלגרף: "מאז האסון האישי שלנו אני נאבק למען החמרת הענישה. אני שמח מאוד שהממשלה הנוכחית נענתה לקריאותינו. זה ניצחון אישי, אך גם ניצחון לכל המשפחות שחוו אובדן כואב ופעלו לשינוי החוק."
נשמעו גם קולות ביקורת. כריס בורדמן (Chris Boardman), רוכב אולימפי לשעבר ונציב התחבורה הפעילה הלאומי הזהיר, כי החמרת הענישה עלולה להרתיע אזרחים מלהשתמש באופניים.
גם דאנקן דולימור (Duncan Dollimore), ראש תחום הקמפיינים בארגון Cycling UK, הדגיש: "יש לטפל ברצינות בתאונות שגורמות מוות או פציעה קשה, אך יש לנקוט פעולה מאוזנת ופרופורציונלית. מדובר במקרים נדירים: רק 0.6% ממקרי המוות של הולכי רגל בבריטניה נגרמים מהתנגשות עם רוכב אופניים." דולימור הוסיף, כי "חשוב שהחקיקה החדשה לא תפגע במאמצים לעודד תחבורה אקטיבית וידידותית לסביבה, החיונית לבריאות הציבור, לאיכות הסביבה ולכלכלה."
החקיקה החדשה מגיעה גם בהמשך להתחייבות של ממשלת הלייבור להגביר את ההשקעות בתשתיות לרכיבה על אופניים במסגרת תוכנית רחבה לקידום בריאות הציבור, צמצום אי-שוויון והשגת יעדי אפס פליטות פחמן.
לפי החוק הקיים בישראל, אם רוכב אופניים פוגע בהולך רגל באופן שגרם חבלה של ממש, הוא עלול לעמוד לדין, והעונש האפשרי הוא עד שלוש שנות מאסר. בניגוד לנהגי רכב, רוכבי אופניים אינם מחויבים בביטוח חובה, לכן במקרים של תאונה קשה הפיצוי יוענק להולך הרגל וסכומו תלוי בדרך כלל בתביעות אזרחיות נגד הרוכב באופן אישי.